Δυνατή κρίνεται η ανέλκυση του Sea Diamond, υπό την προϋπόθεση της ενδελεχούς μελέτης, σύμφωνα με τους δικαστικούς πραγματογνώμονες.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ – ΜΠΕ οι πραγματογνώμονες κατέθεσαν τη σχετική έκθεσή τους την περασμένη Πέμπτη, 30/01, ωστόσο, λόγω του υψηλού ρίσκου που περικλείει για το περιβάλλον και τους ανθρώπους που θα συμμετέχουν στην επιχείρηση, ως ενδεικνυόμενη λύση προτείνεται η παρακολούθηση και ο έλεγχος του ναυαγίου από αναγνωρισμένους φορείς.
Ειδικότερα, οι δικαστικοί πραγματογνώμονες καταλήγουν ότι: «H ανέλκυση του ναυαγίου του κρουαζιερόπλοιου “Sea Diamond” είναι δυνατή, αλλά πρόκειται για μία επιχείρηση που απαιτεί ενδελεχή μελέτη, πολύπλοκη εργασία με περιβαλλοντικό και ανθρώπινο ρίσκο αλλά και υψηλό κόστος» όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα της πραγματογνωμοσύνης που κατατέθηκε την περασμένη Πέμπτη, 30/01/2020, στο Εφετείο Πειραιά, από τους δύο πραγματογνώμονες που είχε ορίσει το δικαστήριο, προκειμένου να διευκρινιστεί αν η ανέλκυση του συγκεκριμένου πλοίου είναι εφικτή.
Στην πραγματογνωμοσύνη, το συγκεκριμένο ναυάγιο χαρακτηρίζεται “μεσαίας” επικινδυνότητας και εναλλακτικά προς την ανέλκυσή του προτείνεται η εφαρμογή, παρακολούθηση και ο έλεγχος του ναυαγίου και του περιβάλλοντος της περιοχής από αναγνωρισμένους φορείς. Προστίθεται επίσης, ότι «από ένα χρονικό σημείο και έπειτα, ενώ δεν έχει υπάρξει εμφάνιση αξιοσημείωτης ρύπανσης κι ενώ οι μετρήσεις φαίνονται να σταθεροποιούνται, η πιθανότητα αιφνίδιας διαρροής και περιβαλλοντικής ρύπανσης είναι ελάχιστη».
Τονίζεται εξάλλου, ότι «η φύση του υπεδάφους της Καλντέρας και η παρουσία όγκου διασκορπισμένου εντός του ναυαγίου, απαιτούν τη συνέχιση παρακολούθησης του ναυαγίου, κάτι που όπως διαπιστώθηκε κατά τον επιτόπιο έλεγχο, 22/01/2020, από τους πραγματογνώμονες, διενεργείται με άρτιο τρόπο τόσο από την ιδιωτική εταιρεία απορρύπανσης όσο και από το ΕΛΚΕΘΕ».
«Εάν τύχει οποιαδήποτε περίπτωση διαρροής, τότε η περιοχή διαθέτει έμπειρους και εξοπλισμένους οργανισμούς φορείς ώστε να μπορούν να διαχειριστούν την κατάσταση» συμπληρώνεται στην πραγματογνωμοσύνη.
Την ίδια ώρα, με χθεσινή ανακοίνωσή της, η Δημόσια Αρχή Λιμένων (ΔΑΛ) κάνει λόγο για σημαντική επιτυχία, καθώς αναφέρει εκ νέου ότι δύο κινεζικές εταιρείες εκδήλωσαν ενδιαφέρον για το ναυάγιο, προσθέτοντας ότι μπορεί να ανελκυστεί με κόστος μάλιστα που δεν υπερβαίνει τα 300 εκατ. ευρώ.
Επίσης η ΔΑΛ καλεί τους κατά το νόμο υπόχρεους για την ανέλκυσή του, ενώ την Παρασκευή, 07/02/2020 και ώρα 13:10, καλεί ανοιχτή δημόσια συνέλευση διαβούλευσης με τηλεδιάσκεψη, με θέμα την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond προκειμένου, όπως αναφέρει, να «υπάρξει ένας αποδεκτός οδικός χάρτης που θα επιτρέψει την άμεση έναρξη των εργασιών της ναυαγιαίρεσης».
«Η τελευταία προσπάθεια που επανεκκίνησε το Νοέμβριο 2019, δεν αποσκοπούσε στην αφαίρεση διοικητικής αρμοδιότητας από οποιαδήποτε άλλη διοικητική αρχή, αλλά στην απόδειξη ότι η ανέλκυση του ναυαγίου Sea Diamond είναι εφικτή και μάλιστα σε εύλογο κόστος» αναφέρει στην ανακοίνωσή της η ΔΑΛ.