Βρισκόμαστε ήδη στη μέση του καλοκαιριού και σε ήδη ξεκίνησαν τα παραδοσιακά «μπάνια του λαού». Ήλιος, ελεύθερος χρόνος και αφορμή/ανάγκη για εποχούμενες διαδρομές κυρίως προς τις παραλίες.
Πολλές από αυτές χρειάζονται μόνο λίγα λεπτά, αλλά εμπεριέχουν δυσανάλογα μεγάλους κινδύνους, κυρίως λόγω εφησυχασμού των οδηγών, της χαλάρωσης, του ενδυματολογικού κώδικα, αλλά και της πλημμελούς συντήρησης των αυτοκινήτων εξ αιτίας της χρόνιας οικονομικής κρίσης, αλλά και των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας που ακολούθησε.
Ας δούμε όμως κάποιες από τις επικίνδυνες καλοκαιρινές συνήθειες, που καλό είναι να αποφεύγουμε:
-
Dress code: Τα τυπικά beachwear δεν είναι κατάλληλα για οδήγηση. ΟΧΙ οδήγηση με σαγιονάρες, ξυπόλητοι, χωρίς – έστω – ένα μπλουζάκι. Για παράδειγμα, οι σαγιονάρες μειώνουν τον έλεγχο του οδηγού στα πεντάλ, αλλά μπορούν επίσης να σκαλώσουν σε αυτά και να εμποδίσουν την ταχύτητα/ικανότητα αντίδρασης. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες δεν απαγορεύονται ρητά, αλλά η οδήγηση με αυτές, ή ακόμα και ξυπόλυτοι, μπορεί να οδηγήσει σε ατύχημα. Η οδήγηση με γυμνά πόδια εγγυμονεί τον κίνδυνο του να χτυπήσουμε σε μια γρήγορη μετατόπιση από πεντάλ σε πεντάλ και η ανάδραση λόγω πόνου θα καθυστερήσει τον χειρισμό μας.
Οι οδηγοί πρέπει πάντα να φορούν παπούτσια ελαφριά, μαλακά, μικρά σε όγκο και σόλες που δεν εξέχουν. Τέλος, η οδήγηση χωρίς ένα μπλουζάκι (που γίνεται από το 25% των οδηγών σύμφωνα Ευρωπαϊκή έρευνα) μπορεί να μειώσει την αποτελεσματικότητα της ζώνης ασφαλείας. - Η καμπίνα – φούρνος: Σε ένα όχημα αφημένο για ώρες στον ήλιο, η θερμοκρασία της καμπίνας των επιβατών αγγίζει τους 50+ βαθμούς. Έτσι, προκειμένου να οδηγήσουμε ένα αυτοκίνητο που «ψήθηκε» στον ήλιο, αρχικά πρέπει να ανοίγουμε τις πόρτες και τα παράθυρα για δυο-τρία λεπτά, και μετά να ενεργοποιούμε τον κλιματισμό, αφού προηγουμένως ο κινητήρας του αυτοκινήτου έχει λειτουργήσει για τουλάχιστον ένα λεπτό.
- Υπεράριθμοι επιβάτες: Ο αριθμός των επιβατών δεν πρέπει να υπερβαίνει τον αριθμό των καθισμάτων και τον αριθμό των διαθέσιμων ζωνών ασφαλείας, ακόμα και αν η διαδρομή είναι μόνο μερικά χιλιόμετρα. Ένας λυτός επιβάτης στο αυτοκίνητο θα είναι η μπάλα του bowling που θα κάνει strike ή spare στους δεμένους επιβάτες …κορίνες.
- Προσοχή στην αφυδάτωση: Ιδιαίτερα σε ημέρες με υψηλές θερμοκρασίες, οι οδηγοί χρειάζονται ανεφοδιασμό με τα κατάλληλα υγρά Παρά το ότι, δεν απαγορεύεται άμεσα, η κατανάλωση τροφής και υγρών κατά την διάρκεια της οδήγησης, αυτή μπορεί να προκαλέσει απώλεια προσοχής του οδηγού. Από την άλλη, είναι σημαντικό να παραμένουμε ενυδατωμένοι όταν οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν. Επιστημονικές μελέτες έχουν αποδείξει ότι, ένας αφυδατωμένος οδηγός κάνει τα ίδια λάθη όπως κάποιος που έχει καταναλώσει 8 ποτήρια κρασιού. Συνεπώς, φροντίζουμε να πίνουμε νερό (το πλέον κατάλληλο για οδηγούς υγρό) πριν ξεκινήσουμε και σε τακτά χρονικά διαστήματα, αφού πρώτα σταματήσουμε κάπου με ασφάλεια. Επίσης, μετά από 2,5 έως 3 ώρες συνεχόμενης οδήγησης, πρέπει να κάνουμε διάλειμμα τουλάχιστον 10 λεπτών, στη διάρκεια του οποίου περπατάμε, ξεμουδιάζουμε, κυκλοφορεί το αίμα μας και οξυγονώνεται ο εγκέφαλός μας. Αν χρειάζεται ανεφοδιαζόμαστε με καύσιμο και για τους καπνιστές οδηγούς είναι μια ευκαιρία για ένα τσιγαράκι, καθώς δεν νοείται να καπνίζουμε οδηγώντας.
