Δίαυλο επικοινωνίας με τον κόσμο εκτός των «τειχών» αποτελούν για τις γυναίκες κρατούμενες οι λογοτεχνικές «συναντήσεις» τους με γνωστούς συγγραφείς στη Λέσχη Ανάγνωσης που έχει δημιουργηθεί μέσα στον χώρο της φυλακής του Ελεώνα Θηβών, αλλά και οι δημιουργίες τους με έργα ζωγραφικής.
Οι κρατούμενες, τις δύσκολες ώρες του εγκλεισμού, κατάφεραν να μετατρέψουν τα κελιά σε πυρήνα καλλιτεχνικής έκφρασης αναδεικνύοντας τις υγιείς δυνάμεις που κρύβει η καθεμία από αυτές.
Τα θέματα της ζωγραφικής τους, αν και προέρχονται από τον γκρίζο χώρο της φυλακής, αποπνέουν θετική ενέργεια, χρώματα, φως, παλμό και φαντασία και εστιάζουν στη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και τη θάλασσα.
Τα έργα τους εκτίθενται στο Συνεδριακό Κέντρο της Θήβας (τα εγκαίνια έγιναν στις 21 Νοεμβρίου) και ορισμένα από αυτά βραβεύτηκαν από εικαστικούς καλλιτέχνες.
Το «ταξίδι» των κρατούμενων γυναικών στη ζωγραφική συνδυάζεται με τη συμμετοχή τους στη Λέσχη Ανάγνωσης που έχει δημιουργηθεί στη βιβλιοθήκη του σχολείου της φυλακής.
Εκεί πραγματοποιούνται συναντήσεις έγκλειστων γυναικών με γνωστούς συγγραφείς, όπως η Μάρω Δούκα, η Λένα Διβάνη, η Ιωάννα Καρυστιάνη και ο Γιάννης Ξανθούλης, ο οποίος είχε επισκεφτεί γι’ αυτόν τον λόγο τον Ελεώνα στις 30 Νοεμβρίου.
Οι λογοτέχνες κάθε φορά αναλύουν ένα βιβλίο τους και αναπτύσσουν διάλογο σχετικά με το περιεχόμενό του με τις κρατούμενες.
«Αυτή η διαδικασία ανεβάζει τη χαμηλή αυτοεκτίμηση που έχουν οι γυναίκες, καθώς νιώθουν περήφανες που ασχολούνται με αυτές σημαντικοί λογοτέχνες της εποχής μας», δήλωσε στο «’Εθνος» ο κ. Κλήμης Πυρουνάκης, διευθυντής του σχολείου της φυλακής.
Η ιδέα του να ιδρυθεί εκεί η Λέσχη Ανάγνωσης έτυχε θετικής ανταπόκρισης (το 2008) από το «Ιδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη» (το οποίο προάγει τις ελληνικές τέχνες και τα γράμματα, καθώς και τη ναυτική παράδοση).
Το εν λόγω ίδρυμα κάθε φορά στέλνει στη φυλακή δωρεάν δέκα αντίτυπα βιβλίου ενός συγγραφέα, τα οποία μελετούν κρατούμενες. Ετσι, οι έγκλειστες διαμορφώνουν τη δική τους άποψη πάνω στο περιεχόμενό του εκάστοτε βιβλίου, που αποτελεί στη συνέχεια αντικείμενο διαλόγου με τον συγγραφέα του.