Σε μια ακόμα διαδικτυακή παρουσίαση, η BMW παρουσίασε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της οικογένειας Χ, που ακούσει στο όνομα iX3. Πρόκειται για ένα αμιγώς ηλεκτρικό της SUV, που ολοκληρώνει την γκάμα της δημοφιλούς Χ3, συμβάλλοντας στην ταχύτατη αύξηση της αγοράς εξηλεκτρισμένων οχημάτων που κάνει άλματα στην χώρα μας, τόσο λόγω της αυξανόμενης προσφοράς μοντέλων, όσο και χάρη στις κρατικές επιδοτήσεις).
Η ηλεκτρική Χ3 έχει από 30 έως 63% μικρότερο ενεργειακό αποτύπωμα CO2 από μια 2λιτρη πετρελαιοκίνητη έκδοση, ενώ με τιμή από 64.200 ευρώ (βασική έκδοση Inspiring) είναι φθηνότερη από μια τετρακίνητη X3 20d xDrive (75.659 ευρώ).
Σχεδίαση – Υπηρεσίες
Εμφανισιακά η ηλεκτροκίνηση «προδίδεται» από μπλε διακριτικές πινελιές στην κλειστή μάσκα, τα μαρσπιέ και τον διαχύτη, ενώ οι τις ελαφριές αεροδυναμικές ζάντες (19 ή 20΄΄) συντελούν στον άριστο συντελεστή οπισθέλκουσας (0,29). Υπολογίζεται μάλιστα ότι, αεροκουρτίνες και ζάντες μειώνουν 5% την αεροδυναμική αντίσταση, αυξάνοντας κατά 10χλμ την αυτονομία.
Η ηλεκτρική Χ3 διαθέτει ολοκληρωμένες ψηφιακές υπηρεσίες ανάμεσα στις οποίες συμπεριλαμβάνονται τα : λειτουργικό σύστημα infotainment ID7, «Έξυπνος» προσωπικός βοηθός (IPA), ψηφιακό κλειδί (μέσω κινητού τηλεφώνου ή smart watch), έλεγχος λειτουργιών με χειρονομίες, προφίλ οδηγών «cloud based», ασύρματη σύνδεση κινητών μέσω Apple CarPlay και Android Auto, myBMWapp (απομακρυσμένες υπηρεσίες), χάρτες με αναβαθμισμένες υπηρεσίες, «OTA» ανανέωση/ αναβάθμιση λογισμικού και «Iconic Sounds».
Το ύψος των 179χλστ από το έδαφος, το σύστημα ηλεκτρονικά ελεγχόμενης απόσβεσης, καθώς και το σύστημα ARB το οποίο ελέγχει (σε χρόνο …μηδέν) τις συνθήκες πρόσφυσης, εξασφαλίζουν την καλύτερη δυνατή οδική συμπεριφορά ανάλογα με τις συνθήκες, ενώ το χαμηλότερο κέντρο βάρους μειώνει τις κλίσεις του αμαξώματος παρά το συνολικά σημαντικά μεγαλύτερο βάρος της κατασκευής.
Κινητήρας – Αυτονομία – Φόρτιση
Ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει μέγιστη ισχύ 286 ίππους και 400 Nm ροπής, τιμές που δίνουν στο βάρους 2.260 κιλών (κατανομή 43/57 εμπρός/πίσω) επιτάχυνση 0-100 σε 6,8΄΄και τελική ταχύτητα (περιορίζεται ηλεκτρονικά) 180 χλμ./ώρα, ενώ η ενδιάμεση επιτάχυνση από 80-120 χλμ./ώρα γίνεται σε μόλις 2,5΄΄.
Το κινητήριο σύστημα (eDrive 5ης γενιάς), αποτελείται ηλεκτροκινητήρα (ηλεκτρικής διέγερσης), την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου και το σύστημα μετάδοσης (κιβώτιο μονής σχέσης) που δίνει κίνηση στους πίσω τροχούς.
Η μεγάλη μπαταρία των 80 kWh (εκμεταλλεύσιμη χωρητικότητα της 74 kWh), κατασκευάζεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ανακυκλώνεται σε ποσοστό 96%, αποτελείται από 188 πρισματικές κυψέλες σε 10 ξεχωριστά modules και ζυγίζει 518 κιλά.
Είναι τοποθετημένη στο δάπεδο, χαμηλώνει το κέντρο βάρους κατά 74 χλστ (σε σχέση με μια συμβατική Χ3) και εξασφαλίζει χώρο αποσκευών από 510 έως (με αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων) 1.560 λίτρα.
Η αυτονομία (κατά τον κατασκευαστή) φθάνει τα 460 χλμ. (WLTP), αλλά αυξάνεται στα 571 χλμ. εντός πόλης (μέση κατανάλωση 18,6–19,5kWh/100 χλμ), με το 25% της απαιτούμενης ενέργειας να προέρχεται από την διαδικασία ανάκτησης.
Σημαντικό είναι το ότι, η ανάκτηση της ενέργειας ρυθμίζεται από τον οδηγό σε τρία στάδια, αλλά διατίθεται και ένα πλήρως αυτοματοποιημένο πρόγραμμα που αντιδρά με βάση τα προπορευόμενα οχήματα και τις κυκλοφοριακές συνθήκες κίνησης.
Πάντως, η διαδικασία πλήρους φόρτισης ολοκληρώνεται με wallbox 3,7/7,4 ή 11 kW σε 28,4/15,3 και 11 ώρες αντίστοιχα, με οικιακή πρίζα σε περισσότερες από 40 ώρες(!) και σε ταχυφορτιστή 50 kW σε 1,7 ώρες (80% της χωρητικότητας).
Περισσότερα στην δοκιμή διαρκείας που θα προκύψει σε λίγες εβδομάδες.
Νίκος Τσάδαρης