Ένας καταραμένος κόσμος φωτός και σκιών χτύπησε την πρώιμη γερμανική κινηματογραφία από το 1920-1933 περίπου, με το κίνημα να μένει κατόπιν γνωστό ως γερμανικός εξπρεσιονισμός. Η ταραγμένη μετάβαση από τις εχθροπραξίες του Α’ Παγκοσμίου στα χρόνια του Μεσοπολέμου αποτυπώθηκε στον κινηματογράφο (που ήταν τότε στα σπάργανα σε παγκόσμιο επίπεδο), με τον ιδιόμορφο γερμανικό εξπρεσιονισμό να έλκει βέβαια την καταγωγή του από τη «σκοτεινή» γοτθική μυθολογία. Το χαρακτηριστικό εξπρεσιονιστικό στιλ θα ήταν βέβαια πρωτόγνωρο για το κοινό: εφιαλτικά σκηνικά, λήψεις που παραμόρφωναν τον χώρο κατά βούληση, δραματικές φωτοσκιάσεις, παιχνιδίσματα φωτός/σκιάς, αλλόκοτες και συχνά εξωπραγματικές ιστορίες, φρικιαστικοί και απόκοσμοι χαρακτήρες, όλα συνέθεταν ένα αισθητικό και δραματουργικό κλίμα που όμοιό του δεν είχε δει ποτέ ο κόσμος… Οι ταινίες-σταθμοί του γερμανικού εξπρεσιονισμού
Τα κοινά χαρακτηριστικά που εντοπίζονται στα κινηματογραφικά αυτά έργα και τα εντάσσουν κάτω από την ίδια κινηματική ομπρέλα είναι τα στιλιζαρισμένα οπτικά εφέ, οι παράξενες γωνίες λήψης, η ατμοσφαιρική φωτοσκίαση, η έντονη αντίθεση άσπρου-μαύρου, οι σκιές και οι απόκοσμες σιλουέτες (που συχνά ήταν ζωγραφισμένες πάνω στα σκηνικά, όπως στο «Εργαστήρι του Δρος Καλιγκάρι»). Τα μοτίβα της κλειστοφοβίας και της παράνοιας αποτυπώνονται στην οθόνη με το σκοτάδι και την «απογοήτευση» του ήρωα, παρουσιάζοντας διεφθαρμένους χαρακτήρες του υποκόσμου. Κι αν με τις ίδιες λέξεις θα μπορούσαμε να περιγράψουμε και τα πρώτα φιλμ νουάρ του Χόλιγουντ του ’40, είναι γιατί ο αμερικανικός κινηματογράφος επηρεάστηκε καθοριστικά από τις δουλειές των γερμανών αυτών πιονέρων της κινηματογραφίας! Εξάλλου ο Φριτζ Λανγκ και άλλοι γερμανοί εξπρεσιονιστές βρέθηκαν στο Χόλιγουντ και δημιούργησαν μια σειρά από πρώιμα φιλμ νουάρ, βάζοντας τη σφραγίδα του εξπρεσιονισμού στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού… Κοινωνικο-πολιτικό υπόβαθρο
Και βέβαια ο γερμανικός εξπρεσιονισμός βάλθηκε να αποτυπώσει την κραυγή αγωνίας του τσακισμένου έθνους και το δάκρυ του τρομαγμένου πολίτη από τις καθημερινές φρικαλεότητες. Ήταν μάλιστα η στιγμή γέννησης του εθνικού σινεμά της Γερμανίας, καθώς πριν από τον εξπρεσιονισμό τα γερμανικά φιλμ δεν παρουσίαζαν κανένα ενδιαφέρον. Ο «Σπουδαστής της Πράγας» του 1913 (του Guido Seeber), ταινία που θεωρείται ο γεννήτορας του εφιαλτικού γερμανικού εξπρεσιονισμού, θα εξερευνούσε κινηματογραφικά το θέμα της «βαθιάς και επιτακτικής ανησυχίας για τα ίδια τα θεμέλια του εαυτού». Το έδαφος για τον γερμανικό εξπρεσιονισμό είχε ήδη στρωθεί…
Ο εξπρεσιονισμός, ως καλλιτεχνικό κίνημα, ξεκίνησε βέβαια από τη ζωγραφική και τη γλυπτική, πριν γενικευτεί και στο νέο μέσο του -ευρωπαϊκού- κινηματογράφου. Κι ενώ η πλειονότητα των εξπρεσιονιστών σκηνοθετών προέρχονταν από τη Γερμανία, δεν ήταν -αλίμονο!- οι μόνοι που ασχολήθηκαν με αντίστοιχα θέματα. Ήταν όμως η συνέπεια της κινηματογραφικής γραφής και το εύρος του αισθητικού κινήματος στη Γερμανία που θα του έδιναν την εντοπιότητα του γερμανικού εξπρεσιονισμού… Αισθητικό στιλ και κοινωνική ιστορία
Άλλες ταινίες του κινήματος απεικονίζουν μια διάχυτη αίσθηση καταδίωξης, με τον διωγμό που άρχισαν να υφίστανται συγκεκριμένες μειονότητες να περνά στην κινηματογραφική ρητορεία: στην ταινία «Golem» (των Paul Wegener και Carl Boese) του 1920, για παράδειγμα, μια εβραϊκή κοινότητα βιώνει τόσο έντονα τις διώξεις και τις διακρίσεις που αναγκάζεται να δημιουργήσει ένα golem για να προστατευτεί! Η αυξανόμενη μισαλλοδοξία της γερμανικής κοινωνίας απασχόλησε ευρύτατα την οξύτατη κοινωνική ματιά του εξπρεσιονισμού.
