Αφού πέρασαν πολλούς μήνες στη θάλασσα, κάνοντας σταθμούς σε Σιγκαπούρη, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Τουρκία, τα 102 κοντέινερ, δηλαδή 2.100 τόνοι με βιομηχανικά απόβλητα που θεωρούνται ύποπτα ως τοξικά κατέληξαν σήμερα στο λιμάνι του Δυρραχίου, από όπου είχαν ξεκινήσει στις αρχές του Ιουλίου.

Το πλοίο Moliva, με σημαία Τουρκίας, έφθασε στην Αλβανία πριν από δέκα ημέρες και παρέμενε αρόδου ανοικτά του λιμανιού του Δυρραχίου. Σήμερα έλαβε άδεια εισόδου στο λιμάνι όπου και έριξε άγκυρα. Οι αλβανικές αρχές θα αναλάβουν τη διαχείριση των εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με τις λιμενικές αρχές.

Τα κοντέινερ με το ύποπτο περιεχόμενό τους θα ξεφορτωθούν και θα δεσμευθούν από την εισαγγελία του Δυρραχίου, η οποία έχει αναλάβει την υπόθεση μετά την επιστροφή του Moliva στην Αλβανία. Θα μεταφερθούν μακριά από το λιμάνι σε ασφαλή περιοχή που θα βρίσκεται υπό την επίβλεψη της αστυνομίας, θα ανοιχθούν και το περιεχόμενό τους θα αναλυθεί.

Σύμφωνα με την μη κυβερνητική οργάνωση Basel Action Network (BAN), που βασίσθηκε σε στοιχεία μάρτυρα δημοσίου συμφέροντος, τα κοντέινερ περιέχουν σκόνη σακκόφιλτρων ηλεκτροκαμίνου (Electric Arc Furnace Dust-EAFD), που ανήκει στα τοξικά απόβλητα και πρέπει να αποθηκεύεται και να μεταφέρεται υπό πολύ αυστηρές συνθήκες.

Το φορτίο δεν έγινε δεκτό στην Ταϊλάνδη όπου αρχικά κατευθύνθηκε το Moliva και από εκεί ξεκίνησε η πολύμηνη περιπλάνηση του φορτίου.

Σύμφωνα με τα έγγραφα που παρουσιάσθηκαν στο αλβανικό τελωνείο, πρόκειται για βιομηχανικά απόβλητα, και συγκεκριμένα για οξείδιο του σιδήρου, η εξαγωγή του οποίου επιτρέπεται.

«Η μεταφορά αυτών των αποβλήτων έχει προκαλέσει διχογνωμίες. Ορισμένοι δηλώνουν ότι δεν πρόκειται για επικίνδυνα απόβλητα. Εμείς δηλώνουμε ότι είμαστε 95% βέβαιοι ότι είναι», είχε δηλώσει ο Jim Puckett, επικεφαλής της ΜΚΟ, που βρέθηκε στο Δυρράχιο πριν από τον κατάπλου του Moliva στα τέλη του Οκτωβρίου.

Η μη κυβερνητική οργάνωση θεωρεί ότι πρόκειται «για σκόνη χάλυβα που συγκεντρώθηκε στα φίλτρα των χαλυβουργείων του Ελμπασάν», είπε. «Αν αυτό που δηλώνουμε είναι αλήθεια (…) η εξαγωγή αυτή ήταν μία εγκληματική εξαγωγή που δεν έπρεπε ποτέ να έχει γίνει».

Η εισαγγελία του Δυρραχίου ξεκίνησε έρευνα σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF) για «λαθρεμπόριο απαγορευμένων εμπορευμάτων» και «κατάχρηση εξουσίας».

Η αποστολή βιομηχανικών αποβλήτων από τις δυτικές χώρες για την διαχείρισή τους αλλού, στην Ασία ή την Αφρική, αποτελεί τμήμα του παγκόσμιου εμπορίου που καταγγέλλεται συστηματικά από τις περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις. Αντιπροσωπεύει 44 έως 70 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις.

Πηγή: ΑΠΕ