Κατά 4,4% θα ενισχυθεί φέτος το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης σύμφωνα με το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ που παρουσίασε προχθές ύστερα από πολύμηνη καθυστέρηση η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με το πολύ ενδιαφέρον δημοσίευμα της Καθημερινής, προκειμένου να «κλείσει» η χρόνια πληγή του ΟΣΕ, η κυβέρνηση επέλεξε τον δρόμο της ανάληψης των χρεών του Οργανισμού από το Δημόσιο. Σημειώνεται ότι το συσσωρευμένο έλλειμμα του ΟΣΕ αγγίζει σήμερα τα 10,7 δισ. ευρώ, η πλειονότητα του οποίου θα καταγραφεί στο χρέος.
Η αναλογία χρέους ανά πολίτη αυτή τη στιγμή εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 1.000 ευρώ. Το Δημόσιο αναλαμβάνει τα χρέη του ΟΣΕ, ενώ παράλληλα διαγράφονται όλα τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ και τον ΕΔΙΣΥ. Το Δημόσιο σε αντάλλαγμα της ανάληψης των χρεών θα λάβει το σύνολο της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ με εξαίρεση σιδηροδρομικούς σταθμούς και σιδηροδρομική υποδομή τους οποίους θα εκμεταλλεύεται ο ΟΣΕ μέσω συμβάσεων παραχώρησης.
Σημαντικές αλλαγές περιλαμβάνει σε επίπεδο εργασιακών σχέσεων το νομοσχέδιο. Πέντε ημέρες μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου θα κληθούν οι εργαζόμενοι να υπογράψουν νέες συλλογικές συμβάσεις από μηδενική βάση, καθώς προβλέπεται κατάργηση όλων των κανονισμών προσωπικού (Γενικός Κανονισμός Προσωπικού, Κανονισμός Δευτερευουσών Απολαβών) και των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, επιχειρησιακών και ειδικών.
Σε περίπτωση που οι δύο πλευρές δεν έρθουν σε συμφωνία σε διάστημα 20 ημερών η κατάρτιση της συλλογικής σύμβασης γίνεται με νόμο. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο από όλες τις εταιρείες του ΟΣΕ πρόκειται να αποχωρήσουν συνολικά 2.300 άτομα, εκ των οποίων οι 1.300 μέσω μετατάξεων (σε 45 ημέρες από την ψήφιση του νόμου) σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου και 1.000 που θα υποχρεωθούν να ασκήσουν το συνταξιοδοτικό δικαίωμα που έχουν ήδη θεμελιώσει. Συνολικά σε όλες τις εταιρείες (ΟΣΕ Α.Ε./ ΕΔΙΣΥ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ/ΓΑΙΟΣΕ) θα παραμείνουν περίπου 3.700 εργαζόμενοι.
Προβλέπεται η αναδιάρθρωση του δικτύου του ΟΣΕ μέσω δημιουργίας τεσσάρων κατηγοριών δικτύου. Ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππας διαβεβαίωσε ότι δεν πρόκειται καμία γραμμή να κλείσει χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα εκτελούνται δρομολόγια σε όλο το υφιστάμενο δίκτυο του ΟΣΕ.
Συγκεκριμένα η κατηγορία 1 αφορά το ενεργό δίκτυο το οποίο θα λειτουργεί κανονικά και θα διεξάγονται όλες οι απαιτούμενες εργασίες συντήρησης.
Η κατηγορία 2 αφορά το δίκτυο που βρίσκεται στο στάδιο κατασκευής και στο οποίο εκτελούνται όλες οι εργασίες ώστε να δοθεί στην κυκλοφορία σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα των έργων.
Η κατηγορία 3 (Ενεργό Δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας) εκτελούνται μόνο οι απολύτως απαραίτητες εργασίες συντήρησης και επισκευής ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί μελλοντικά. Κατηγορία 4 είναι το καταργημένο δίκτυο στο οποίο δεν εκτελούνται μεταφορές, παύει να είναι στην αρμοδιότητα της ΕΔΙΣΥ και μπορεί να αξιοποιηθεί από τη ΓΑΙΟΣΕ.
Παράλληλα παρέχεται η δυνατότητα εκτέλεσης δρομολογίων υπό καθεστώς επιδότησης (Υποχρέωση Δημόσιας Υπηρεσίας). Για την περίοδο 2011-2013 το κράτος θα μπορεί να χαρακτηρίσει δρομολόγιο υπό ΥΔΥ που δεν θα ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ. Προβλέπεται επίσης η απελευθέρωση του κομίστρου από την 1.1.2011. Η τιμολογιακή πολιτική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα εγκρίνεται πλέον από τις αρμόδιες διυπουργικές επιτροπές, αλλά ελεύθερα από την ίδια την εταιρεία.
Το νομοσχέδιο ανοίγει και τον δρόμο για την είσοδο ιδιώτη στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ποσοστό 49% ο οποίος θα αναλάβει και το μάνατζμεντ της εταιρείας.