Μπορεί τα καταστήματα να έβαλαν τα καλά τους για να υποδεχτούν τους καταναλωτές, εκείνοι όμως φαίνεται πως δεν έβαλαν το χέρι στο πορτοφόλι. Η σκιά της οικονομικής κρίσης έπληξε ανεπανόρθωτα την αγορά, με την κίνηση την περίοδο των Χριστουγέννων να καταγράφει απώλειες έως και 40%.
Σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς, παρά τις μεγάλες προσφορές, που κάνουν τα εμπορικά καταστήματα και φθάνουν έως και 50%, οι καταναλωτές στην πλειοψηφία τους δεν προχωρούν σε σημαντικές αγορές, καθώς φαίνεται να έχουν θέσει όριο στα έξοδά τους για ψώνια, αναβάλλοντας τις αγορές τους για την περίοδο των εκπτώσεων.
Όπως εκτιμά ο εμπορικός κόσμος η πτώση της κατανάλωσης θα συνεχιστεί και το νέο έτος και πολλοί επιχειρηματίες εκφράζουν τους φόβους τους για «έκρηξη» λουκέτων από τη νέα χρονιά.
Σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), η μεγαλύτερη πτώση εμφανίζεται στον τομέα της ένδυσης-υπόδησης της τάξης του 40%, μείωση 15% καταγράφουν τα είδη δώρων, τα τρόφιμα παρουσιάζουν πτώση 10%, τα ποτά 25% και τα ηλεκτρονικά 20%. Εξαίρεση αποτελούν τα παιδικά, όπου ο τζίρος τους κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ ο τζίρος των παιχνιδιών ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ και εμφανίζει μια μικρή απόκλιση της τάξης του -3/-5%.
Όπως προκύπτει από τους υπολογισμούς της ΕΣΕΕ, ο τζίρος της λιανικής, συμπεριλαμβανομένων και των τροφίμων, κατά την τρέχουσα εορταστική περίοδο, μειώθηκε στα 13,2 δισ. ευρώ από 16,4 δισ. ευρώ περίπου, την αντίστοιχη περυσινή εορταστική περίοδο, ενώ ο τζίρος, χωρίς τις δαπάνες για τρόφιμα, έχει υποχωρήσει πάνω από 8 δισ. ευρώ από 10,5 δισ. ευρώ πέρυσι. Επίσης, μείωση 25% σημείωσε ο όγκος πωλήσεων στη χριστουγεννιάτικη αγορά, ενώ πτώση πάνω από 30% παρουσιάζει από την αρχή της χρονιάς.
Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, οι 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι φέτος θα ξοδέψουν λιγότερα από πέρυσι, 3 στους 10 δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν τα ίδια με πέρυσι, ενώ 1 στους 10 δηλώνει ότι θα ξοδέψει φέτος περισσότερα χρήματα, την περίοδο των Χριστουγέννων.
Μεγάλη μείωση του τζίρου παρατηρείται ακόμα και σε περιοχές μέσου και υψηλού εισοδήματος, καθώς και σε κεντρικές και μεγάλες αγορές.
Όπως αναφέρει ο κ. Β. Κορκίδης, ο τζίρος καταγράφει μείωση 40% στην Κηφισιά, το Μαρούσι και τη Γλυφάδα. Πτώση κατά 35% παρουσιάζει ο τζίρος στο Περιστέρι, ενώ στη Νέα Ιωνία και τον Πειραιά κινείται πτωτικά κατά 25%. Στο κέντρο, ο τζίρος εμφανίζει μείωση 20%-25%. Ο κ. Β. Κορκίδης επισημαίνει ότι το ποσοστό μπορεί να είναι μεγαλύτερο στο κέντρο, αν συνυπολογιστούν και οι γύρω αγορές, καθώς και οι εμπορικοί δρόμοι.
Προβληματισμό για τους εμπόρους προκαλούν τα στοιχεία της ΕΣΕΕ και για την Περιφέρεια. Ειδικότερα, στη Θεσσαλονίκη, ο τζίρος μειώθηκε 25%, στην Πάτρα, η μείωση του τζίρου κυμαίνεται από 25%-30%, ο τζίρος καταγράφει μείωση 40% στη Λάρισα και πτώση 30% εμφανίζει ο τζίρος στην Κρήτη, την Κοζάνη, τη Βέροια και το Κιλκίς.