Την ανάληψη του χρέους του ΟΣΕ ύψους 10 δισ. ευρώ από το Δημόσιο, όπως είχε προτείνει η τρόικα Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, προβλέπει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών.
Η κίνηση αυτή, που είναι και η μόνη η οποία θα μπορεί να δώσει προοπτική βιωσιμότητας στον υπερχρεωμένο ΟΣΕ, θα έχει ως αποτέλεσμα την επιβάρυνση του δημόσιου χρέους κατά περίπου 4 ποσοστιαίες μονάδες.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει, όπως έχει ανακοινωθεί ήδη από τον υπουργό κ. Ρέππα, την ιδιωτικοποίηση της TPAINOΣE με την παραχώρηση έως και του 49% σε ιδιώτες. Η εξεύρεση επενδυτή που θα συμπράξει με την εταιρία γίνεται ευκολότερη καθώς τα χρέη ύψους 680 εκατ. ευρώ, που έχει σωρεύσει η εταιρία κατά την τριετή λειτουργία της, θα αναληφθούν επίσης από το Δημόσιο.
Η συγκεκριμένη αυτή ρύθμιση θα πρέπει πρώτα να λάβει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αφού ουσιαστικά αφορά σε κρατική ενίσχυση, που απαγορεύεται, ωστόσο αναμένεται ότι η έγκριση αυτή θα δοθεί τελικώς καθώς πρόκειται για εφαρμογή πρότασης της τρόικας.
Παράλληλα, στο νομοσχέδιο, που εδώ και πολύ καιρό βρίσκεται υπό κατάρτιση, προβλέπεται η συρρίκνωση του δικτύου δρομολογίων, στα οποία επίσης θα μπορούν να μπουν οι ιδιώτες. Πάντως, το Δημόσιο μαζί με τα χρέη του ΟΣΕ προβλέπεται ότι θα πάρει από τον οργανισμό και μεγάλο αριθμό ακινήτων.
Εν τω μεταξύ, με μελανά χρώματα σκιαγραφούν τον ΟΣΕ οι New York Times, σχολιάζοντας πως πρόκειται για έναv υπερχρεωμένο οργανισμό όπου πολλοί οδηγοί παίρνουν παχυλές αμοιβές για να οδηγούν άδεια τρένα σε απαρχαιωμένα δίκτυα, ενώ το άρθρο θεωρεί κάπως αισιόδοξα τα σχέδια της κυβέρνησης να πουλήσει το 49% της εταιρείας.
Αναφέρεται πως οι κρατικές εγγυήσεις επέτρεψαν στον οργανισμό να δανείζεται δισεκατομμύρια, αν και τα οικονομικά της εταιρείας ήταν σε τόσο άσχημη κατάσταση ώστε τα ποσά που πλήρωνε σε τόκους ήταν τριπλάσια από τα έσοδά της.
Ο συντάκτης του άρθρου υπογραμμίζει πως μέχρι τώρα η κυβέρνηση χρησιμοποιούσε τον ΟΣΕ για να τονώσει την απασχόληση. «Ήταν ένα λογιστικό κόλπο, ένας τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση έκρυβε το χρέος της… αλλά μια εταιρεία με έσοδα 100 εκατ. ευρώ δε μπορεί πια να δανείζεται 1 δισ.» αναφέρει ο πρώην επικεφαλής της εταιρείας Γιάννης Μουρμούρης.
Η εφημερίδα αναγνωρίζει πως όλοι οι σιδηρόδρομοι της Ευρώπης αντιμετωπίζουν προβλήματα καθώς χρησιμοποιούνται για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής, αλλά υπογραμμίζει πως ο ΟΣΕ «είναι μια κατηγορία από μόνος του».
Γίνεται λόγος για τους μισθούς που απολαμβάνουν οι υπάλληλοι της εταιρείας και τονίζεται πως αυτό το γεγονός μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τα σχέδια της κυβέρνησης.
Φιλοξενούνται επίσης δηλώσεις του πρώην Υπουργού Μεταφορών Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος αποκαλύπτει γιατί δεν προσπάθησε να ιδιωτικοποιήσει την εταιρεία.
«Όταν ήμουν υπουργός, είπα πως δε θα ιδιωτικοποιούσα τον ΟΣΕ γιατί ήξερα πως δε θα μπορούσαν να βρω έναν επενδυτή τόσο χαζό ώστε να επενδύσει σε μια εταιρεία με τόσο μεγάλο χρέος», είπε στην εφημερίδα.