Ο Ρόλαντ Πλαμπ βρήκε έναν τέλειο τρόπο για να κερδίσει χρήματα. Θα αρχίσει να πουλά χαρτονομίσματα του δολαρίου σε δημοπρασία. Με την πρώτη ματιά, αυτό το σχέδιο δεν ακούγεται τόσο τέλειο.

Αλλά ο Πλαμπ έχει αναπτύξει μερικούς ειδικούς κανόνες για την δημοπρασία του: Ο πλειοδότης θα κερδίσει το δολάριο, όμως ο αμέσως επόμενος πλειοδότης θα πρέπει να πληρώσει αυτό που πρότεινε και, κρίσιμο στοιχείο, χωρίς να πάρει τίποτα.

Αν δεν είναι ξεκάθαρο πως θα κερδίσει χρήματα, τότε σκεφτείτε πως θα εξελιχθεί η δημοπρασία. Ας υποθέσουμε ότι το πρώτο χτύπημα είναι 1 σεντ, με τον πλειοδότη ελπίζοντας ότι θα βγάλει 99 σεντς ως κέρδος.

Χωρίς αμφιβολία, άλλοι παίχτες γρήγορα θα κάνουν υψηλότερα χτυπήματα, υπολογίζοντας ότι το μικρότερο κέρδος αξίζει ακόμη τον κόπο. Σύντομα, θα υπάρχει μια σειρά χτυπημάτων.

Όμως αυτό δημιουργεί πρόβλημα όταν τα χτυπήματα βρίσκονται στα 99 σεντς.

Ο παίχτης που έκανε το προηγούμενο χτύπημα-ας πούμε 98 σεντς- θα χάσει τα χρήματά του εκτός αν προσφέρει ένα δολάριο.

Προφανώς, από την δική τους πλευρά, είναι καλύτερα να πατσίσουν παρά να χάσουν 98 σεντς επειδή δεν χτύπησαν. Αλλά ένα τέτοιο χτύπημα βάζει τον παίχτη που έκανε το χτύπημα των 99 σεντς στην ίδια κατάσταση.

Καλύτερα να προσφέρει $1,01 που σημαίνει απώλεια 1 σεντ, παρά να μην χτυπήσει και να χάσει 99 σεντς. Η ουσία είναι ότι αυτό το σκεπτικό μπορεί να συνεχιστεί επ’ αόριστον με μόνο κερδισμένο τον δημοπράτη.

Έχει όντως ο Ρόλαντ Πλαμπ βρει το τέλειο σχέδιο για να κερδίσει χρήματα ή υπάρχει κάποιος τρόπος να αποδράσουν από την παγίδα που τους έστησε;


Λύση:

Το σενάριο αυτό επινόησε ο οικονομολόγος Μάρτιν Σούμπικ. Έχει σχεδιαστεί με τρόπο ώστε να δείχνει ότι φαινομενικά παράλογη συμπεριφορά μπορεί να είναι αποτέλεσμα μιας σειράς λογικών βημάτων.

Λειτουργεί επειδή από την στιγμή που έχουν γίνει δύο χτυπήματα, συμφέρει πάντα όποιον έχει το δεύτερο μεγαλύτερο να χτυπήσει το τρέχων μεγαλύτερο χτύπημα. Όμως, συνέπεια αυτού είναι ότι η θέση του δεύτερου πλειοδότη χειροτερεύει.

Υπάρχει τρόπος να ξεπεράσετε σε πανουργία τον δημοπράτη; Είναι δυνατόν ο δημοπράτης να χάσει, για παράδειγμα, αν γίνει χτύπημα 1 σεντ χωρίς να ακολουθήσει άλλο χτύπημα.

Όμως, δεν υπάρχει ασφαλής τρόπος για να κερδίσει ένας παίκτης (αν υποθέσουμε ότι δεν μπορεί να ελέγξει τους άλλους παίκτες).
Η καλύτερη ευκαιρία για να κερδίσει είναι να κάνει ένα χτύπημα μεγαλύτερο από το προηγούμενο κατά 99 σεντς, το οποίο σημαίνει ότι ο δεύτερος μεγαλύτερος πλειοδότης δεν θα κερδίσει τίποτα αν συνεχίσει.

(Για παράδειγμα, αν ο Παίκτης Α κάνει ένα χτύπημα 50 σεντς και ο Παίκτης Β χτυπήσει $1,49, ο Παίκτης Α θα χάσει 50 σεντς αν δεν ξαναχτυπήσει, και θα χάσει 50 σεντς αν χτυπήσει και κερδίσει την δημοπρασία- τα $1,50 που θα πληρώσει μείον το $1 που θα κερδίσει. Με άλλα λόγια, δεν κερδίζει τίποτα αν συνεχίσει την δημοπρασία).

Ο πλειοδότης που θα κερδίσει δεν βγάζει κέρδος, αλλά τουλάχιστον μπορεί να τερματίσει την δημοπρασία πριν οι απώλειές του βγουν εκτός ελέγχου.
Η δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι αν και ο δεύτερος πλειοδότης δεν έχει κέρδος κάνοντας κάποιο χτύπημα, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα χτυπήσει.

Μέρος της ουσίας αυτής της κατάστασης είναι ακριβώς ότι αν οι άνθρωποι εμπλακούν σε κλιμακωτό πόλεμο, βγαίνουν στην επιφάνεια παράλογες παρορμήσεις. Είναι εντελώς πιθανόν ο Ρόλαντ Πλαμπ να μαζέψει μια περιουσία, δολάριο δολάριο.