Ως μία πρώτη έμμεση απάντηση στις οικονομικές κυρώσεις της Μόσχας εναντίον της Άγκυρας εκλαμβάνεται το «μπλόκο» που επιχειρεί να στήσει η Τουρκία στα ρωσικά πλοία στα στενά του Βοσπόρου.
Σύμφωνα με ρωσικά ΜΜΕ πολλά ρωσικά πλοία αναγκάζονται από τις τουρκικές Αρχές να περιμένουν για πολλές ώρες στα στενά προκειμένουν να διέλθουν το Βόσπορο.
Ρωσικά ΜΜΕ κάνουν λόγο για κατάφωρη παραβίαση των διεθνών κανόνων, ενώ πολλά πλοία ρωσικών συμφερόντων παραμένουν σε αναμονή ανοιχτά της Κωνσταντινούπολης.
Ο πρώην επικεφαλής του προσωπικού του ρωσικού ναυτικού Βίκτορ Κραβσένκο, ανέφερε στο ΡIA Novosti ότι μια ενδεχόμενη μονομερής ενέργεια της Τουρκίας να επιβάλει στα ρωσικά πλοία παύση διέλευσης από τα Στενά του Βοσπόρου, θα ήταν δυσανάλογη σε σχέση με το διεθνές δίκαιο. «Η Τουρκία, είπε ο κ. Κραβσένκο, δεν θα κλείσει τα Στενά με τα ρωσικά σκάφη εν πλω προς τη Συρία, γιατί αυτό θα αποτελούσε παραβίαση του διεθνούς δικαίου και της Σύμβασης του Montreux, ειδικότερα, – ένα έγγραφο που υπεγράφη εκείνη την εποχή από τις περισσότερες χώρες..»
Η Σύμβαση του Montreux ( Μοντρέ) του 1936 σχετικά με το καθεστώς των Στενών, ρυθμίζει τη διέλευση των στρατιωτικών και πολεμικών πλοίων από τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Σύμφωνα με το άρθρο 2, «εμπορικά πλοία θα απολαμβάνουν πλήρη ελευθερία διέλευσης και ναυσιπλοΐας στα Στενά, μέρα- νύχτα, με οποιαδήποτε σημαία και με οποιοδήποτε είδος του φορτίου, χωρίς διατυπώσεις».
Όσον αφορά τα πολεμικά πλοία, σύμφωνα πάντα με την Σύμβαση του Μοντρέ, σε περιόδους ειρήνης, η Τουρκία οφείλει να επιτρέπει τη διέλευση μικρών και μεσαίων πλοίων, όλων των εθνικοτήτων.
Τον Δεκέμβριο του 1982, ο ΟΗΕ επεξεργάστηκε τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας, αλλά η Τουρκία αρνήθηκε να συμμετάσχει και η Σύμβαση του Montreux ( Μοντρέ) παρέμεινε σε ισχύ.
Το 1994, η Τουρκία εξέδωσε μονομερώς κανονισμούς νέας θαλάσσιας κυκλοφορίας για τα Στενά, και περιελάμβανε μια σειρά περιορισμών για τη διέλευση των ξένων πλοίων.