Το BMW Group επέλεξε την Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA Cars 2017) για να παρουσιάσει το σύγχρονο αγωνιστικό ταπεραμέντο ενός Mini με τη μορφή του John Cooper Works GP Concept.
Αντλώντας έμπνευση από τις θρυλικές νίκες του Βρετανού κατασκευαστή στο Monte Carlo Rally ακριβώς πριν από 50 χρόνια, η συγκεκριμένη σχεδιαστική μελέτη ενσωματώνει μία συμπυκνωμένη αίσθηση δυναμισμού και την απόλυτη διασκεδαστική οδήγηση, τόσο στην πίστα όσο και στο δρόμο.
Το πρωτότυπο παίρνει τη σκυτάλη από το John Cooper Works GP του 2012 και από το Cooper S με το John Cooper Works GP Kit του 2006. Με περιορισμένη παραγωγή 2.000 μονάδων, τα δύο αυτά μοντέλα, στην εποχή τους, εξερεύνησαν το απόλυτο όριο στον τομέα των επιδόσεων.
Σχεδίαση
Η σχεδίαση του John Cooper Works GP Concept δείχνει καθαρότητα και συναίσθημα ταυτόχρονα. Σημαντικά φαρδύτερο από το τρέχον Mini, το σχέδιο αποπνέει δυναμισμό και ισχύ. Τα φαρδιά φτερά εμπρός και πίσω, οι πλαϊνές ποδιές και η προεξέχουσα αεροτομή οροφής του χαρίζουν μία ιδιαίτερα πειστική εμφάνιση. Η χρήση ελαφρών υλικών, όπως τα ανθρακονήματα, βελτιστοποιούν την αναλογία βάρους / ισχύος του αυτοκινήτου. Και βέβαια η ιδανική κατανομή βάρους είναι το μυστικό της go-kart αίσθησης που αποτελεί σήμα κατατεθέν της μάρκας.
Εμπρός
Οι ευμεγέθεις αεραγωγοί και οι σχεδιασμένοι με ακρίβεια διαχωριστές του αέρα κυριαρχούν στο μπροστινό τμήμα του αυτοκινήτου, το οποίο καταλήγει χαμηλά στην άσφαλτο. Πρόσθετα εξαρτήματα με τολμηρό σχεδιασμό αγκαλιάζουν την σιλουέτα και υπογραμμίζουν τον αγωνιστικό προσανατολισμό του μοντέλου παρατηρώντας το από μπροστά. Το διάκενο μπροστά, ανάμεσα στο κυρίως αμάξωμα και τους εκτροπείς του αέρα, χαρίζει ακόμη περισσότερο δυναμισμό στην εμφάνιση του αυτοκινήτου. Η γνώριμη, από τα μοντέλα John Cooper Works, διχρωμία αποτελείται εδώ από το Black Jack Anthracite (μία απόχρωση μεταξύ γκρι και μαύρου) με τόνους σε μεταλλικό Curbside Red, μία ματ απόχρωση του κόκκινου. Το μεταλλικό Curbside Red αποτελεί μία φρέσκια προσαρμογή του κλασικού κόκκινου John Cooper Works και τονίζει οπτικά τη βελτιστοποιημένη σχεδίαση των αεροδυναμικών βοηθημάτων.
Στο κεντρικό τμήμα του εμπρόσθιου τμήματος, χαρακτηριστικά σχεδιαστικά στοιχεία Mini όπως τα ελλειπτικά φώτα και η εξαγωνική μάσκα, χαρίζουν ταυτότητα και αναγνωρισιμότητα στο αυτοκίνητο. Παράλληλα, στοιχεία όπως το φουσκωμένο καπό με τον προεξέχοντα αεραγωγό και η εξάγωνη, κυψελωτή γρίλια του ψυγείου με τους αεραγωγούς στο μπροστινό μέρος, τονίζουν τη σπορ εμφάνιση. Οι χρωματικοί τόνοι σε Highspeed Orange ενισχύουν το οπτικό αποτέλεσμα των φωτιστικών σωμάτων και των αεραγωγών.
Το κάτω άκρο του εμπρός μέρους φτάνει χαμηλά στο ύψος του δρόμου δίνοντας την αίσθηση ότι το «ρουφά» η άσφαλτος, ενώ τα φαρδιά μετατρόχια του αυτοκινήτου και οι προεξέχοντες θόλοι των τροχών προδίδουν κορυφαίο κράτημα και υψηλές ταχύτητες στις στροφές. Ένα τεχνικό χαρακτηριστικό του μπροστινού τμήματος είναι η κατασκευή του από ανθρακονήματα, κάτι που συνεπάγεται εξοικονόμηση βάρους. Το carbon ύφασμα είναι εμφανές και επικαλυμμένο με γυαλιστερή, διάφανη επίστρωση με κόκκινα γραφικά σε εξάγωνα σχήματα.
