Στα ελληνικά μεταφράζεται ως εναλλάκτης αέρα και είναι ένα πολύτιμο εξάρτημα για όλους τους turbo κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου, καθώς βοηθάει στην ψύξη του καύσιμου μίγματος.
Πώς λειτουργεί;
Ο αέρας που βγαίνει από το turbo έχει μεγάλη θερμοκρασία. Όσο μεγαλώνει η θερμοκρασία του αέρα, τόσο η πυκνότητά του σε οξυγόνο μικραίνει. Αυτό σημαίνει αυτόματα μικρότερη απόδοση του κινητήρα.
Πέραν της απόδοσης, ο υψηλής θερμοκρασίας αέρας μπορεί να προκαλέσει αυτανάφλεξη του καυσίμου (πυράκια) και ζημιές οι οποίες μπορεί να κυμαίνονται από ρήγματα στο μπλοκ μέχρι τρύπα στο πιστόνι. Η λειτουργία του intercooler είναι ουσιαστικά πανομοιότυπη με αυτή του κεντρικού ψυγείου του κινητήρα.
Σκοπός του είναι να παίρνει το ζεστό αέρα που προέρχεται από το turbo και να μειώνει τη θερμοκρασία του προτού φτάσει στην εισαγωγή του κινητήρα. Η ψύξη πραγματοποιείται μέσω ειδικών κυψελών σχεδόν ίδιων με αυτές του ψυγείου.
Το intercooler μπορεί να έχει τοποθετηθεί σε ένα αυτοκίνητο ήδη από το εργοστάσιο, αλλά μπορεί να τοποθετηθεί και αργότερα σε after market.
Σε τι χρησιμεύει;
Η καλύτερη ποιότητα του μείγματος συμβάλλει, όπως είναι λογικό, στην αύξηση της ιπποδύναμης και στην καλύτερη λειτουργία του κινητήρα.
Για παράδειγμα, με εξωτερική θερμοκρασία αέρα 25 βαθμών Κελσίου, ο αέρας που εξέρχεται από το μηχανικό κομπρέσορα ή τον υπερσυμπιεστή καυσαερίων έχει θερμοκρασία που κυμαίνεται από 100 έως 160C.
Με το intercooler, η θερμοκρασία μειώνεται έως και κατά 80% και διαμορφώνεται πριν φτάσει στην πεταλούδα σε ελάχιστα μεγαλύτερα επίπεδα σε σχέση με τη θερμοκρασία του ατμοσφαιρικού αέρα.
Με τον τρόπο αυτό η πυκνότητα του αέρα που αναμειγνύεται με το καύσιμο είναι ακόμα και κατά 30% μεγαλύτερη, αναβαθμίζοντας έτσι την ποιότητα της καύσης.
Ποιοι τύποι υπάρχουν;
– Tα top mounted: Είναι τοποθετημένα στο πάνω μέρος του κινητήρα και πλεονεκτούν λόγω του ότι βρίσκονται πιο κοντά στην εισαγωγή, έχουν καλύτερο αποτέλεσμα και μικρότερο κύκλωμα ψύξης. Ξεχωρίζουν εύκολα από την εισαγωγή αέρα που υπάρχει επάνω στο καπό.
– Τα front mounted: Βρίσκονται στο εμπρόσθιο μέρος του κινητήρα, συνήθως χαμηλά πίσω από τον προφυλακτήρα. Είναι πιο εύκολα σε τοποθέτηση, αλλά έχουν μεγάλο κύκλωμα και επιπλέον βρίσκονται στην «πρώτη γραμμή» όσον αφορά πιθανές μικροσυγκρούσεις.
Το μέρος στο οποίο είναι τοποθετημένο το intercooler έχει μεγάλη σημασία. Ωστόσο, σημαντική διαφορά υπάρχει και ανάμεσα σε αυτά που ψύχουν τον αέρα χρησιμοποιώντας υγρό και σε αυτά που χρησιμοποιούν μόνο αέρα.
Η πρώτη περίπτωση είναι πιο αποτελεσματική, όμως κοστίζει πολύ περισσότερο και γι αυτό εφαρμόζεται σε αυτοκίνητα παραγωγής υψηλών επιδόσεων και σε αγωνιστικά.
Πηγή: autotriti.gr