Το ενιαίο μισθολόγιο επιστρέφει και «κουμπώνει» με το νέο βαθμολόγιο, η «εφεδρεία» διευρύνεται σε όλο τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο για απολύσεις και ο θεσμός του «κρατικού υπαλλήλου» ουσιαστικά ανοίγει τον δρόμο στην «εργασιακή ευελιξία» και το δημόσιο.
Το τρίπτυχο αυτό των αποφάσεων του υπουργικού Συμβουλίου, που ελήφθησαν υπό την ασφυκτική πίεση των εκπροσώπων της τρόικας, αλλάζει άρδην το τοπίο στη δημόσια διοίκηση και επιφέρει ανατροπές στη ζωή χιλιάδων εργαζομένων.
Αναλυτικότερα, οι επιπτώσεις που θα επέλθουν είναι:
1. Ενιαίο μισθολόγιο
Το ενιαίο μισθολόγιο, που θα εφαρμοστεί εντός του Οκτωβρίου, επιστρέφει στην αρχή «ίση αμοιβή για δουλειά ίσης αξίας», αλλά παράλληλα θα φέρει δραστικές περικοπές στους μισθούς χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι όπως επισημαίνει και η ΑΔΕΔΥ έχουν δει να περικόπτονται οι απολαβές τους σημαντικά από την εφαρμογή του «Μνημονίου».
Κυρίως, όμως, θα φέρει την κατάργηση των υψηλών ειδικών και κλαδικών επιδομάτων που λαμβάνουν σήμερα οι εφοριακοί, οι τελωνειακοί και πολλές άλλες κατηγορίες εργαζομένων σε υπουργεία, ΔΕΚΟ, ΝΠΔΔ και ΟΤΑ. Οι υπάλληλοι αυτοί υπολογίζονται σε 300.000 στο στενό και ευρύτερο δημόσιο. Ίσως ένα μικρό μέρος των επιδομάτων τους διασωθεί και ενσωματωθεί στους βασικούς μισθούς.
Πάντως, αναμένεται να καταργηθούν περίπου 100 κλαδικά και ειδικά επιδόματα, ενώ θα διατηρηθούν τα επιδόματα εορτών και αδείας, η οικογενειακή παροχή, το επίδομα ανθυγιεινών συνθηκών και παραμεθόριων περιοχών.
Ως αντίβαρο των περικοπών η κυβέρνηση θα προχωρήσει στο πριμ παραγωγικότητας, το οποίο θα χορηγείται με αυστηρά κριτήρια. Το πριμ θα χορηγείται σε πολύ λιγότερους υπαλλήλους, οι οποίοι θα μπορούν να φέρουν μετρήσιμα αποτελέσματα και βεβαίως εφόσον αυτοί επιτυγχάνουν συγκεκριμένους στόχους, που θα καθορίζονται με βάση τα συμβόλαια αποδοτικότητας που θα υπογράφουν.
2. Εργασιακή εφεδρεία
Η εργασιακή εφεδρεία, που αφορά περίπου 180.000 υπαλλήλους του ευρύτερους δημόσιου τομέα (ΔΕΚΟ, εισηγμένες εταιρίες, ΟΤΑ, νοσοκομεία, ασφαλιστικά ταμεία, ΝΠΔΔ κλπ), θα εφαρμοστεί με τη θεσμική εγγύηση του ΑΣΕΠ, που είναι αρμόδιο για να προσλάβει εταιρίες αξιολόγησης του προσωπικού.
Εκτιμάται από το κυβερνητικό επιτελείο ότι το πλεονάζον προσωπικό που θα μπει σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας (που αποτελεί προθάλαμο απολυμένων, σε περίπτωση που μέσα σε 12 μήνες οι υπάλληλοι αυτοί δεν απορροφηθούν από άλλες δημόσιες υπηρεσίες) μπορεί να φτάσει και τους 14.000 υπαλλήλους.
Το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε την άμεση ενεργοποίηση του θεσμού της εργασιακής εφεδρείας, σε μια προσπάθεια περιστολής των κρατικών δαπανών, ενώ ήδη έχουν σταλεί επιστολές, από το υπουργείο Οικονομικών στους παραπάνω φορείς, προκειμένου μέχρι το τέλος της εβδομάδας να ενημερώσουν για τον αριθμό του προσωπικού που απασχολούν με αναλυτικά τα οικονομικά στοιχεία τους.
Όσοι υπάλληλοι τεθούν σε εργασιακή εφεδρεία, η οποία επί του παρόντος, δεν αφορά το στενό δημόσιο τομέα, θα λαμβάνουν για δώδεκα μήνες το 60 τοις εκατό του βασικού μισθού, χωρίς τα επιδόματα και από τη στιγμή που θα κριθούν από το ΑΣΕΠ ότι δεν μπορεί να απορροφηθεί από άλλη υπηρεσία του δημοσίου απολύεται. Ωστόσο, θα υπάρξει ειδική μέριμνα για όσους εργαζόμενους βρίσκονται κοντά στη συνταξιοδότηση.
3. Κρατικός υπάλληλος
Ο υπάλληλος υπουργείου μπαίνει στο «χρονοντούλαπο της ιστορίας», καθώς θα αντικατασταθεί από τον «κρατικό υπάλληλο», μία αλλαγή που δεν αποτελεί ένα συμβολισμό. Αντιθέτως θα είναι μία ουσιαστική καθοριστική διαφοροποίηση, αφού θα αλλάξει ο τρόπος πληρωμής του και κυρίως θα υπάρχει η δυνατότητα μετακίνησής του.
Αφενός, η κυβέρνηση στοχεύει στη συγκέντρωση των μισθολογικών καταστάσεων των υπαλλήλων στο υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να υπάρξει μία κεντρική διαχείριση των αποδοχών τους και αφετέρου η ευκολία στις μετακινήσεις των υπαλλήλων από υπηρεσίες που είχαν παραπάνω υπαλλήλους σε υπηρεσίες με έλλειμμα προσωπικού.
Έτσι, χωρίς τις συνηθισμένες γραφειοκρατικές διαδικασίες, με μία υπουργική απόφαση, ένας υπάλληλος μπορεί να μετακινείται από ένα υπουργείο σε ένα άλλο, δίνοντας την ευχέρεια στην κυβέρνηση να περιορίσει το δημόσιο τομέα και να αυξήσει την παραγωγικότητά τους.
Επισημαίνεται ότι η θεσμοθέτηση του κρατικού υπαλλήλου θα βοηθήσει τομείς του δημοσίου (κυρίως αυτούς που έχουν σχέση με την εξυπηρέτηση του πολίτη) που υστερούν σε προσωπικό.
Αυτό είχε καταδείξει και έρευνα που είχε παρουσιάσει ο τέως υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης, καθώς το μεγαλύτερο πρόβλημα του δημοσίου, όπως ανέφερε η έρευνα, δεν ήταν το μέγεθος των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά η κακή κατανομή του. Υπενθυμίζεται, ωστόσο, ότι από την έρευνα έβγαινε ακόμη ένα σημαντικό συμπέρασμα αυτό ότι οι περικοπές στους μισθούς των δημόσιων υπαλλήλων (ακόμη δεν είχε τεθεί πέρα από ενδείξεις και φημολογία το θέμα των απολύσεων) είχαν ως αποτέλεσμα στο βάθεμα της οικονομικής ύφεσης και την κρίση της οικονομίας και της αγοράς.