Στις γειτονιές και τις νησιωτικές περιοχές μεταφέρεται η μάχη των σούπερ μάρκετ, με τις μεγάλες αλυσίδες να επενδύουν στην ανάπτυξη μικρών καταστημάτων, κυρίως μέσω του συστήματος της δικαιόχρησης (franchise).

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής» που επικαλείται πρόσφατα στοιχεία της εταιρίας ερευνών IRI, τα mini markets ή τα μικρά καταστήματα έως 400 τ.μ. εμφανίζουν τη μεγαλύτερη άνοδο (+6%) από όλους τους τύπους καταστημάτων και σχεδόν με διπλάσιο ρυθμό σε σχέση με τις μεγάλες αίθουσες των 1.000-2.500 τ.μ. (+3,1%).

Κι αυτό γιατί τα καταστήματα της γειτονιάς έχουν το πλεονέκτημα ότι οι καταναλωτές μπορούν οποιαδήποτε στιγμή να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους -τα περισσότερα λειτουργούν και τις Κυριακές μέχρι τις 11 το βράδυ- αποφεύγοντας τις περιττές μετακινήσεις, αλλά και τις «αυθόρμητες» αγορές, δεδομένου ότι δεν έχουν τόσο μεγάλη ποικιλία κωδικών και μεγάλες προσφορές όπως τα μεγάλα σούπερ μάρκετ.

«Οι καταναλωτές, ειδικά οι ηλικιωμένοι, τα προτιμούν λόγω της εγγύτητάς τους, της προσωπικής σχέσης που αναπτύσσουν με το προσωπικό, αλλά και της ευκολίας που τους παρέχουν, καθώς συχνά μπορούν να μεταφέρουν τα πράγματα στο σπίτι τους.

Από την άλλη, οι νεότεροι τα επιλέγουν γιατί αποφεύγουν τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο εξοικονομώντας χρήματα από τα καύσιμα, ενώ ειδικά αυτοί που δουλεύουν μέχρι αργά μπορούν να κάνουν τα ψώνια τους ακόμα και το βράδυ», αναφέρει στην εφημερίδα υψηλόβαθμο στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

Από την άλλη, οι επενδύσεις των μεγάλων αλυσίδων στα καταστήματα, ειδικά μέσω του franchise, έχουν σημαντικά οφέλη τόσο στα έσοδά τους όσο και στο brand τους. Κι αυτό γιατί αναλαμβάνουν πολύ μικρό ρίσκο, δεν χρειάζεται να θυσιάσουν τη ρευστότητά τους και παράλληλα έχουν και μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους, δεδομένου ότι «πουλάνε» χονδρική τα προϊόντα τους στους επιχειρηματίες που επιθυμούν να ανοίξουν ένα κατάστημα με την επωνυμία της μεγάλης αλυσίδας.

Οι επενδύσεις των μεγάλων

Διεκδικώντας κομμάτι από την «πίτα» της μικρής λιανικής (περίπτερα, καταστήματα ψιλικών, παντοπωλεία και mini markets), ο τζίρος της οποίας υπολογίζεται στα 5 δισ. ευρώ, όλοι οι μεγάλοι «παίκτες» έχουν αρχίσει να διευρύνουν το δίκτυο των καταστημάτων της γειτονιάς.

Σύμφωνα με την εφημερίδα το «παρών» στη διεκδίκηση μεριδίου της μικρής λιανικής δίνει η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία επενδύει στο franchise, με τον brand president της εταιρίας, Νίκο Λαβίδα, να αναφέρει πρόσφατα ότι το σύστημα της δικαιόχρησης αποτελεί το 15% του συνόλου των πωλήσεων από 12% πέρυσι και με στόχο να φτάσει το 25% στην επόμενη τριετία. Ετσι, ο όμιλος αναπτύσσει στις γειτονιές τα καταστήματα ΑΒ Shop & Go και AB Food Market, ο αριθμός των οποίων έχει υπερβεί τα 250 σε ολόκληρη τη χώρα, και σχεδιάζει την ανάπτυξη συνολικά 182 franchise καταστημάτων έως το τέλος του 2025.

Την παρουσία της στις γειτονιές ενισχύει και η METRO με το δίκτυο καταστημάτων My Market Local, που αριθμεί 29 καταστήματα και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να ξεπεράσει τα 30, ενώ την ανάπτυξη δικτύου franchise στη μικρή λιανική εξετάζει και η αλυσίδα Μασούτης. Οπως δήλωσε πρόσφατα ο γενικός διευθυντής της αλυσίδας, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης, η Μασούτης διατηρεί εμπορική συνεργασία με 180 μικρά καταστήματα πανελλαδικά υπό την επωνυμία Express Market.

Τέλος, ισχυρή παρουσία στις γειτονιές διαθέτει και η OK! Αnytime Market, με 154 μικρά σούπερ μάρκετ, που λειτουργούν καθημερινά από τις 8 το πρωί έως τις 11 το βράδυ. Μάλιστα, η εταιρία, που αναπτύσσεται μέσω franchise, αύξησε, το 2023, τον τζίρο της στα 74,7 εκατ. ευρώ από 68,3 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ το α’ εξάμηνο του έτους πρόσθεσε στο δίκτυό της 10 νέα καταστήματα.