Πλευρικά
Σύμφωνα με τη σχεδιαστική παράδοση της φίρμας, ο συνδυασμός των πλευρικών παραθύρων που στενεύουν προς τα πίσω και της κεκλιμένης γραμμής του αμαξώματος, μας δίνει ένα σφηνοειδές σχήμα με αίσθηση κίνησης ακόμη κι όταν το αυτοκίνητο είναι ακίνητο. Χαμηλότερα, οι έντονες επιφάνειες συγχωνεύονται στο μυώδες κυρίως αμάξωμα και προσδίδουν στο προφίλ του αυτοκινήτου μία αίσθηση ευελιξίας και δυναμισμού. Ο αριθμός 0059 αποτελεί μία αναφορά στο έτος γέννησης του κλασικού Mini: το 1959.
Οι πλευρικές ποδιές από ανθρακονήματα αποτελούν τις χαμηλότερες ακμές του αμαξώματος. Οι ελαφροί τροχοί των 19 ιντσών σε κλασικό σχέδιο με ακτίνες υποδηλώνουν τον αγωνιστικό χαρακτήρα της μελέτης. Η διχρωμία των τροχών σε μεταλλικό Curbside Red σε συνδυασμό με το Highspeed Orange στο εσωτερικό των ζαντών, καθώς και τα λογότυπα GP χαρίζουν δυναμισμό στην εμφάνιση των τροχών. Ο συνδυασμός του μεταλλικού Curbside Red με το Highspeed Orange τονίζουν αντίστοιχα τους εξωτερικούς καθρέπτες και τα χερούλια των θυρών.
Πίσω
Το πίσω τμήμα του John Cooper Works GP Concept ενσωματώνει τις φόρμες του εμπρός τμήματος και των πλευρών. Κι εδώ επίσης, μεγάλες επιφάνειες συνδυάζονται με υψηλής ακρίβειας αεροδυναμικά βοηθήματα, ενώ η θέση των LED πίσω φωτιστικών σωμάτων στις άκρες του αμαξώματος υπογραμμίζουν το δυναμικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Κάποιες σοφιστικέ λεπτομέρειες, όπως το εσωτερικό των φωτιστικών σωμάτων σε σχήμα κομμένης στη μέση βρετανικής σημαίας (Union Jack), υπενθυμίζουν την καταγωγή του αυτοκινήτου χαρίζοντάς του μία σπορ, τεχνοκρατική εμφάνιση. Η μεγάλη πίσω αεροτομή οροφής υποδηλώνει τις προθέσεις των σχεδιαστών καταλήγοντας ξεκάθαρα στις γραμμές των πλευρικών στοιχείων.
Όπως ισχύει στις υπόλοιπες πλευρές του αυτοκινήτου, το χαμηλότερο τμήμα στο πίσω μέρος έχει σχεδιαστεί με ακρίβεια και δυναμισμό. Οι αεραγωγοί και οι διαχωριστές αέρα από ανθρακονήματα είναι τοποθετημένοι σε ιδανική θέση ενώ τα φώτα βροχής στις άκρες πίσω έχουν τοποθετηθεί για να βελτιώνουν την ορατότητα σε αγώνες με βροχή. Τα κλασικά διπλά τελικά της εξάτμισης χαμηλά στο κέντρο είναι εντυπωσιακά στην όψη και έχουν το DNA των μοντέλων John Cooper Works.
Εσωτερικό
Το εσωτερικό του John Cooper Works GP Concept, περιλαμβάνει μόνο κλωβό ασφαλείας, δύο χαμηλά τοποθετημένα μπάκετ καθίσματα με ζώνες πέντε σημείων και ένα λιτό πίνακα οργάνων. Το χειρισμό του κιβωτίου αναλαμβάνουν τα paddles στο τιμόνι.
Όλα τα στοιχεία του εσωτερικού έχουν σχεδιαστεί γύρω από τον οδηγό. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με Head-Up Display σχεδιάστηκε ώστε να παρέχει πληροφορίες στο ύψος του οπτικού πεδίου του οδηγού, χωρίς να αποσπά στο παραμικρό την προσοχή του από το δρόμο. Όλοι οι χειρισμοί γίνονται με ψηφιακό τρόπο. Οι ρυθμίσεις της ανάρτησης επιλέγονται μέσα από το γνώριμο κεντρικό όργανο. Σύμφωνα πάντα με τις επιταγές της ψηφιακής εποχής, η οθόνη στο κέντρο του ταμπλό έχει μεγάλες διαστάσεις. Μόνο το κεντρικό κουμπί διακοπής λειτουργίας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, το πλήκτρο start/stop και οι κλασικοί διακόπτες του Mini αναλαμβάνουν να γεφυρώσουν τους δύο κόσμους, τον ψηφιακό με τον αναλογικό.
