Ο ρώσος ολιγάρχης, Ρομάν Αμπράμοβιτς, υπήρξε πάντα γενναιόδωρος σε οτιδήποτε σχετίζεται με τον στόλο των υπερπολυτελών του γιοτ. Στο τέλος του 2011, το μεγαλύτερο γιοτ του, το 162 μέτρων Eclipse, βρισκόταν αγκυροβολημένο στα λαμπερά νερά του Σεν Μπαρτς, του ειδυλλιακού νησιού της Καραϊβικής όπου οι δισεκατομμυριούχοι συγκεντρώνονται για να υποδεχτούν το νέο έτος.

Το Eclipse, το μεγαλύτερο πολυτελές κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο, ασφαλισμένο για 390 εκατομμύρια ευρώ, ήταν έτοιμο να υποδεχτεί τους καλεσμένους του Αμπράμοβιτς για ένα VIP πάρτι. Με δύο ελικοδρόμια, πισίνες, υδρομασάζ, ιδιωτικό κινηματογράφο και χώρο για ντισκοτέκ, το σκάφος προσέφερε στους επισκέπτες την απόλυτη πολυτέλεια. Το κύριο στοιχείο της βραδιάς ήταν μια ιδιωτική συναυλία από τους Red Hot Chili Peppers, οι οποίοι έπαιξαν για περίπου μία ώρα έναντι 1 εκατομμυρίου δολαρίων.

Ο Αμπράμοβιτς προσέφερε πάντα τα καλύτερα στους καλεσμένους του, μεταξύ των οποίων ήταν και παίκτες της Τσέλσι όπως ο Φρανκ Λάμπαρντ και ο Τζον Τέρι, καθώς και ο προπονητής της ομάδας, Ζοσέ Μουρίνιο.

Ωστόσο, ενώ ο Αμπράμοβιτς ξόδευε αδρά για να απολαύσει τη ζωή πάνω στα γιοτ του, φαίνεται ότι δεν ήταν εξίσου γενναιόδωρος όταν επρόκειτο για την πληρωμή φόρων επί των εξόδων αυτών.

Μια έρευνα του Guardian, του BBC, του Bureau of Investigative Journalism και διεθνών συνεργατών όπως το Der Spiegel και το ZDF, αποκαλύπτει πως ένα offshore σχέδιο φαίνεται να βοήθησε τις εταιρείες του ολιγάρχη να αποφύγουν δασμούς που ίσως ανέρχονταν σε δεκάδες εκατομμύρια δολάρια και όλα αυτά μέσω Κύπρου.

Η έρευνα βασίζεται σε έγγραφα από τη διαρροή «Cyprus Confidential», τη μεγαλύτερη διαρροή στοιχείων από την offshore χρηματοοικονομική βιομηχανία της Κύπρου. Τα έγγραφα δείχνουν πως offshore εταιρείες χρησιμοποιήθηκαν για να δημιουργήσουν την εντύπωση ότι πέντε από τα γιοτ του Αμπράμοβιτς ενοικιάζονταν σε πελάτες για εμπορικούς σκοπούς, κάτι που επέτρεψε στις εταιρείες να αποφύγουν την πληρωμή ΦΠΑ σε πολλά έξοδα, όπως η αναγκαία πλήρωση καυσίμου για το Eclipse, που κόστιζε περίπου 2 εκατομμύρια δολάρια ανά δεξαμενή.

Οι δικηγόροι του Αμπράμοβιτς δήλωσαν ότι πάντα ενεργούσε σύμφωνα με τις επαγγελματικές τους συμβουλές και αρνήθηκαν ότι έχει γνώση ή ότι είναι προσωπικά υπεύθυνος για οποιαδήποτε παράβαση φοροδιαφυγής.

Ρομάν Αμπράμοβιτς

Από το 2005 και για αρκετά χρόνια, το σχέδιο της Blue Ocean Yacht Management, μιας εταιρείας με έδρα την Κύπρο, χρησιμοποιήθηκε για να αποφευχθεί η πληρωμή ΦΠΑ στα γιοτ του Αμπράμοβιτς. Η Blue Ocean διαχειριζόταν τη ναυτιλιακή του επιχείρηση και οι σύμβουλοί του του πρότειναν τη χρήση μιας δομής που θα απέφευγε την πληρωμή φόρων. Σύμφωνα με τα έγγραφα, τα γιοτ του Αμπράμοβιτς ενοικιάζονταν, αλλά τα έσοδα από τις ενοικιάσεις φαίνεται να προέρχονταν κυρίως από εταιρείες που ανήκαν στον ίδιο.

Η έρευνα αποκάλυψε πως το σχέδιο ενδέχεται να παραβίασε τη νομοθεσία για τη φορολογία, με κάποιες διαδικασίες, όπως η αναδρομική ημερομηνία των συμφωνιών ενοικίασης, να ενδέχεται να αποτελούν παράνομη φοροδιαφυγή.

Η υπόθεση αυτή απασχόλησε τις Αρχές στην Ιταλία και την Κύπρο, με τις ιταλικές εισαγγελικές αρχές να ερευνούν την υπόθεση για ανεξόφλητους δασμούς άνω των 500.000 ευρώ μεταξύ 2009 και 2012. Στην Κύπρο, το 2012, οι φορολογικές αρχές αποφάσισαν ότι η Blue Ocean όφειλε πάνω από 14 εκατομμύρια ευρώ φόρους.

Αν και οι δικηγόροι του Αμπράμοβιτς αρνήθηκαν να σχολιάσουν εάν η Blue Ocean πλήρωσε ποτέ το ποσό που καθορίστηκε, τόνισαν ότι ο πελάτης τους ακολουθούσε πάντα τις νομικές συμβουλές που λάμβανε.