Οι «Μαγεμένες» είναι τέσσερα αμφίπλευρα αγάλματα (της Μαινάδας, του Διονύσου, της Αριάδνης, της Λήδας, του Γανυμήδη, ενός εκ των Διόσκουρων, της Αύρας και της Νίκης), τα οποία αφαιρέθηκαν από τη Θεσσαλονίκη από το Γάλλο ιστορικό Εμανουέλ Μίλερ, με την άδεια των οθωμανικών αρχών, το 1864, και μεταφέρθηκαν στη Γαλλία.
Την τελευταία εικοσαετία έγιναν, κατά καιρούς, προσπάθειες από το δήμο Θεσσαλονίκης για την επιστροφή των πρωτοτύπων αγαλμάτων από το Μουσείο του Λούβρου στην πόλη που τις δημιούργησε. Οι προσπάθειες απέτυχαν, καθώς το Λούβρο αρνήθηκε να τις επιστρέψει.
Μόλις πριν από περίπου έναν χρόνο (όταν γινόταν οι συμφωνίες για το δανεισμό στο Μουσείο του Λούβρου των 668 αρχαιολογικών αντικειμένων από μουσεία της Μακεδονίας για τη μεγάλη έκθεση για το Μέγα Αλέξανδρο στο παρισινό μουσείο) συμφωνήθηκε να παραχωρηθούν στη Θεσσαλονίκη τα αντίγραφα των «Μαγεμένων» και οι μήτρες τους αντί του ποσού των 186.000 ευρώ, που θα πλήρωνε ο δήμος Θεσσαλονίκης στο Λούβρο.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης δεν μπόρεσε να διαθέσει το απαιτούμενο ποσό και επί έναν χρόνο αναζητούσε χορηγία, την οποία τελικά βρήκε πρόσφατα στο πρόσωπο της -Θεσσαλονικιάς στην καταγωγή- επιχειρηματία Έλενας Αμβροσιάδου.
Η συμφωνία-χορηγία «έκλεισε» μεταξύ του δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη και της κ. Αμβροσιάδου, ενώ συζητήθηκε ήδη και σειρά πρωτοβουλιών για την πολιτιστική και τουριστική αξιοποίηση των αντιγράφων.
Οι «Μαγεμένες», «Las Incantadas» (Ινκαντάδος), οι «καλοκυράδες της αγοράς», «τα ελγίνεια της Θεσσαλονίκης», συνδεδεμένες με μύθους και ιστορίες της πόλης μπορεί τελικά -παρά τις κατά καιρούς υποσχέσεις, διεκδικήσεις, επιχειρηματολογίες και μη- να μην επιστρέφουν αυτούσιες στη γενέτειρά τους, έρχονται όμως τα αντίγραφά τους.
Τα πρωτότυπα αγάλματα φυλάσσονταν στις αποθήκες του Λούβρου και μόλις πρόσφατα συντηρήθηκαν και εκτίθενται τώρα στη μεγάλη έκθεση για το Μέγα Αλέξανδρο, στην παρισινή πρωτεύουσα.
Η έλευση των αντιγράφων αναμένεται στις αρχές του 2012, οπότε θα γιορτάζονται τα 100 χρόνια από την ένταξη της Θεσσαλονίκης στο ελληνικό κράτος.