Το πίσω κάθισμα, η επένδυση στην οροφή και στο εσωτερικό των θυρών λάμπουν δια της απουσίας τους, θυσιάστηκαν δηλαδή στο βωμό εξοικονόμησης βάρους. Αντίθετα, οι επιφάνειες ανάμεσα στα στοιχεία του κλωβού ασφαλείας και του πίσω τμήματος της καμπίνας έχουν επενδυθεί με ελαφρές επενδύσεις με ανάγλυφες λεπτομέρειες και εξάγωνα σχήματα, ώστε να συνδέουν αρμονικά το άδειο πίσω μέρος της καμπίνας με το πλούσιο σχεδιαστικά χώρου του οδηγού και του συνοδηγού. Οι πόρτες ανοίγουν από ενσωματωμένες λαβές με υφασμάτινο λουρί επιτρέποντας τον οδηγό και το συνοδηγό να ελιχθούν ανάμεσα από τον κλωβό ασφαλείας, όπως δηλαδή συνηθίζεται στα αγωνιστικά αυτοκίνητα.
Το εσωτερικό συνδυάζει σπορ σχήματα με κάποια εντυπωσιακά στοιχεία και έντονους χρωματικούς συνδυασμούς. Το αποτέλεσμα είναι ένας ασυνήθιστος αισθητικά συνδυασμός καμπίνας αγωνιστικού αυτοκινήτου με το εσωτερικό ενός ακριβού αυτοκινήτου παραγωγής.
Τα μπάκετ καθίσματα δημιουργούν έντονη αντίθεση με τη λευκή καμπίνα χάρη στο μαύρο, απαλό δέρμα στα προσκέφαλα και στα πλευρικά στηρίγματα, τα οποία συνδυάζονται με ασπρόμαυρο, πλεκτό ύφασμα στο κεντρικό τμήμα τους. Μία νέα, τρισδιάστατη τεχνική πλέξης χαρίζει μία κλασική όσο και μοντέρνα αίσθηση ενώ οι πινελιές σε κόκκινο χρώμα σφραγίζουν το οπτικό αποτέλεσμα.
Ο αλουμινένιος κλωβός ασφαλείας δημιουργεί επίσης έντονη αντίθεση με τα μαύρα εξαρτήματα στις πόρτες και στον πίνακα οργάνων, τα οποία έχουν κατασκευαστεί σε εκτυπωτή 3D. Το μεταλλικό Curbside Red προσδίδει μία χρωματική νότα σε επιλεγμένα λειτουργικά εξαρτήματα ενώ το Highspeed Orange έχει προστεθεί σε λεπτομέρειες όπως οι ζώνες, οι επιγραφές και οι ραφές στο τιμόνι και στα καθίσματα, λειτουργώντας ως ένα δεύτερο χρώμα τονισμού που συμπληρώνει το κόκκινο. Με τις τεχνικές εκτύπωσης και πλέξης 3D, η Mini εισάγει τεχνολογίες στο εσωτερικό του πρωτότυπου, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα κατασκευής εξαρτημάτων χωρίς τη χρήση βαρέων μηχανημάτων αλλά και πιο απλουστευμένης εξατομίκευσης στο μέλλον.
Υψηλές επιδόσεις & αίσθηση πίστας
Ο χαρακτήρας του John Cooper Works GP Concept πηγάζει από μία αγωνιστική κληρονομιά που ξεκίνησε εδώ και πάνω από πέντε δεκαετίες, όταν το κλασικό Mini είχε μεταμορφωθεί από το θρυλικό σχεδιαστή σπορ αυτοκινήτων John Cooper σε συνώνυμο της οδηγικής απόλαυσης στο δρόμο, καθώς και σε ένα απίστευτα επιτυχημένο εργαλείο στους αγώνες πίστας και ράλι.
Μία αγωνιστική καριέρα που ξεκίνησε ακριβώς πριν από 50 χρόνια έφτασε στο αποκορύφωμά της με τις τρεις νίκες γενικής στο Monte Carlo Rally. Σήμερα, το όνομα John Cooper Works είναι πλέον συνώνυμο με μοντέλα των οποίων η ποιότητα είναι συνδεδεμένη με αγωνιστική τεχνογνωσία και με μία χρόνια σχέση με το premium Βρετανικό αυτοκίνητο μικρών διαστάσεων. Το αποτέλεσμα: η αγωνιστική εμπειρία μπαίνει στην καθημερινή ζωή.
Νίκος Τσάδαρης