Μείωση 11% παρουσίασαν oι συνολικές πωλήσεις των καταστημάτων λιανικής πώλησης κοσμημάτων το 2009 σε σχέση με το 2008, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα μελέτης που εκπόνησε πρόσφατα η ICAP Group. Το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων αφορά χρυσά κοσμήματα, διακοσμημένα με πολύτιμους λίθους.
Ο συνολικός αριθμός των καταστημάτων 60 εταιρειών (που παρουσιάζονται στη μελέτη) ανέρχεται σε 284. Το 40% (24 εταιρείες) εξ’ αυτών διαθέτουν ένα κατάστημα ενώ σημαντικός είναι και ο αριθμός των εταιρειών που εκμεταλλεύονται δύο καταστήματα (18 επιχειρήσεις). Η Αττική συγκεντρώνει το 56% των καταστημάτων των 60 εταιρειών.
Στο πλαίσιο της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης κοσμημάτων βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 29 επιχειρήσεων, για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία ισολογισμών των χρήσεων 2007 και 2008. Όπως προκύπτει από τα δεδομένα αυτά, το σύνολο του ενεργητικού των εν λόγω εταιρειών αυξήθηκε το 2008 κατά 11,5%. Οι πωλήσεις τους σημείωσαν μείωση 8,7% το ίδιο έτος. Η μεγαλύτερη μείωση του κόστους πωλήσεων (κατά 11% περίπου) οδήγησε στην επιδείνωση του μικτού κέρδους κατά 4,7%. Η μείωση του μικτού κέρδους, σε συνδυασμό και με την αύξηση των λοιπών λειτουργικών εξόδων (κατά 5,5%) είχε σαν αποτέλεσμα τη σημαντική επιδείνωση των λειτουργικών αποτελεσμάτων το 2008 (μείωση κατά 90,2%). Ως εκ τούτου, τα καθαρά κέρδη προ φόρου εισοδήματος μειώθηκαν το εν λόγω έτος σε ποσοστό 90,8%. Τα κέρδη EBITDA μειώθηκαν κατά 27,8%.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, η υφιστάμενη οικονομική συγκυρία δημιουργεί κλίμα αβεβαιότητας και πλήττει σε μεγάλο βαθμό την ελληνική οικονομία γενικότερα. Ως εκ τούτου, οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές και για τον εξεταζόμενο κλάδο δεν είναι ενθαρρυντικές. Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, η αγορά των καταστημάτων λιανικής πώλησης κοσμημάτων προβλέπεται ότι θα παρουσιάσει μείωση 29% το 2010, ενώ και για το 2011 οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περαιτέρω κάμψη της αγοράς.
Κύριο χαρακτηριστικό της λιανικής αγοράς κοσμημάτων είναι η ύπαρξη πολλών σημείων πώλησης, διάσπαρτων σε όλη τη χώρα. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων λειτουργεί με τη μορφή ατομικής επιχείρησης. Η ουσιαστική ανάπτυξη του κλάδου του λιανικού εμπορίου κοσμημάτων χρονολογείται μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90, όπου παρατηρείται σημαντική αύξηση του αριθμού των κοσμηματοπωλείων, προκειμένου να καλυφθεί η μεγάλη ζήτηση για κοσμήματα (λόγω και της αύξησης της τουριστικής κίνησης) από εξειδικευμένα καταστήματα.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων που εκμεταλλεύονται καταστήματα λιανικής πώλησης κοσμημάτων είναι αρκετά έντονος, λόγω της πληθώρας των σημείων πώλησης και της ποικιλίας των προσφερόμενων προϊόντων. Η αγορά της λιανικής πώλησης κοσμημάτων είναι κατακερματισμένη, με αποτέλεσμα τα μερίδια αγοράς ακόμα και των μεγαλύτερων επιχειρήσεων να κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα. Το τελευταίο διάστημα παρουσιάζουν σταδιακή αύξηση οι πωλήσεις κοσμημάτων μέσω της τηλεόρασης (μέσω ειδικών εκπομπών). Ωστόσο, τα κοσμηματοπωλεία εξακολουθούν να αποτελούν το κυριότερο κανάλι διανομής των ακριβών κυρίως κοσμημάτων.
Οι τρέχουσες δυσχερείς οικονομικές συνθήκες και η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά δημιουργούν προβλήματα στο σύνολο του λιανικού εμπορίου και κατ’ επέκταση και στο λιανικό εμπόριο κοσμημάτων. Τα εν λόγω προϊόντα δεν καλύπτουν βασικές ανάγκες των καταναλωτών, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις τους να επηρεάζονται περισσότερο σε περιόδους «κρίσης». Επίσης, η συγκεκριμένη αγορά επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό και από την τουριστική κίνηση (σημαντικό μέρος της ζήτησης κοσμημάτων προέρχεται από αλλοδαπούς τουρίστες) αλλά και την αύξηση της τιμής των πρώτων υλών (χρυσός, ασήμι κ.λ.π.).