Ακόμα μεγαλύτερες μειώσεις δαπανών σε είδη πρώτης ανάγκης και βασικές υπηρεσίες, έκαναν τον τελευταίο χρόνο οι πολίτες του Νομού Θεσσαλονίκης, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα που παρουσιάστηκε σήμερα στη διάρκεια συνέντευξης τύπου του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ).
Στην έρευνα (10-12 Μαρτίου φέτος), με θέμα «Οι επιπτώσεις της κρίσης στους καταναλωτές», συμμετείχαν 892 Θεσσαλονικείς και έγινε από την εταιρεία «Το the point» για λογαριασμό του ΚΕΠΚΑ. Κατά την παρουσίαση της έρευνας ο επικεφαλής της εταιρείας, Δημήτρης Κατσαντώνης τόνισε ότι «είναι σοκαριστικό να βλέπεις να αποτυπώνονται τέτοια στοιχεία που δείχνουν ότι τελικά τίποτα δεν έχει αλώβητο».
Το 2014, βάσει της έρευνας, ποσοστό 22,5% των πολιτών του Νομού Θεσσαλονίκης φρόντισαν να δαπανήσουν λιγότερα ευρώ για την υγεία τους, έναντι 6,1% πέρυσι. Η μείωση αυτή, όπως εξήγησε, ήρθε με τον περιορισμό επισκέψεων στον γιατρό, με τη λήψη λιγότερων φαρμάκων, αλλά και με την αύξηση του χρονικού περιθωρίου για τα τσεκάπ.
Λιγότερες δαπάνες σε θέματα εκπαίδευσης έκανε το 19,7% των Θεσσαλονικέων, έναντι 3,5% το 2013 και σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΚΕΠΚΑ, Νίκο Τσεμπερλίδη, αυτό σημαίνει ότι αυξάνεται ο αριθμός όσων η τσέπη δεν αντέχει το ιδιωτικό σχολείο, ακόμα ίσως και τα ιδιωτικά μαθήματα.
Περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης έκανε ποσοστό 79% σε αγορές που αφορούν την ένδυση και την υπόδηση (71,7% το 2013), το 61,8% τη διασκέδαση (57,3% το 2013), το 55,2% την αγορά τροφίμων (48,4%) το 2013), το 49,4% τη θέρμανση (20,8% το 2013), το 47,6% τις διακοπές (20% το 2013), το 38,6% το ηλεκτρικό ρεύμα/ύδρευση/τηλεπικοινωνίες (17,2%), το 26,7% τα είδη καθαριότητας σπιτιού (8,6%), το 25,7% για προσωπικά είδη υγιεινής ((7,8%). Επιπλέον, το 27,2% έκανε περικοπές σε αγορές για οικιακό εξοπλισμό, όταν το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι έφθανε στο 6,7%.
Η έρευνα έδειξε επίσης, ότι σε ποσοστό 39,1% οι καταναλωτές χρησιμοποιούν την τιμή, ως πρώτο και βασικό κριτήριο, για τις αγορές τροφίμων. Το γεγονός αυτό συνδέεται, με τα πρόσφατα σκάνδαλα, με τα «μαϊμού» απορρυπαντικά και καλλυντικά, με το αλογίσιο κρέας και με πολλά άλλα, όπως επισημάνθηκε και από τον πρόεδρο του ΚΕΠΚΑ. “Ακόμα και σήμερα 6-7 πολυεθνικές καθορίζουν τις τιμές στα super market, οι οποίες πουλώντας με προσφορές, θα κρατήσουν τις τιμές ψηλά, όταν αλλάξει η κατάσταση”, πρόσθεσε.