Κάθε καινούργιο αυτοκίνητο που πωλείται στην ελληνική αγορά επιβαρύνεται με τρεις φόρους: το Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης, το Φ.Π.Α. 23% και – εφόσον η εργοστασιακή του αξία ξεπερνά τα 20.000 ευρώ – το Φόρο πολυτελείας.
Όπως λοιπόν είναι φυσιολογικό, η τελική λιανική του τιμή είναι αυξημένη και εφόσον την αντιπαραβάλουμε με ό,τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη, όπου η φορολόγηση είναι σημαντικά χαμηλότερη, θα περιμέναμε τελικά στη χώρα μας να κοστίζει σημαντικά ακριβότερα.
Όμως, παρά την τριπλή αυτή φορολόγηση αλλά και την εγχώρια οικονομική κρίση, η Ελλάδα συνεχίζει να επιτυγχάνει χαμηλές προ φόρων τιμές στα καινούργια αυτοκίνητα, μειώνοντας ή ακόμη και απαλείφοντας τελικά τη διαφορά αυτή, που θα έπρεπε να υπάρχει στις τιμές λιανικής σε σχέση με την Ευρώπη.
Φθηνότεροι έως και κατά 27%!
Με αφορμή λοιπόν τις πρόσφατες εξελίξεις στο φορολογικό καθεστώς και ειδικά στην αλλαγή του κατώτατου ορίου, όπου επιβάλλεται ο Φόρος Πολυτελείας, εμείς αντιπαραβάλαμε για μια ακόμη φορά τις τιμές των πιο δημοφιλών αυτοκινήτων της ελληνικής αγοράς, σε σχέση με όσο κοστίζουν στην Ευρώπη.
Θυμίζουμε ότι στην προηγούμενή μας έρευνα των αρχών του 2010, όταν δεν υπήρχε ο Φόρος Πολυτελείας και με το Φ.Π.Α. στο 19%, τα συμπεράσματά μας είχαν δείξει ότι έως και τα 1.600 κ.εκ. είμαστε σημαντικά φθηνότεροι από τους Ευρωπαίους.
Σήμερα, όπως θα δείτε και εσείς παρακάτω, παρά την ύπαρξη ακόμη περισσότερων και υψηλότερων φόρων, η ελληνική αγορά συνεχίζει να είναι φθηνότερη από τις μεγαλύτερες Ευρωπαϊκές, αφού ο Έλληνας – αντίθετα από ό,τι πιστεύουν πολλοί – αγοράζει έως και κατά 27% πιο φθηνά αυτοκίνητο με κυβισμό έως και 1.600 κ.εκ.
Το τριπλό φορολογικό «χαράτσι» της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου
Ακόμη και σήμερα και παρά την αυξημένη φορολόγηση, η Ελλάδα συνεχίζει να προσφέρει τα περισσότερα και κυρίως τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα φθηνότερα από τις αγορές της Γερμανίας, της Γαλλίας ή και της Ιταλίας, με ένα τελικό όφελος που μπορεί να φτάσει έως και το 27% επί της λιανικής τους αξίας.
Έως και τρεις διαφορετικοί φόροι μπορούν να αυξήσουν την τελική αξία ενός καινούργιου αυτοκινήτου στην ελληνική αγορά.
Αν μη τι άλλο, δεν πρέπει να υπάρχει σήμερα στην Ευρώπη άλλη αγορά, πλην της ελληνικής, που να φορολογεί τόσο πολύ το αυτοκίνητο. Από τη μια λοιπόν έχουμε το γνωστό “χαράτσι” του τέλους ταξινόμησης, το οποίο μπορεί να φτάσει έως και το 50% επί της εργοστασιακής αξίας ενός αυτοκινήτου. Θυμίζουμε ότι στις περισσότερες Ευρωπαϊκές αγορές τέτοιου είδους φόρος απλώς δεν υπάρχει ή ακόμη και εάν υπάρχει (Ισπανία, Πορτογαλία), είναι σημαντικά μικρότερος του ελληνικού. Έπειτα, έχουμε το Φ.Π.Α. που έχοντας ανέλθει πλέον στο 23%, είναι ο τρίτος υψηλότερος της Ευρωζώνης. Ως τρίτη επιβάρυνση, έχει προστεθεί από το Μάιο του 2010 ο φόρος πολυτελείας, ένας έξτρα δηλαδή φόρος για αυτοκίνητα με εργοστασιακή αξία από 20.000 ευρώ και άνω (λιανική τιμή περί τα 33.000-35.000 ευρώ), που αυξάνει ακόμη περισσότερο τις τιμές των οχημάτων που εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία.
Συντελεστές τελών ταξινόμησης
Κυβικά εκατοστά Ποσοστό*
μέχρι 900 5%
Από 901 έως 1.400 12%
Από 1.401 έως 1.600 20%
Από 1.601 έως 1.800 30%
Από 1.801 έως 2.000 40%
Από 2.001 και πάνω 50%
*Επί της προ φόρων αξίας
Φόρος Πολυτελείας
Φορολογητέα αξία Ποσοστό*
20.000-22.000 ευρώ 10%
22.001-28.000 ευρώ 30%
Άνω των 28.001 ευρώ 40%
*Επί της προ φόρων αξίας
Πηγή: autotriti.gr