Οι Έλληνες ξέρουν από φρέσκο γάλα. Ξέρουν ότι αποτελεί την πρώτη τροφή του ανθρώπου μετά τη γέννησή του και όπως είναι φυσικό έχει μακρά ιστορία που ξεκινά από τον παραδοσιακό γαλατά που περνούσε από κάθε γειτονιά και μοίραζε το γάλα χύμα στα μπουκάλια…
Στο πέρασμα των χρόνων, από τους γαλατάδες μέχρι το πρώτο παστεριωμένο γάλα στην Ελλάδα από την ΕΒΓΑ, πολλά γάλατα έκαναν την εμφάνισή τους στην αγορά, άλλα παρέμειναν και άλλα εξαφανίστηκαν από τα ράφια.
Ειδικά τη δεκαετία των 80ς και των 90ς δύο γάλατα, που δεν υπάρχουν στην ελληνική αγορά πια, σημάδεψαν τα παιδικά χρόνια των σημερινών 35άρηδων και 40άρηδων.
Το γάλα με κακάο ήταν ένα ρόφημα που κέρδιζε διαρκώς έδαφος και τα παιδιά βρίσκονταν μπροστά σε μεγάλες αλλαγές της βιομηχανίας που κυνηγούσαν πελάτες.
Ο λόγος για το περιβόητο σοκολατούχο Carnation και το αντίπαλό του το Dolca. Δύο γάλατα που οι σημερινοί νέοι δεν έχουν ακούσει καν…
Πρόκειται για δύο γάλατα που κυριάρχησαν, μαζί με άλλα στην αγορά, τότε που οι μανάδες είχαν βρει τη λύση για να πίνουν τα παιδιά τους το γάλα, άσχετα αν αυτό ήταν μια «κονσέρβα».
Το Dolca ήταν γάλα της Nestle και η αλήθεια είναι ότι παρά την επιτυχία του για την εποχή του, δεν γνώρισε τη δημοφιλία του μεγάλου αντιπάλου του. Σε τενεκεδένιο κουτάκι, στη συσκευασία με το λαγό να ρουφάει το σοκολατούχο με το καλαμάκι πολλοί το θυμούνται.
Ήταν η εναλλακτική στα σοκολατούχα γάλατα. Βασικό του σύνθημα το: «Γάλα με κακάο, όλο δύναμη και όλο νοστιμιά».
Το μεγάλο «hit» όμως μέχρι τα μέσα των 90ς άκουγε στο όνομα «Carnation».
Και να σκεφτεί κανείς ότι ήταν το 1899 όταν γαλακτοβιομηχανία «Carnation» κυκλοφορεί για πρώτη φορά παστεριωμένο γάλα σε συσκευασία μεταλλικού δοχείου.
Η ιστορία του ξεκινάει στις ΗΠΑ όταν στις 6 Σεπτεμβρίου του 1899, ιδρύεται η εταιρία Coast Consolidated Milk Company. Το προϊόν και η καινοτομία ήταν το συμπυκνωμένο γάλα.
Το 1901 ο ένας από τους δύο συνεργάτες αποσύρεται, χρεοκοπεί και αφήνει ένα χρέος 105.000 δολαρίων….
Ωστόσο ο Elbridge Amos Stuart αποφασίζει να κρατήσει την εταιρεία, καθώς οι πωλήσεις αυξάνονταν… Μάλιστα περνώντας μια μέρα έξω από ένα κατάστημα με καπνικά είδε ένα πακέτο με πούρα με την υπογραφή Carnation. Το όνομα του αρέσει και το κρατάει για τη δική του επιχείρηση που έγινε ένας κολοσσός στο εβαπορέ γάλα.
Στην Ελλάδα κυκλοφορούσε από την Carnation Hellas.
Ήταν σε κλασικό τενεκεδένιο κουτί με καφέ ετικέτα που αργότερα έγινε μισή καφέ, μισή λευκή και βεβαίως έκανε θραύση στα παιδιά εκείνης της εποχής.
Φυσικά ο καλύτερος τρόπος για να πλασαριστεί στην αγορά και να απευθυνθεί στους άμεσα ενδιαφερόμενους, τα παιδιά, ήταν το δυνατό μήνυμα της διαφήμισης και ο «ήρωας». Αυτός βρέθηκε και ήταν μια φιγούρα που θύμιζε τον Λούκι Λουκ και έσωζε από την Λόλα έως αγελάδες.
Οι δε διαφημίσεις του έχουν αφήσει εποχή. «Έπιασε φωτιά η αποθήκη του Σαμ, κινδυνεύει η Λόλα. Τη Λόλα απ’ τη φωτιά ποιος θα τη βγάλει; Μόνο ο Carnation έχει δύναμη μεγάλη. Κάθε παιδί τον Carnation θαυμάζει. Ορμά στις φλόγες και το κορίτσι βγάζει. Δυνατός και γερός για να γίνεις, κάθε μέρα carnation, κάθε μέρα carnation να πίνεις…. »
Για την ιστορία η επιτυχία της Carnation ήταν μεγάλη και γρήγορα η Nestle ενδιαφέρθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο. Πλήρωσε περίπου 3 δισ. δολάρια και την αγόρασε.
Έτσι το 1985 η Carnation εντάσσεται στον όμιλο Nestlé, ομοίως και η Carnation Ελλάς. Το γάλα συνεχίζει για αρκετά χρόνια την πορεία του στην ελληνική αγορά, ωστόσο με το πέρασμα των ετών σβήνει και φεύγει από τα ράφια.