Τα επιτακτικά και πραγματικότατα θέματα που αντιμετώπιζε η γερμανική κοινωνία αποτυπώθηκαν λοιπόν στιλιζαρισμένα και φαντασιακά στο απόκοσμο σχεδόν εξπρεσιονιστικό σύμπαν, με τους σκηνοθέτες να απελευθερώνονται από τα δεσμά του πραγματικού και να καθελκύουν ιστορίες οικουμενικές, έξω από συγκεκριμένους τόπους και χρόνους… Το τέλος του κινήματος και η επίδρασή του στον αμερικανικό κινηματογράφο
Παρά τις λυσσαλέες προσπάθειες των Ναζί, αυτό δεν θα ήταν βέβαια η οριστική εξαφάνιση της κληρονομιάς του γερμανικού εξπρεσιονισμού: ως αποτέλεσμα των διωγμών που υπέστησαν, πολλοί εξπρεσιονιστές σκηνοθέτες θα εγκατέλειπαν τη χώρα και θα έβρισκαν νέο σπίτι σε μια κινηματογραφική αγορά που μόλις γεννιόταν, το ηλιόλουστο Χόλιγουντ της Καλιφόρνια. Τόσο η βωβή όσο και η με ήχο κινηματογραφική περίοδος του γερμανικού εξπρεσιονισμού ήταν σαφώς πιο μπροστά από το αμερικανικό σινεμά, με όρους αισθητικής, κινηματογράφησης και σκηνοθεσίας, γι’ αυτό και τα χολιγουντιανά στούντιο ήταν κάτι παραπάνω από πρόθυμα να αγκαλιάσουν τους αυτοεξόριστους γερμανούς σκηνοθέτες, γεγονός που θα σφυρηλατούσε τη ραχοκοκαλιά του χολιγουντιανού σινεμά! Επίδραση στον πρώιμο αμερικανικό κινηματογράφο του τρόμου
Η επίδραση του γερμανικού εξπρεσιονισμού στο Χόλιγουντ δεν εξαντλείται μόνο στις ταινίες που σκηνοθέτησαν οι δημιουργοί του, αλλά και στο κλίμα που φτιάχτηκε για τις γερμανικές σπουδές κινηματογράφου: όταν η γερμανική κινηματογραφία έγινε η αιχμή του δόρατος στο Χόλιγουντ, πολυάριθμοι αμερικανοί σκηνοθέτες έφτιαξαν τις βαλίτσες τους για τη Γερμανία, για να σπουδάσουν σινεμά σε γερμανικές σχολές και πανεπιστήμια.
Και ο μεγάλος μετρ του σασπένς είναι ένα μόνο από τα αναρίθμητα παραδείγματα δυτικών σκηνοθετών που έμαθαν τα μυστικά της τέχνης των εξπρεσιονιστών και τα εφάρμοσαν στις δικές τους ταινίες… Συν-δημιουργώντας το κινηματογραφικό είδος του φιλμ νουάρ
Δεν ήταν λοιπόν μόνο η αισθητική προσέγγιση του γερμανικού εξπρεσιονισμού που υιοθετήθηκε από το φιλμ νουάρ (στο «απαλότερο» βέβαια), αλλά και η δραματουργική πλοκή και το χτίσιμο των χαρακτήρων. Είναι γεγονός δηλαδή ότι το παγκόσμιο αριστούργημα του Όρσον Γουέλς «Πολίτης Κέιν» δανείζεται από τον εξπρεσιονισμό όχι μόνο χαρακτηριστικές τεχνικές κινηματογράφησης και φωτισμού, αλλά και την ίδια τη λειτουργία του χαρακτήρα Τσαρλς Φόστερ Κέιν, ο οποίος ξεκινά ως ένας «απλός άνθρωπος» που νιώθει απογοητευμένος από τον κόσμο γύρω του, γεγονός που φέρνει στον νου τόσους και τόσους πρωταγωνιστές ταινιών του γερμανικού εξπρεσιονισμού… Επίδραση στα κατοπινά κινηματογραφικά χρόνια
Αλλά και στη σπουδαία ταινία επιστημονικής φαντασίας «Blade Runner» του Ρίντλεϊ Σκοτ είναι διάχυτη η επίδραση του γερμανικού εξπρεσιονισμού, με τα εξωτερικά να φέρνουν στον νου το εφιαλτικό σκηνικό του «Metropolis». Όσο για τον Βερχόφεν, αφού ισχυρίστηκε ότι το «Metropolis» είναι για εκείνον η καλύτερη ταινία που έγινε ποτέ, θέλησε να φτιάξει το θρυλικό «RoboCop» του ως το αντρικό αντίστοιχο του ρομπότ Maria του «Metropolis»… Δείτε εδώ όλα τα αφιερώματα της ενότητας