Ως ένα παράδειγμα λανθασμένων επιλογών και άθλιου μάνατζμεντ, που μέσα στα επόμενα χρόνια θα διδάσκεται στα οικονομικά πανεπιστήμια του κόσμου, θα περάσει η ιστορία μιας επιχείρησης που από την κορυφή του βάθρου βρέθηκε στα… απομεινάρια και έδωσε μάχη για να πουληθεί 25 φορές χαμηλότερα από όσα άξιζε κάποτε.
Μία εταιρεία που αποτέλεσε μονοπώλιο σε έναν χώρο όπου η ανάπτυξη έτρεξε και τρέχει με τρελά κέρδη και ιλιγγιώδεις ρυθμούς κατάφερε να φτάσει στην απόλυτη καταστροφή με σπατάλες, γκλαμουριές, πολυτέλειες και επενδύοντας απλά σε όσα είχε χτίσει στο παρελθόν, αδυνατώντας να ακολουθήσει τις εξελίξεις.
Είναι σχεδόν βέβαιο ότι αν τελικά δεν έμπαινε το πωλητήριο στην «πεθαμένη» επιχειρηματικά Yahoo!, σε λίγα χρόνια ενδεχομένως να μιλάγαμε απλά για το λουκέτο του πάλαι ποτέ κολοσσού που έχασε το τρένο…
Η άνοδος και η πτώση της Yahoo! είναι μια ιστορία που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη.
Μια ιστορία για έναν κολοσσό που έφτασε να αποτελεί σκιά του παλιού του εαυτού… Κάποτε άξιζε περί τα 125 δισ. δολάρια, ενώ σήμερα με το… ζόρι πουλήθηκε κάτω από 5 δισ. δολάρια.
Η ιδέα και η άνοδος
Τη δεκαετία του ’90, όταν το ίντερνετ ήταν ακόμη στα πρώτα του βήματα δύο απόφοιτοι της Σχολής Μηχανικών του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, ο Τζέρι Γιανγκ και ο Ντέιβιντ Φίλο, έφτιαξαν κάτι σαν τηλεφωνικό κατάλογο για το Διαδίκτυο, γεμάτο με links, το οποίο και ονόμασαν «Jerry and David’s Guide to the World Wide Web».
Η ιδέα πρωτοποριακή και μέσα σε έναν χρόνο η Sequoia Capital είχε επενδύσει στη startup με το νέο όνομα Yahoo!, η οποία απέκτησε τον CEO Τιμ Κουγκλ, έχοντας προϋπηρεσία ανώτατου στελέχους στη Motorola. Οι Γιανγκ και Φίλο παρέμειναν ως σύμβουλοι, με τον δεύτερο μάλιστα να γράφει και την πρώτη βερσιόν της μηχανής αναζήτησης της Yahoo!.
H Υahoo! γρήγορα έγινε η Μέκκα της Silicon Valley.
Έκτοτε, η Yahoo! έχει μεταμορφωθεί πολλές φορές και πριν από την εμφάνιση της παντοδύναμης Google γιγαντώθηκε. Tην εποχή εκείνη, η Yahoo αποτελούσε στην ουσία ένα μονοπώλιο.
Kατά τη δεκαετία του 1990, η Yahoo! ήταν σε μεγάλο βαθμό ό,τι είναι η Google σήμερα.
Τα τέσσερα μεγάλα λάθη
Η Yahoo είχε μια μεγάλη ευκαιρία και την έχασε. Τις πρώτες μέρες της Google, η Yahoo! που τότε ήταν από τα πιο hot ονόματα του Internet-είχε επαναλαμβανόμενες συζητήσεις για την αγορά της εταιρείας, ποτέ ωστόσο δεν προχώρησε μία τέτοια κίνηση. Σήμερα η Google αξίζει 500 δισ. δολάρια ενώ η Yahoo λιγότερα από 5 δισ. δολάρια.
Πιο συγκεκριμένα το 1997 η Yahoo! είχε την ιστορική ευκαιρία να αγοράσει τη Google για μόλις 1 εκατ. δολάρια αλλά αρνήθηκε. Ο αλγόριθμος των Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν έστελνε τους χρήστες σε άλλα sites μετά την αναζήτησή τους, τη στιγμή που οι άνθρωποι της Yahoo! ήθελαν να τους κρατούν και έτσι απέρριψαν τη Google.
Λίγα χρόνια αργότερα όμως η τύχη ξαναχτύπησε την πόρτα της Yahoo!. Το 2002 μπορούσε να αγοράσει τη Google έναντι αυτή τη φορά 5 δισ. δολαρίων, αλλά το τότε αφεντικό Τέρι Σέμελ, θεώρησε ότι τα 5 δισ. είναι πολλά….
