Τι πραγματικά συμβαίνει όταν κλείνει η πόρτα στο πιλοτήριο ενός αεροσκάφους και ξεκινάει η διαδικασία της απογείωσης ή όταν το σκάφος προσγειώνεται στον προορισμό του;
Σε αυτά τα ερωτήματα απαντά ένας πιλότος με εμπειρία 20 ετών στον τομέα των αερομεταφορών σε Boeing 777, 787 και 747, ο οποίος μίλησε στη βρετανική Daily Mail και αποκαλύπτει τι ακριβώς συμβαίνει πίσω από την πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης κατά τις δύο πιο κρίσιμες φάσεις μίας πτήσης, την ώρα της απογείωσης και την ώρα της προσγείωσης. Ο ίδιος περιγράφει τι σκέφτονται και πώς αισθάνονται οι πιλότοι και ποιες είναι οι βασικές κινήσεις τους.
Καθώς το αεροπλάνο κινείται στο διάδρομο, ο πιλότος έχει μια πλήρη εικόνα για την απογείωση. Ο ένας εκ των δύο κυβερνητών βεβαιώνεται ότι οι μηχανές δουλεύουν σωστά και σταθερά. Δίνεται η κατάλληλη ώθηση η οποία έχει υπολογιστεί νωρίτερα και το αεροσκάφος κινείται στον διάδρομο απογείωσης αυξάνοντας συνεχώς ταχύτητα. Ο πιλότος εξηγεί ότι είναι έτοιμος να τα κλείσει όλα σε περίπτωση που εντοπίσει δυσλειτουργία στους κινητήρες.
«Ο στόχος είναι να παραμείνεις στην κεντρική γραμμή, έτοιμος να κλείσεις αμέσως την ώθηση σε περίπτωση βλάβης του κινητήρα. Μόλις το αεροσκάφος πιάσει συγκεκριμένους κόμβους, λαμβάνεται η απόφαση για την απογείωση και ο πιλότος πλέον δεν μπορεί να κάνει πίσω. Οι δύο κυβερνήτες συνεννοούνται για τις τελευταίες λεπτομέρειες και σε λίγο τραβώντας το μοχλό το αεροσκάφος αρχίζει να πετάει. Το αεροσκάφος αρχίζει να κινείται ομαλά στον αέρα και ο πιλότος επαληθεύει ότι όλα είναι καλά. Όλος ο διάλογος αυτή την ώρα ανάμεσα στους δύο κυβερνήτες αφορά την ασφάλεια του αεροσκάφους. Ο ένας πιλότος ελέγχει αν όλα γίνονται σωστά και ο άλλος ζητά συνεχώς έλεγχο σε όλα τα σκέλη», αναφέρει ο πιλότος.
Στη συνέχεια, γίνεται ανάλυση για την προσγείωση του αεροσκάφους και εξηγεί ότι το πιλοτήριο ενός jumbo αεροσκάφους είναι πολύ πιο θορυβώδες απ’ ό,τι τα πιο καινούργια αεροσκάφη. «Η προσγείωση είναι σαν να προσγειώνεις μια πολυκατοικία», λέει χαρακτηριστικά. Αναφέρει μάλιστα ότι είναι πολύ θορυβώδης διαδικασία επειδή η κύρια ροή του αέρα έρχεται κυρίως στο σημείο του πιλοτηρίου οπότε και πρέπει να φωνάζουν ελαφρώς όταν συνεννοούνται.
Ο ίδιος εξηγεί ότι η προσγείωση είναι εξίσου απαιτητική με την απογείωση και γίνονται εκ νέου έλεγχοι για τη λειτουργία του αεροσκάφους μέχρι να ληφθεί η απόφαση να ανοίξουν οι ρόδες και να ξεκινήσει η προσέγγιση στο διάδρομο προσγείωσης. Αυτό που τονίζει ο πιλότος είναι ότι στις δύο αυτές πιο κρίσιμες φάσεις, γίνονται συνεχώς οι έλεγχοι της σωστής λειτουργίας του αεροσκάφους και υπάρχει επικοινωνία μεταξύ των κυβερνητών για οποιοδήποτε πρόβλημα.