Πολύωρες καθυστερήσεις και μεγάλο οικονομικό κόστος για τους πελάτες του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, το οποίο για ένα μεγάλο δεξαμενόπλοιο μπορεί να φτάσει τα 30.000- 80.000 ευρώ ημερησίως αναλόγως των ποινών των ναυλοσυμφώνων, συνεπάγεται η υποστελέχωση τής Πλοηγικής Υπηρεσίας με πλοηγούς. Αυτό υποστήριξε σήμερα, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης και τής πανελλήνιας Ομοσπονδίας τους (ΟΠΝΕ), Βασίλης Καμπάκης. Οι πλοηγοί είναι οι άνθρωποι που “μανουβράρουν” τα μεγάλα καράβια, ώστε αυτά να δέσουν με ασφάλεια στο λιμάνι.

Κατά τον ίδιο, το φαινόμενο πλήττει τελικά και την τοπική και εθνική οικονομία, καθώς μπορεί να “διώξει” φορτία προς λιμάνια με ταχύτερες διαδικασίες, στερώντας πολύτιμα έσοδα από το δημόσιο. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι, όπως υποστήριξε, το δημόσιο δεν επιβαρύνεται ούτε κατά ένα ευρώ από την πρόσληψη πλοηγών, καθώς αυτοί πληρώνονται από τα ίδια τα πλοία (από ειδικό λογαριασμό, ο οποίος σχηματίζεται από τα έσοδα των πλοηγικών δικαιωμάτων, που καταβάλλουν οι ναυτιλιακές εταιρείες).

Το πρόβλημα δεν σχετίζεται με τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης αλλά ξεκινά από την υποστελέχωση της Πλοηγικής Υπηρεσίας, η οποία εντάσσεται στη Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Σύμφωνα με τον κ.Καμπάκη, από τις έξι οργανικές θέσεις πλοηγών που προβλέπονται, στελεχωμένες είναι μόνο οι τέσσερις και στην πράξη το λιμάνι λειτουργεί πολύ συχνά με μόλις τρεις πλοηγούς σε ισάριθμες βάρδιες. Ως αποτέλεσμα, εδώ και έναν χρόνο υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των ίδιων των πλοηγών (που δουλεύουν ακόμη και στα ρεπό τους ή ασθενείς) και την καλή συνεργασία τω ναυτικών πρακτόρων με το λιμεναρχείο.

Μάλιστα, παρότι η διοίκηση του Συλλόγου έχει επανειλημμένως ζητήσει την αύξηση των οργανικών θέσεων κατά μία, αυτή όχι μόνο δεν έγινε, αλλά αποφασίστηκε η μείωσή τους σε πέντε. Πρόβλημα δημιουργείται -κατά τον κ.Καμπάκη- και στην εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων, την ίδια ώρα που η διοίκηση του ΟΛΘ καταβάλει προσπάθειες για την ενίσχυση της κρουαζιέρας.

«Στο υπουργείο δεν έχουν αντιληφθεί το πρόβλημα […] δεν κατανοούν ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης λόγω γεωγραφικής θέσης, έχει μεγαλύτερη σημασία από ό,τι ο Πειραιάς, ότι είναι πιο πολυεθνικό και αναγκασμένο να προσφέρει υπηρεσίες και στα Βαλκάνια και από εκεί στην υπόλοιπη Ευρώπη» σημείωσε.

4400 κινήσεις σε έναν χρόνο για τρεις ή τέσσερις πλοηγούς

Ανέφερε ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δέχτηκε πέρυσι περίπου 2200 πλοία, δηλαδή 4400 “κινήσεις” (αφίξεις/αναχωρήσεις). Αν αφαιρεθούν οι αργίες και τα σαββατοκύριακα (περίπου 120-130 μέρες ετησίως), βλέπουμε ότι οι κινήσεις των πλοίων είναι κατά μέσο όρο 19 ημερησίως.

“Άρα, συχνά ένα άτομο στη βάρδια, πρέπει να εξυπηρετήσει 19 κινήσεις πλοίων και μιλάμε για τεράστια γκαζάδικα (δεξαμενόπλοια), ‘κοντεϊνερόπλοια’ και κρουζιερόπλοια! Εξαιτίας αυτού του γεγονότος οι καθυστερήσεις ενίοτε μπορούν να φτάσουν και σε μέρες, με μεγάλη οικονομική επιβάρυνση, αν συνυπολογισθούν το πρόσθετο κόστος ρυμούλκησης, η εκφόρτωση, τα αυξημένα εργατικά και οι ποινές στα φορτία με βάση τα ναυλοσύμφωνα” σημείωσε.

Ο σύλλογος ναυτικών πρακτόρων ζητά την ανάκληση της απόφασης μείωσης των οργανικών θέσεων των πλοηγών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο την κάλυψη αυτών αλλά και την αύξησή τους σε αριθμό ικανό ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν στην αυξημένη εμπορική κίνηση.

Με την ιδιότητά του ως προέδρου της ΟΠΝΕ, ο κ.Καμπάκης επισήμανε και την ανάγκη να ισχύσουν και για τους ναυτικούς πράκτορες οι εργοδοτικές εισφορές που ισχύουν για άλλους κλάδους, δηλαδή να υποχρεούνται σε καταβολή εισφορών για 12 μισθούς και όχι για 14 όπως σήμερα.

Μάλιστα, για το θέμα αυτό, πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον γενικό γραμματέα Κοινωνικής Ασφάλισης, Παναγιώτη Κοκκόρη, ο οποίος δεσμεύτηκε -σύμφωνα με τον κ.Καμπάκη- να το εξετάσει.