Τα έσοδα των γερμανικών εφημερίδων σταθεροποιήθηκαν το 2014, μετά από χρόνια μείωσής τους, καθώς οι εκδοτικές επιχειρήσεις αναπλήρωσαν τις απώλειες των διαφημιστικών εσόδων εν μέρει πείθοντας περισσότερους αναγνώστες να πληρώνουν για να διαβάζουν περιεχόμενο στο Διαδίκτυο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδίας Εκδοτών Εφημερίδων της Γερμανίας (BDZV) τα συνολικά έσοδα του κλάδου το 2014 μειώθηκαν κατά 0,6% σε 7,76 δισεκ. ευρώ στη μεγαλύτερη αγορά εφημερίδων της Ευρώπης, ενώ το 2013 είχαν υποχωρήσει κατά 4,4%.

Η BDZV πρόσθεσε ότι αναμένει τα έσοδα των εταιρειών του τομέα να παραμείνουν σταθερά και φέτος.

Παράλληλα, η βιομηχανία του Τύπου στη βόρεια Αμερική και στην Ευρώπη μοιάζει να μπαίνει σε τροχιά ανάκαμψης από την κρίση που είχε ξεκινήσει με τη διάδοση του Διαδικτύου και τη χρήση του από όλο και περισσότερους καταναλωτές στα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν οι δωρεάν ειδησεογραφικές υπηρεσίες ώθησαν πολλούς αναγνώστες να πάψουν να αγοράζουν εφημερίδες.

Ύστερα από μια οδυνηρή διαδικασία αναδιάρθρωσης της αγοράς, κατά τη διάρκεια της οποίας πασίγνωστοί τίτλοι, από τη Rocky Mountain News ως τη Financial Times Deutschland, αναγκάστηκαν να αναστείλουν την έκδοσή τους, εφημερίδες όπως η New York Times ή η Bild καταφέρνουν να αποκτήσουν ένα κοινό που πληρώνει στο Διαδίκτυο.

Οι διαφημίσεις, που εισέφεραν το 80% των εσόδων των εφημερίδων τον περασμένο αιώνα, πλέον αποτελούν λιγότερο από το μισό των εσόδων της βιομηχανίας παγκοσμίως, που ανέρχεται σε 179 δισεκ. δολάρια, σύμφωνα με την Παγκόσμια Ένωση Εκδοτών Εφημερίδων και Ειδησεογραφικών Εντύπων.

Σύμφωνα με την BDZV, περίπου το ένα τρίτο από τις 300 και πλέον καθημερινές εφημερίδες της Γερμανίας καταφέρνει σήμερα να προσελκύει αναγνώστες που πληρώνουν για ειδήσεις στο Διαδίκτυο, ιδίως χάρη στην αυξανόμενη χρήση εφαρμογών για smartphones και ταμπλέτες, που παρουσιάζουν περιεχόμενο με ελκυστικό τρόπο για τους πολίτες εν κινήσει.

«Ο κόσμος αντιλαμβάνεται ότι η καλή δημοσιογραφία έχει τίμημα, και στο Διαδίκτυο», σχολίασε ο Χανς-Γιοάχιμ Φούρμαν, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της BDZV.

Η κυκλοφορία των λεγόμενων ηλεκτρονικών εκδόσεων εφημερίδων αυξήθηκε κατά 30% στα 733.000 ψηφιακά αντίτυπα το πρώτο τρίμηνο του 2015 και αντιστοιχεί σε πάνω από το 10% των πωλήσεων των εφημερίδων εθνικής κυκλοφορίας στη Γερμανία.

Ο εκδοτικός οίκος Axel Springer, που τυπώνει την εφημερίδα με τη μεγαλύτερη κυκλοφορία στην Ευρώπη, την ταμπλόιντ Bild, βρίσκεται σε προκαταρκτικές διαπραγματεύσεις για την εξαγορά του από το τηλεοπτικό δίκτυο ProSiebenSat.1, καθώς τα «παλιά» ΜΜΕ επιδιώκουν να ενώσουν τις δυνάμεις τους ώστε να καλύψουν επαρκέστερα τη νέα ψηφιακή αγορά.

Η Μπιλντ είχε 258.000 συνδρομητές που πληρώνουν για περιεχόμενο περί τα τέλη του πρώτου τριμήνου του έτους, έναν αριθμό που πάντως δεν συγκρίνεται με τα 2,22 εκατ. φύλα που είναι οι πωλήσεις της έντυπης έκδοσής της. Ο οίκος αντισταθμίζει την πτώση των διαφημιστικών εσόδων στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας χάρη σε διάφορους ιστοτόπους αγγελιών που έχει αποκτήσει.

Συνολικά τα διαφημιστικά έσοδα των γερμανικών εφημερίδων έπεσαν 3,5% στα 2,99 δισεκ. ευρώ το 2014, ενώ τα συνολικά έσοδα από την κυκλοφορία των εντύπων και των ψηφιακών εκδόσεών τους αυξήθηκαν 1,3% στα 4,76 δισεκ. ευρώ.