- Τα δυο χέρια πάντα στο τιμόνι: Η οδήγηση με το χέρι έξω από το παράθυρο στις ζεστές μέρες, είναι σύνηθες φαινόμενο, αλλά πρέπει να αποφεύγεται. Πρώτον, επειδή επηρεάζει την ικανότητα ελέγχου του οχήματος καθώς και τα δύο χέρια δεν βρίσκονται στο τιμόνι και δεύτερον, λόγω του κινδύνου σοβαρών τραυματισμών σε περίπτωση σύγκρουσης. Μια άλλη εξαιρετικά επικίνδυνη στάση (στην περίπτωση του συνοδηγού) είναι αυτή με τα πόδια στο ταμπλό. Σε περίπτωση ατυχήματος, ο εμπρόσθιος αερόσακος όχι μόνο δεν θα κρατήσει τον επιβάτη σωστά, αλλά μπορεί να προκαλέσει σοβαρή σωματική βλάβη.
- Ασφαλής στάθμευση: Το παρκάρισμα –ειδικά- στις πολυσύχναστες παραλίες συνήθως είναι ένας «εφιάλτης», αλλά οφείλουμε να βρίσκουμε το πιο ασφαλές σημείο (χωρίς να κλείνουμε δρόμους διαφυγής άλλων αυτοκινήτων), έχοντας κατά νου και την αναχώρηση. Αποφεύγουμε αμμώδη σημεία, στενά που ενδέχεται να κλείσουν από κάποιον άλλο οδηγό και –ακόμα καλύτερα- βάζουμε το όχημά μας κάτω από κάποια σκιά που (αν δεν υπάρχει την στιγμή εκείνη) φανταζόμαστε ότι, θα έρθει αρκετή ώρα πριν μπούμε στο αυτοκίνητο για να αναχωρήσουμε.
- Το αυτοκίνητο δεν είναι ντισκοτέκ: Το άκουσμα μουσικής στην διαπασών την ώρα της οδήγησης είναι μια ακόμα επικίνδυνη συνήθεια, καθώς ο οδηγός αποκόπτεται από ήχους που παίζουν σημαντικό ρόλο στην οδήγηση, όπως είναι οι σειρήνες ασθενοφόρων, περιπολικών, πυροσβεστικών οχημάτων, ο θόρυβος κάποιου οχήματος που βρίσκεται στα «τυφλά» σημεία του οδηγού, αλλά και οι ήχοι του δικού μας οχήματος που πολλές φορές μας ειδοποιούν ότι κάτι δεν πάει καλά.
- Τα φθαρμένα ελαστικά αντικαθίστανται πριν το καλοκαίρι: Ο μεγαλύτερος εχθρός των ελαστικών είναι οι υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος και δρόμου. Γι αυτό και οι πιέσεις των ελαστικών μας πρέπει να είναι όσο ακριβώς (ελέγχονται με τα ελαστικά κρύα) συνιστά ο κατασκευαστής, ενώ στην περίπτωση που διαθέτουμε ελαστικά στο όριο της ζωής τους, πρέπει να τα αντικαθιστούμε πριν ξεκινήσει το καλοκαίρι και όχι να περιμένουμε να περάσει αυτό, γιατί ενδέχεται η παλαιότητα σε συνδυασμό με την υψηλή θερμοκρασία, να μας δώσει δυσάρεστες εκπλήξεις.
- Ανανεώστε τα υγρά του αυτοκινήτου σας: Οι υψηλές θερμοκρασίες υπό τις οποίες λειτουργούν τα αυτοκίνητα ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, επιβάλλουν τον έλεγχο και φροντίδα όλων των υγρών που εξασφαλίζουν την απροβλημάτιστη λειτουργία τους. Ψυκτικό υγρό κινητήρα, λάδια, βαλβολίνες κιβωτίου-διαφορικού, υγρά φρένων & υδραυλικού τιμονιού, αλλά και το καθαριστικό υγρό των παρμπρίζ καλό είναι να είναι φρέσκα και στην προβλεπόμενη στάθμη.
Αυτά προς το παρόν. Καλό είναι να θυμόμαστε ότι, οι καλύτερες διαδρομές είναι αυτές που ολοκληρώνονται με την απροβλημάτιστη επιστροφή στην βάση μας.
Καλές και ασφαλείς διακοπές!