Στους μηχανικούς λογισμικού της εταιρείας συνεχίζει να επιρρίπτει ο επικεφαλής της αμερικανικής θυγατρικής της Volkswagen, Μάικλ Χόρν, την ευθύνη για την τοποθέτηση συστήματος αναστολής των ρύπων στα αυτοκίνητα της εταιρείας, επιμένοντας ότι οι διευθυντές του ομίλου σε Γερμανία και ΗΠΑ δεν είχαν γνώση του θέματος.
Καταθέτοντας σε ειδική επιτροπή στη Βουλή των Αντιπροσώπων των Ηνωμένων Πολιτειών, ο Χορν διευκρίνισε ότι «ήταν οι μηχανικοί λογισμικού που έβαλαν [το σύστημα], για κάποιο λόγο» ενώ εξήγησε ότι η μέθοδος ελέγχου των εκπομπών διαφέρει μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης λόγω των διαφορετικών επιτρεπτών ορίων ρύπων.
Το σύστημα άρχισε να χρησιμοποιείται σε αυτοκίνητα Volkswagen που κινούνται με ντίζελ από το 2009. Την άνοιξη του 2014 είχε περιέλθει σε γνώση της Volkswagen μία ανεξάρτητη έκθεση που έδειχνε ότι δύο από τα μοντέλα των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων της έδειχναν παρατυπίες στην εκπομπή των ρύπων, αλλά η εταιρεία υποστήριζε στις αμερικανικές εποπτικές αρχές ότι τα στοιχεία που έδειχναν ψηλότερες εκπομπές ήταν αποτέλεσμα τεχνικών προβλημάτων με τους ελέγχους.
Συμπλήρωσε μάλιστα πως η εταιρεία ειδοποίησε τις αμερικανικές αρχές ότι χρησιμοποιούσε συστήματα αναστολής ελέγχου των εκπομπών στις 3 Σεπτεμβρίου 2015, και ότι πριν από αυτό ο ίδιος δεν είχε ιδέα τί ήταν αυτά τα συστήματα. Ο αξιωματούχος ζήτησε συγγνώμη και υποσχέθηκε να συνεργαστεί με την επιτροπή, αλλά δεν προσέφερε νέες πληροφορίες.
Δριμεία υπήρξε η αντίδραση των βουλευτών μετά τους παραπάνω ισχυρισμούς με σφοδρή κριτική εναντίον τόσο του ιδίου όσο της εποπτεύουσας αρχής των ΗΠΑ.
Ο αντιπρόσωπος Κρις Κόλλινς (Ρεπουμπλικανός, Νέα Υόρκη), απέρριψε κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς του Χορν ότι η χρήση των συστημάτων αναστολής δεν ήταν απόφαση της ηγεσίας της εταιρείας. Μιλώντας για την τοποθέτηση του συστήματος που χρησιμοποιήσε η εταιρεία, απάντησε: «Είτε ολόκληρη η εταιρεία σας είναι ανίκανη όσον αφορά τη δημιουργία δικής της πατέντας – πράγμα που δεν πιστεύω ούτε για δευτερόλεπτο – είτε είναι συνεργοί σε ανώτατα κλιμάκια σε μια τεράστια συγκάλυψη που συνεχίζεται και σήμερα».
Ο αντιπρόσωπος Μάικλ Μπέρτζες (Ρεπουμπλικανός, Τέξας), άσκησε σφοδρή κριτική στον αντιπρόσωπο της εποπτικής αρχής, της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος (EPA), σημειώνοντας ότι η υπηρεσία, με ετήσιο προϋπολογισμό 100 εκατομμυρίων δολαρίων (όπως επιβεβαίωσε ο αντιπρόσωπός της), δεν κατάφερε να ανακαλύψει την παρατυπία που βρήκε μια πανεπιστημιακή μελέτη με προϋπολογισμό λιγότερο από 70.000 δολάρια.
Σε απάντηση, ο Κρίστοφερ Γκράντλερ είπε, «Δεν θα επιρρίψω την ευθύνη για το γεγονός ότι μας διέφυγε η παρανομία στον προϋπολογισμό μας,” είπε, προσθέτοντας ότι “πιστεύω ότι κάνουμε πολύ καλή δουλειά στο να θέτουμε προτεραιότητες».
Να υπενθυμίσουμε ότι χθες η EPA είπε ότι η Volkswagen αναμένεται να παραδώσει την επόμενη εβδομάδα σε αυτήν και την Καλιφόρνια ένα προκαταρκτικό σχέδιο με πρόταση διόρθωσης του λογισμικού για συσκευές αναστολής που τοποθέτησε σε αυτοκίνητα Passat μεταξύ του 2012 και 2014.
Στο μεταξύ, η πολιτεία του Τέξας μήνυσε την εταιρεία για ψευδή διαφήμιση αυτοκινήτων με υποτιθέμενη καθαρή τεχνολογία.
Στη Γερμανία, ο όμιλος έθεσε χθες σε διαθεσιμότητα 10 ανώτατους αξιωματούχους, μεταξύ των οποίων και οι τρείς ανώτεροι μηχανικοί, ως μέρος μιας εσωτερικής έρευνας. Το σκάνδαλο, η μεγαλύτερη επιχειρηματική κρίση στην 78χρονη ιστορία της Volkswagen, εξανάγκασε σε παραίτηση των διευθυντή της Μάρτιν Βίντερκορν, επικεφαλής επί πολλά χρόνια.
Νωρίτερα γερμανοί εισαγγελείς πραγματοποίησαν αιφνιδιαστική έρευνα στα κεντρικά και σε άλλα γραφεία της εταρείας ως μέρος έρευνας για να διαπιστωθεί αν η εταιρεία παραποίησε ελέγχους και στην Ευρώπη. Η εταιρεία επέμεινε ότι υποστηρίζει τις έρευνες και ότι είχε παραδώσει στις αρχές «μια περιεκτική σειρά» ντοκουμέντων.