Τα προϊόντα διατροφής που προέρχονται από τα κατεχόμενα από το Ισραήλ παλαιστινιακά εδάφη θα πρέπει να φέρουν την ένδειξη της προέλευσής τους στη συσκευασία και -αν είναι απαραίτητο- να διευκρινίζεται ότι προέρχονται από εβραϊκό οικισμό, σύμφωνα με την απόφαση που έλαβε σήμερα το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Δικαστήριο έκρινε σχετικά με το ζήτημα που δημιούργησε η απόφαση του γαλλικού υπουργείου Οικονομίας τον Νοέμβριο 2016, η οποία επέβαλλε υποχρέωση διαφορετικής σήμανσης των προϊόντων που προέρχονται από τα κατεχόμενα από το Ισραήλ παλαιστινιακά εδάφη.
Η απόφαση ελήφθη κατ’ εφαρμογήν ευρωπαϊκής οδηγίας του 2011 σχετικά με την ενημέρωση των καταναλωτών για τα προϊόντα διατροφής. Το 2015, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε δημοσιεύσει ερμηνευτική εγκύκλιο σχετικά με την σήμανση προέλευσης των προϊόντων που προέρχονται από τα κατεχόμενα από τον Ιούνιο του 1967 (και τον Πόλεμο των Έξι Ημερών) από το Ισραήλ εδάφη και ενέκρινε την εφαρμογή της σήμανσης.
Σύμφωνα με το Δικαστήριο, η αναγραφή της εδαφικής προέλευσης των προϊόντων αυτών είναι υποχρεωτική, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία, «ώστε να αποφεύγεται οι καταναλωτές να έχουν εσφαλμένη πληροφόρηση ως προς το γεγονός ότι το Κράτος του Ισραήλ είναι παρόν στα εδάφη αυτά ως δύναμη κατοχής και όχι ως κυρίαρχη οντότητα».
Σύμφωνα με το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η απόφαση του γαλλικού υπουργείου Οικονομίας είχε επικριθεί ως εισάγουσα διακρίσεις από το Συμβούλιο Γαλλικών Εβραϊκών Θεσμών (Crif) με το επιχείρημα ότι θα ενίσχυε το κίνημα «Μποϊκοτάζ-Αποεπένδυση- Κυρώσεις», το οποίο κατηγορείται από το Crif ότι «αποστρέφεται» το Ισραήλ.
Ο Ευρωπαϊκός Εβραϊκός Οργανισμός (OJE) και η εταιρεία οίνων κασέρ Psagot προσέφυγαν στο Συμβούλιο Επικρατείας της Γαλλίας, το οποίο παρέπεμψε το θέμα στην ευρωπαϊκή δικαιοσύνη.
Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης ακολούθησε για το θέμα της σήμανσης την γνώμη του γενικού εισαγγελέα και έκρινε ότι εκτός των υγειονομικών ή οικολογικών κριτηρίων που επιβάλλει η ευρωπαϊκή νομοθεσία στην σήμανση ενός προϊόντος, «ηθικοί παράγοντες» δύνανται επίσης «να επηρεάσουν την επιλογή των καταναλωτών».