Την υιοθέτηση Μεσοπρόθεσμης Δημοσιονομικής Στρατηγικής έως το 2016 η οποία θα περιλαμβάνει μέτρα δημοσιονομικής εξυγίανσης μόνιμου χαρακτήρα, τα οποία θα εξασφαλίζουν τα ανώτατα όρια του ελλείμματος για το 2013-16 και ότι ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ μπαίνει σε βιώσιμη πτωτική πορεία προβλέπει το αναθεωρημένο Μνημόνιο την επίσημη μετάφραση του οποίου δημοσιοποίησε χθες το υπουργείο Οικονομικών.
Στο κείμενο του αναθεωρημένου Μνημονίου αναφέρεται πως σε συνέχεια της απόφασης αναφορικά με τις τελικές λεπτομέρειες των σχεδιαζόμενων μεταρρυθμίσεων στην άμεση φορολογία εισοδήματος, οι αρχές θα επανεξετάσουν τις δημοσιονομικές προοπτικές για το 2014 και θα συμφωνήσουν με την ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ για τα μέτρα που απαιτούνται για να κλείσει κάθε εναπομείναν έλλειμμα για το 2014, στα πλαίσια της επόμενης αναθεώρησης του προγράμματος.
Ακόμη, υπογραμμίζεται πως κατά την έκταση που το δημοσιονομικό έλλειμμα κατά το 2015-2016 παραμένει, οι αρχές θα μπορούσαν να ακολουθήσουν διάφορες στρατηγικές για να κλείσει αυτό, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης των εσόδων με διεύρυνση της φορολογικής βάσης μέσω της περαιτέρω μείωσης των απαλλαγών και εκπτώσεων, την επέκταση των μέτρων που λήγουν και τις στοχευμένες περικοπές στις τρέχουσες δαπάνες.
Όπως σημειώνεται οι αρχές θα καθορίσουν συγκεκριμένα σχέδια για το 2015, όχι αργότερα από τα τέλη Αυγούστου 2013, όταν θα διαμορφώσουν ένα λεπτομερές δημοσιονομικό πρόγραμμα για το 2014-2015 που θα οδηγεί σε πρωτογενές πλεόνασμα 3% μέχρι το 2015.
Οι αλλαγές στην φορολογία
Στο σκέλος της φορολογικής μεταρρύθμισης η κυβέρνηση θα πρέπει μέσα στο επόμενο διάστημα να προετοιμάσει μια φορολογική μεταρρύθμιση που θα αποσκοπεί στην απλοποίηση του φορολογικού συστήματος, θα καταργεί φοροαπαλλαγές και τα προτιμησιακά καθεστώτα, διευρύνοντας έτσι τις βάσεις, και θα επιτρέπει τη σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών όσο βελτιώνεται η απόδοση των εσόδων. Ειδικότερα:
– Έως τον Μάρτιο 2013, η Κυβέρνηση θα πρέπει να αναθεωρήσει τις αντικειμενικές αξίες των ακίνητων περιουσιακών στοιχείων ώστε να ευθυγραμμιστούν με τις τιμές της αγοράς υπό την ευθύνη της Διεύθυνσης Φορολόγησης Κεφαλαίου.
Ακόμη, θα πρέπει να θεσπίσει νομοθεσία για τη δημιουργία μιας σημαντικά πιο αυτόνομης φορολογικής διοίκησης και να καθορίσει το βαθμό αυτονομίας, το πλαίσιο διακυβέρνησης, τη λογοδοσία, τις νομικές εξουσίες του επικεφαλής της διοίκησης και την αρχική στελέχωση του οργανισμού μέχρι το Φεβρουάριο 2013.
– Να συνεχίσει να συγκεντρώνει και να συγχωνεύει τις εφορίες αφήνοντας περίπου 120 σε λειτουργία , αλλά και να επιταχύνει τη διαδικασία πρόσληψης και επαναξιολόγησης των φορολογικών ελεγκτών για να επιτευχθεί ο στόχος των 2.000 φορολογικών ελεγκτών που θα αναλάβουν πλήρως καθήκοντα μέχρι τον Ιούνιο 2013.
– Να δημιουργήσει εξειδικευμένες μονάδες διαχείρισης χρεών φορολογουμένων προς το Δημοσιο μέσα στις μεγάλες εφορίες και να τοποθετήσει τουλάχιστον 10 τοις εκατό του προσωπικού της εφορίας για τη λειτουργία αυτή.
– Να ολοκληρώσει την επανεξέταση της πολιτικής και των διαδικασιών για τη διαγραφή των φορολογικών χρεών και να προετοιμάσει συστάσεις για να διευκολύνει την ενεργή διαχείριση του φορολογικού χρέους.
– Να αναλάβει δέσμευση ώστε να μην υιοθετηθούν νέες φορολογικές αμνηστίες και να μην επεκταθούν οι υφιστάμενες αμνηστίες για τη συλλογή των φόρων και των κοινωνικών εισφορών κατά τη διάρκεια των ετών που καλύπτονται από το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής.
– Να ενσωματώσει την είσπραξη των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης στη φορολογική διοίκηση.
Οι αποκρατικοποιήσεις
Στο σκέλος των αποκρατικοποιήσεων προβλέπεται η εξασφάλιση εσόδων που σωρρευτικά θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 4,2 δισ. ευρώ ως το τέλος 2013, στα 6,5 δισ. ευρώ ως το τέλος 2014, στα 7,7 δισ. ευρώ και ως το τέλος του 2015 και στα 11,1 δισ. ευρώ ως το τέλος 2016.
Για τον σκοπό αυτό ζητείται μέσα στο πρώτο εξάμηνο 2013 η άμεση υιοθέτηση της απαραίτητης πρωτογενούς και δευτερογενούς νομοθεσίας, σε συνέπεια με τις αναγκαίες δράσεις για ένα ταχύ σχέδιο αποκρατικοποιήσεων, η καθιέρωση ενός κανονιστικού πλαισίου για τα αεροδρόμια, τα Κρατικά Λαχεία, τα λιμάνια και τις εταιρείες ύδρευσης, η έναρξη δημόσιου διαγωνισμού για την Εγνατία Οδό, η μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο ΤΑΥΠΕΔ και την πώληση της εταιρείας τον Ιούνιο 2013, την μεταβίβαση 40 νέων στοιχείων ακίνητης περιουσίας στο ΤΑΥΠΕΔ, κ.α..