Σε θέση μάχης βρίσκονται οι εργαζόμενοι στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καθώς σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις θα μπουν στο στόχαστρο της κυβέρνησης, για την εξυγίανση των ζημιογόνων ΔΕΚΟ.
Είναι πλέον θέμα χρόνου να ανοίξει ο σχετικός φάκελος και αναμένεται τις επόμενες εβδομάδες να δοθεί στη δημοσιότητα το σχέδιο νόμου, αφού προηγηθεί διάλογος με τους εργαζόμενους.
Μετά τον ΟΣΕ, το νομοσχέδιο για την εξυγίανση και ανάπτυξη του οποίου, έχει πάρει ήδη το δρόμο της βουλής, στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων γίνονται αλλεπάλληλες συσκέψεις και εξετάζονται τρόποι περιστολής των δαπανών στα άλλα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας, τα οποία συνολικά παρουσιάζουν ένα ετήσιο έλλειμμα που ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ, ενώ τα συνολικά συσσωρευμένα ελλείμματα φτάνουν το 1,3 εκατ. ευρώ, γεγονός που οδηγεί το υπουργείο να λάβει δραστικά μέτρα για περιορισμό του.
Στα πλάνα του υπουργείου, σύμφωνα με τα όσα έχει δηλώσει κατά καιρούς ο αρμόδιος υπουργός κ. Δημήτρης Ρέππας, είναι η μείωση της κρατικής επιχορήγησης του εισιτηρίου, από το 75% που είναι σήμερα, στο 50%, οι συγχωνεύσεις εταιριών με την προοπτική να γίνουν δύο φορείς, ένας για τα μέσα σταθερής τροχιάς, (Μετρο-ΗΣΑΠ-ΤΡΑΜ) -ο Προαστιακός υπάγεται στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ- και ένας για τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ και η αξιοποίηση σημαντικού μέρους της ακίνητης περιουσίας του ΗΣΑΠ και της ΕΘΕΛ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται επίσης και η δραστική περικοπή των επιδομάτων και υπερωριών, που ανεβάζουν μέχρι και 40% τις δαπάνες για μισθοδοσία. Οι προτάσεις είναι τα επιδόματα και οι υπερωρίες να μην υπερβαίνουν το 10% του μισθού, δηλαδή κάτι ανάλογο με αυτό που έγινε στον ΟΣΕ.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου τα έσοδα των εταιριών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, επαρκούν και δεν επαρκούν για τη μισθοδοσία των εργαζομένων, οι αποδοχές των οποίων κυμαίνονται, κατά μέσο όρο, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν διαρρεύσει, από 36 έως και 56 χιλιάδες ευρώ ετησίως.
Στους κόλπους του υπουργείου αρχίζει να κερδίζει έδαφος η πρόταση για αύξηση, από αρχές του 2011, της τιμής του εισιτηρίου, το κόστος του οποίου για τους επιβάτες είναι 1 ευρώ, ενώ για τον ΟΑΣΑ είναι πάνω από 1,6 ευρώ.
Στην κατεύθυνση αυτή εξετάζεται και ενδεχόμενη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, δηλαδή να ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρία ο έλεγχος των εισιτηρίων, ώστε να καταπολεμηθεί το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης, που σύμφωνα με τους ειδικούς φτάνει και το 20% της επιβατικής κίνησης.
Παράλληλα το υπουργείο μελετά τη ριζική αλλαγή του συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας, προωθώντας την εφαρμογή των συνδυασμένων μεταφορών με ορθολογικότερη ανάπτυξη των δρομολογίων, ώστε το ένα μέσο να μη λειτουργεί ανταγωνιστικά προς το άλλο, καλύπτοντας ίδιες διαδρομές. Ήδη έχουν καταργηθεί αρκετές γραμμές λεωφορείων και τρόλεϊ ειδικά προς το κέντρο της Αθήνας, με στόχο η πλειονότητα να λειτουργεί συμπληρωματικά στα μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, Ηλεκτρικός και Τραμ).
Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε θέση μάχης και διαμηνύουν σε όλους τους τόνους στο υπουργείο, ότι σε περίπτωση που εφαρμοστούν ανάλογα μέτρα με αυτά που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ, δηλαδή περικοπές μισθών και επιδομάτων, κατάργηση Συλλογικών Συμβάσεων κ.ά., αυτό θα αποτελέσει αιτία πολέμου και θα απαντήσουν με δυναμικές κινητοποιήσεις. Οι εργαζόμενοι κατηγορούν το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για προσπάθεια κατασυκοφάντησής τους.
Στη σκιά όλων αυτών των αναμενόμενων εξελίξεων, πραγματοποιείται σήμερα η Γενική Συνέλευση των εργαζομένων στα λεωφορεία της ΕΘΕΛ, στο γήπεδο του Σπόρτινγκ, ενώ παράλληλα κάνουν και το πρώτο τεστ και προθέρμανση για κινητοποιήσεις, με την 6ωρη στάση εργασίας 11 το πρωί με 5 το απόγευμα, που πραγματοποιούν για να πάρουν μέρος στη Συνέλευση.