Ο άνθρωπος που μετέτρεψε τον όρο «μπουζουξής» σε τιμητική προσφώνηση δεν χρειάζεται συστάσεις, μιας και τα αξέχαστα τραγούδια του παραμένουν διαχρονικά στα στόματα όλων μας. Ένας «Βλάχος» (όπως τον έλεγαν) από τα Τρίκαλα έμελλε να αποδειχθεί ο κρυμμένος άσος του λαϊκού μας πολιτισμού σκαρώνοντας εκατοντάδες τρίλεπτα λεπτοδουλεμένα κοσμήματα μέσα από το ανεπανάληπτο εργαστήρι της ψυχής του. Λέγεται συχνά ότι ο Τσιτσάνης ήταν αυτός που έκανε το ρεμπέτικο τραγούδι λαϊκό και το λαϊκό πανελλήνιο, βγάζοντας το μπουζούκι από το σκοτάδι των τεκέδων και των χαμαιτυπείων. Παίρνοντας τη σκυτάλη από τον άρχοντα του ρεμπέτικου Μάρκο Βαμβακάρη, ο πρωτομάστορας του λαϊκού προσάρμοσε τον στίχο στη μεταξική λογοκρισία και έκανε το τραγούδι των χασικλήδων τη σπαρακτική κραυγή του Έλληνα. Ο Τσιτσάνης τραγούδησε τους πόθους και τους καημούς του Έλληνα όσο λίγοι: καταπράυνε τη φτωχολογιά και την εργατιά, μίλησε για την προσφυγιά και τον νόστο, υπαινίχθηκε τα μεγάλα κοινωνικοπολιτικά γεγονότα της εποχής του (όπως τον εμφύλιο πόλεμο), αν και πολύ περισσότερο τραγούδησε τον έρωτα και τα χίλια πρόσωπά του, άλλοτε μάγκικα και σταράτα και άλλοτε παραπονιάρικα, πληγωμένα και νοσταλγικά. Ο άνθρωπος που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του όχι μόνο στη μουσική παράδοση του τόπου μας αλλά και σε ολάκερο τον νεοελληνικό πολιτισμό ήταν ένας ολιγομίλητος νεαρός από την επαρχία που κατέβηκε στην προπολεμική Αθήνα για να σπουδάσει νομικά, παίζοντας μπουζούκι και λίγο βιολί. Ποιος θα περίμενε ότι το αγόρι από τα Τρίκαλα θα μετατρεπόταν σε λίγα μόλις χρόνια σε μια από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του λαϊκού τραγουδιού, ανανεωτής σωστός της μουσικής μας και συνθέτης, στιχουργός, τραγουδιστής αλλά και δεξιοτέχνης του μπουζουκιού; Ίσως ευθύνεται το γεγονός ότι τα τραγούδια του έχουν κάτι από τα διαχρονικά υλικά με τα οποία πλάθεται η Ιστορία: πόνο, νόστο, ξενιτιά, καημό και έρωτα…
Πρώτα χρόνια
Κάθοδος στην Αθήνα
Οι εποχές είναι ωστόσο περίεργες, καθώς η λογοκρισία της δικτατορίας του Μεταξά απαγορεύει τόσο τα ρεμπέτικα τραγούδια όσο και τις ανατολίτικες μελωδίες, ενώ η περίοδος προστάζει εμβατήρια. Ο Τσιτσάνης αναγκάζεται να σκαρφιστεί ένα νέο είδος λαϊκού τραγουδιού, το οποίο απεμπολεί τα χασικλίδικα στοιχεία του και χάνει το αλήτικο του χαρακτήρα του. Το πείραμα όπως ξέρουμε πετυχαίνει και με το παραπάνω και το μπόλιασμα του ρεμπέτικου με δυτικά πια στοιχεία θα αποδώσει προοδευτικά αυτό που ξέρουμε ως λαϊκό…
Τα χρόνια της Θεσσαλονίκης
Επιστροφή στην Αθήνα
Η δεκαετία του 1950 είναι δική του: μεσουρανεί στο δισκογραφικό στερέωμα αλλά και τη συνείδηση του κόσμου, την ίδια ώρα που ανακαλύπτει νέες φωνές και ταλέντα: οι Μαρίκα Νίνου, Σωτηρία Μπέλλου, Πρόδρομος Τσαουσάκης, μεταξύ άλλων, χρωστάνε στον τρικαλινό συνθέτη τα πρώτα τους σημαντικά βήματα.
Καταξίωση
Ο Τσιτσάνης εκτός συνόρων
Αν και στην πραγματικότητα η «εποχή Τσιτσάνη» είχε παρέλθει ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν η Ελλάδα που εκπροσωπούσε, της φτώχειας, της εξαθλίωσης και της ξενιτιάς, αλλά και της ελπίδας και των μεγάλων κοινωνικο-πολιτικών αφηγήσεων, ήταν πια παρελθόν.