Ανεπαρκές αποδεικνύεται το δημόσιο σχολείο ως προς την εκμάθηση ξένων γλωσσών. Παρά το γεγονός ότι εδώ και χρόνια οι ξένες γλώσσες έχουν ενταχθεί στο δημοτικό, τα παιδιά συνεχίζουν να εμπιστεύονται τα κέντρα ξένων γλωσσών αφού σε ποσοστό 90% παρακολουθούν μια ξένη γλώσσα εκτός του σχολείου.
Τα παραπάνω προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τον εκπαιδευτικό και διδάκτορα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου κ. Παπαοικονόμου σε δείγμα 370 μαθητών γυμνασίων και λυκείων των νομών Φωκίδας και Φθιώτιδας.
Οι μαθητές μέσα από τις απαντήσεις που έδωσαν υποστήριξαν ότι η παρεχόμενη γνώση ξένων γλωσσών από το δημόσιο σχολείο υστερεί σημαντικά έναντι του φροντιστηρίου. Συγκεκριμένα το 70% των μαθητών δήλωσε ότι τα φροντιστήρια υπερτερούν στον τομέα αυτό ενώ στο 90% ανέρχεται το ποσοστό των μαθητών που υποστήριξαν ότι τα φροντιστήρια τους προετοιμάζουν καλύτερα για τη λήψη ενός πτυχίου.
Άλλα δυο πλεονεκτήματα των φροντιστηρίων είναι η χρήση οπτικοακουστικών μέσων (90%) και ο μικρός αριθμός των μαθητών (80%). Ο μοναδικός τομέας όπου το σχολείο υπερτερούσε έναντι του φροντιστηρίου ήταν στο περιβάλλον.
Άλλο ένα σημαντικό στοιχείο που καταγράφει η έρευνα είναι ότι η χρήση των νέων τεχνολογιών βοηθά στην εκμάθηση ξένων γλωσσών γεγονός που έρχεται να το επιβεβαιώσει και παλιότερη μελέτη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου σύμφωνα με την οποία οι νέες τεχνολογίες θεωρούνται καθοριστικός παράγοντας στη διδασκαλία γενικά και ιδιαίτερα στη διδασκαλία ξένων γλωσσών.
Εκτός από τις νέες τεχνολογίες οι μαθητές υποστηρίζουν ότι η εκμάθηση των ξένων γλωσσών είναι πετυχημένη όταν ξεκινά από τις μικρές σχολικές τάξεις ενώ σημαντικός παράγοντας είναι και ο χωρισμός των μαθητών σε τμήματα ανάλογα με το επίπεδό τους.
Στα συμπεράσματα της έρευνας ο ερευνητής αναφέρει ότι είναι πασιφανής η έλλειψη εμπιστοσύνης των μαθητών προς το δημόσιο σχολείο όσον αφορά την εκμάθηση ξένων γλωσσών. Ο ερευνητής βέβαια αναφέρει ότι όπως αποδείχθηκε και από άλλες έρευνες μια αιτία της τάσης των μαθητών να επιλέγουν το φροντιστήριο αποτελεί και το γεγονός ότι στο φροντιστήριο επειδή πληρώνουν αναγκάζονται και μαθαίνουν.
Επίσης σε παλαιότερες έρευνες έχει υποστηριχθεί ότι από τη στιγμή που ο εκπαιδευτικός δεν αξιολογείται με τα κριτήρια του ιδιωτικού τομέα δεν πρόκειται να παράγει αξιόλογο εκπαιδευτικό έργο.
Η έρευνα αποδεικνύει ότι υπάρχουν και ενδοσχολικά προβλήματα που μειώνουν την αξία των ξένων γλωσσών αφού οι μεγάλες τάξεις με μαθητές με διαφορετικό επίπεδο και η έλλειψη εποπτικών μέσων δίνουν μια αίσθηση προχειρότητας. Θετικό πάντως κρίνεται από τον ερευνητή η θεσμοθέτηση του κρατικού πτυχίου γλωσσομάθειας για το οποίο θα πρέπει να δίνεται στους μαθητές η δυνατότητα να δίνουν εξετάσεις στα πλαίσια του σχολείου.
Καλόγηρος Βασίλειος