Ο Δανός σκηνοθέτης Λαρς φον Τρίερ, σε συνέντευξή του που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της εφημερίδας Politiken υποστήριξε πως η δανέζικη ακροδεξιά είναι εν μέρει υπεύθυνη για τη μαζική δολοφονία που διέπραξε ο 32χρονος Άντερς Μπέρινγκ Μπράιβικ στη Νορβηγία.
Ακόμη, ο Τρίερ ανέφερε: «αρρωσταίνω όταν σκέφτομαι ότι το Ντόγκβιλ, η καλύτερη ταινία μου όπως πιστεύω, μπορεί να του χρησίμευσε ως σενάριο. Είναι φρικιαστικό». Σημειώνεται ότι στην ταινία, η ηρωίδα, που την ερμήνευσε η Νικόλ Κίντμαν, κακοποιείται από τους κατοίκους ενός χωριού και παίρνει εκδίκηση σκοτώνοντάς τους.
Ο Δανός σκηνοθέτης επισήμανε ότι «η τελευταία σκηνή του Ντόγκβιλ παρουσιάζει οδυνηρές ομοιότητες με την Ουτόγια”, το νησί όπου ο Μπράιβικ άνοιξε πυρ, στις 22 Ιουλίου.
Στο προφίλ του στο Facebook ο 32χρονος Νορβηγός έγραφε ότι το Ντόγκβιλ ήταν μία από τις τρεις πιο αγαπημένες του ταινίες.
Ο σκηνοθέτης πρόσθεσε: «με ρωτάτε αν λυπάμαι που γύρισα αυτήν την ταινία; Ναι, αν αποδειχθεί ότι τον ενέπνευσε, λυπάμαι».
Ο Τρίερ άσκησε ταυτόχρονα οξεία κριτική στο ακροδεξιό Λαϊκό Κόμμα της Δανίας (DVP) και την ηγέτιδά του, Πία Κιέρσγκορντ, για τη στάση τους απέναντι στους μετανάστες και το Ισλάμ. Υπάρχει μια «απευθείας σύνδεση» των πολιτικών απόψεων του κόμματος με τα όσα συνέβησαν στο Ουτόγια, υποστήριξε.
Το κόμμα «διέπραξε θηριωδίες χρησιμοποιώντας τους νόμους για να παρενοχλήσει αυτή τη μειονότητα (τους μουσουλμάνους) και η πολιτική γραμμή του αντιστοιχεί με αυτήν που κηρύσσει ο Μπράιβικ», είπε και συμπλήρωσε: «αυτός ο ρατσισμός επεκτάθηκε και σε άλλες σκανδιναβικές χώρες και εντυπώθηκε στη συνείδηση του Μπράιβικ. Αναμφίβολα του έδωσε τη δικαιολογία που χρειαζόταν. Σκέφτομαι συνεχώς ότι ως έθνος έχουμε ευθύνη για την τραγωδία της Νορβηγίας».
Ο εκπρόσωπος του κόμματος, Σόρεν Έσπερσεν, απάντησε στα σχόλια του Τρίερ δηκτικά, λέγοντας ότι «είναι ενδιαφέρον» που κάτι τέτοιο λέγεται από «έναν δεδηλωμένο ναζιστή ο οποίος κάνει διεστραμμένες ταινίες οι οποίες ενέπνευσαν τον Μπράιβικ καθ’ ομολογία του».
Ο χαρακτηρισμός του «ναζιστή» παραπέμπει στις δηλώσεις που έκανε ο Τρίερ στο τελευταίο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών όπου είπε ότι «κατανοεί» τον Χίτλερ και αισθάνεται λίγη «συμπόνια» για αυτόν, γεγονός που του στοίχισε την αποπομπή του από το Φεστιβάλ.