Παραδίδεται σήμερα στο επιβατικό κοινό του Λονδίνου το σιδηροδρομικό έργο Crossrail, μετά από 12 χρόνια. Θα προσφέρει ταχύτερες μετακινήσεις από το αεροδρόμιο Χίθροου και το Μπερκσάιρ στα δυτικά και προς το Έσεξ στα ανατολικά, μέσω μιας σειράς μεγάλου μήκους τούνελ που βρίσκονται κάτω από τη βρετανική πρωτεύουσα.
Το σιδηροδρομικό αυτό δίκτυο που ονομάστηκε «Ελίζαμπεθ» τιμώντας τη βασίλισσα Ελισάβετ, αναμένεται ότι θα μεταφέρει 200 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως και θα αυξήσει τη δυνατότητα επιβατικής διακίνησης του σιδηροδρομικού δικτύου στο Λονδίνο κατά 10%, σύμφωνα με την αρμόδια υπηρεσία μεταφορών στη βρετανική πρωτεύουσα (Transport for London -TfL).
Η κατασκευή του άρχισε πριν από δώδεκα και πλέον χρόνια και ήταν για την εποχή εκείνη το μεγαλύτερο έργο κατασκευής υποδομών στην Ευρώπη. Το 2010, η κατασκευή του, είχε κοστολογηθεί στα 17,43 δισεκατομμύρια ευρώ, με τη λειτουργία του να αναμένεται αρχικά για τον Δεκέμβριο του 2018.
Έπειτα από καθυστερήσεις που προκλήθηκαν από δοκιμές ασφάλειας, αλλά και από τη λειτουργία προειδοποιητικών συστημάτων, ακόμη πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, το Crossrail αρχίζει τη λειτουργία του με καθυστέρηση 3,5 ετών, αλλά και με υπέρβαση του αρχικού κόστους της κατασκευής του κατά 4,71 δισεκατομμύρια ευρώ, με συνολικό κόστος κατασκευής στα 22,13 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ο επίτροπος της TfL Άντι Μπάιφορντ δήλωσε ότι η ημέρα έναρξης της λειτουργίας του έργου είναι μία πραγματικά ιστορική στιγμή για την βρετανική πρωτεύουσα, αλλά και για τη χώρα. «Προσβλέπουμε στην παρουσίαση μιας ουσιαστικής προσθήκης στο δίκτυό μας» είχε δηλώσει, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, που επικαλείται το Reuters.
Οι πρώτοι συρμοί αναχώρησαν από το Πάντινγκτον και το Άμπι Γουντ.
Αρχικά 12 σιδηροδρομικοί συρμοί την ώρα θα διέρχονται από την κάθε κατεύθυνση του μεσαίου τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής που περιλαμβάνει τούνελ δώδεκα χιλιομέτρων συνδέοντας το Πάντινγκτον στα δυτικά με το Κάναρι Γουάρφ και το Άμπι Γουντ στα ανατολικά.
Αργότερα μέσα στη χρονιά, το κεντρικό τμήμα του αναφερόμενου σιδηροδρομικού δικτύου θα διασυνδεθεί με άλλα τμήματα τόσο στα δυτικά, όσο και στα ανατολικά, επιτρέποντας τον διπλασιασμό των προσφερόμενων υπηρεσιών, σύμφωνα με την TfL.