Σε ανατροπές στη φορολογία των ακινήτων με μεταφορά και διάχυση του βάρους από την αγορά στην κατοχή προχωρά το οικονομικό επιτελείο με νομοσχέδιο που θα καταθέσει στη Βουλή εντός του Σεπτεμβρίου.

Με τις νέες διατάξεις καταργούνται το «χαράτσι» της ΔΕΗ και ο ΦΑΠ και επιβάλλεται φόρος ανά ακίνητο (κατοικίες, οικόπεδα, αγροτεμάχια, γήπεδα κ.ά) από την 1-1-2014, ενώ μειώνεται δραστικά ο φόρος μεταβίβασης.

Την ίδια ώρα, όπως αναφέρει το Έθνος, το νομοσχέδιο προβλέπει νέο σύστημα φοροεκπτώσεων για τις αποδείξεις αγοράς αγαθών και παροχής υπηρεσιών και καθιέρωση ισχυρών, αλλά στοχευμένων, φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις.


Ειδικότερα:

– Διευρύνεται η φορολογία στην ακίνητη περιουσία, καθώς στον νέο ενιαίο φόρο ακινήτων θα υπαχθεί η συνολική ακίνητη περιουσία των φορολογούμενων που σήμερα κατά ένα μεγάλο μέρος απαλλάσσεται από τον φόρο. Θα φορολογηθούν όλα ανεξαιρέτως τα κτίσματα, ηλεκτροδοτούμενα ή μη, όπως κατοικίες, οικοδομές, καταστήματα και αποθήκες, τα εντός σχεδίου οικόπεδα και οι εκτός σχεδίου εκτάσεις γης (αγροτικές καλλιέργειες, αγροτεμάχια, βοσκότοποι, γήπεδα κ.ά.).

– Ο φόρος θα επιβάλλεται ανά ακίνητο, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του: Για τα κτίσματα θα υπολογίζεται με κλίμακα 33 συντελεστών που θα ξεκινούν από τα 2 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο για ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης μέχρι 500 ευρώ ανά τ.μ. και θα φθάνουν μέχρι τα 23,1 ευρώ ανά τ.μ. για περιοχές με τιμές ζώνης πάνω από 8.000 ευρώ.

Τα εκτός σχεδίου

Για τα εκτός σχεδίου πόλεων ή οικισμών ακίνητα ο φόρος θα κλιμακώνεται από 1 έως και 60 ευρώ ανά στρέμμα, ανάλογα με τη γεωγραφική θέση και το είδος της έκτασης (αν βρίσκεται σε ορεινή, ημιορεινή ή πεδινή περιοχή, κοντά στη θάλασσα, αν καλλιεργείται ή είναι χέρσα, το είδος της καλλιέργειας αν είναι μισθωμένη ή ιδιόκτητη), καθώς και το αν ο ιδιοκτήτης είναι ή όχι κατά κύριο επάγγελμα αγρότης.

– Το νομοσχέδιο προβλέπει μείωση των συντελεστών του φόρου μεταβίβασης ακινήτων από τα επίπεδα του 8%-10% που είναι στο 4%-5% ή και χαμηλότερα με στόχο την τόνωση της κτηματαγοράς που έχει υποστεί καθίζηση λόγω της οικονομικής στενότητας.