H Yahoo! βρέθηκε κοντά στην εξαγορά του Facebook το 2006 έχοντας κάνει στον Μαρκ Ζούκερμπεργκ πρόταση αξίας 1 δισ. δολαρίων, αλλά και εκεί απέτυχε…
Δύο χρόνια αργότερα, το 2008 η Microsoft έκανε μια μοναδική προσφορά. Έδινε 44 δισ. δολάρια για να αποκτήσει τη Yahoo!. Το αφεντικό όμως της Yahoo θεωρούσε ότι αξίζει πιο πολλά και έτσι σήμερα, ε μια ιστορία που έχει χαρακτηριστεί «λυπηρή», η εταιρεία πωλείται για μόλις 4,48 δισ. δολάρια.
Η πτώση και η Μαρίσα Μάγιερ
Η Μαρίσα Μάγιερ είναι η γυναίκα που είχε παρουσιαστεί πριν λίγα χρόνια ως η μοναδική ελπίδα διάσωσης της διαδικτυακής εταιρείας, μετά από χρόνια αποτυχημένης διοίκησης, εξαγορών και πτωτικής πορείας της εταιρείας στον τομέα των διαφημίσεων.
Τελικά η Μάγιερ θα μείνει στην ιστορία ως η τελευταία CEO που ηγήθηκε της Yahoo ως ανεξάρτητη εταιρεία.
Φυσικά, η πορεία της Yahoo δεν είναι αποτέλεσμα των λαθών μόνο της Μάγιερ.
Στην ερώτηση «τι πήγε στραβά υπό την ηγεσία της Μάγιερ», ένας πρώην εργαζόμενος της Yahoo απάντησε: «Ρωτήστε κάθε διευθύνοντα σύμβουλο πριν απ’ αυτήν».
Όμως, η γενική αίσθηση αναλυτών και ανθρώπων κοντά στην εταιρεία είναι ότι η Μάγιερ ανέλαβε ένα εξαιρετικά δύσκολο καθήκον, και το έκανε δυσκολότερο.
«Η Μάγιερ διοχέτευσε πόρους στα λάθος μέρη, ξόδεψε πολλά χρήματα, και τελικά δεν είχε κάτι χειροπιαστό να επιδείξει για τις δαπάνες αυτές» λέει ο Γιαν Ντόσον, αναλυτής τηςJackdaw Research.
Κατά τη θητεία της Μάγιερ, η Yahoo εξαγόρασε δεκάδες startup για να δώσει ώθηση στην ομάδα του mobile, πήρε και την Tumblr για 1,1 δισεκατομμύριο δολάρια για να διευρύνει το κοινό της, και ξόδεψε τεράστια χρηματικά ποσά για να δελεάσει μεγάλα ονόματα των media όπως η Κέιτι Κούριτς και ο Ντέιβιντ Πογκ. Τελικά απέτυχε.
Μάλιστα η Μάγιερ φαίνεται να προχώρησε σε κινήσεις που τελικά κόστισαν αρκετά. Για παράδειγμα όλοι οι εργαζόμενοι της Yahoo! έλαβαν ένα δωρεάν iPhoneμε κόστος πάνω από 9 εκατ. δολάρια, ενώ το catering με το οποίο συνεργάστηκε είναι το γκλαμουράτο οργανικό Bon Appetit, με κόστος που φαίνεται να φτάνει το μισό δισ. για τέσσερα χρόνια…
Ο θάνατος της Yahoo!
Η Yahoo! θα περάσει μέσα από τον αργό θάνατό της και αναμένεται να βιώσει τη μετενσάρκωση μέσω της Verizon. Η εξαγορά της Yahoo! χαρακτηρίστηκε από το Forbes «η πιο λυπητερή εξαγορά στην ιστορία της τεχνολογίας».
Μάλιστα η Μάγερ ήταν τόσο χαρούμενη που έγραψε μήνυμα στους ακολούθους της στο Twitter, τονίζοντας ότι θα παραμείνει στο Δ.Σ. της Υahoo! και θα συνεχίσει να εργάζεται για τη νέα μορφή της εταιρείας. Τότε ήταν που ήρθε και η απάντηση της Verizon, μέσω Twitter πάλι, που ξεκαθάριζε ότι «το Δ.Σ. της νέας εταιρείας δεν έχει αποφασιστεί ακόμη»!
Η Verizon Communications μάλιστα ανακοίνωσε ότι τελικά συμφώνησε να εξαγοράσει τις βασικές διαδικτυακές δραστηριότητες της Yahoo έναντι 4,48 δισ. δολαρίων, περίπου κατά 350 εκατ. δολαρία λιγότερα σε σχέση με την αρχική τιμή.
Η συμφωνία θα συνδυάζει τις υπηρεσίες της Yahoo, όπως οι μηχανές αναζήτησης, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και η αποστολή μηνυμάτων, με τα διαφημιστικά τεχνολογικά εργαλεία της μονάδας της Verizon AOL.