To να μιλάμε πλέον για τεχνολογική εξέλιξη είναι παρωχημένο. Η πρόοδος της επιστήμης είναι τόσο μεγάλη και πολυποίκιλη και η εισβολή της τεχνολογίας σε κάθε πτυχή της ζωής μας είναι τόσο έντονη που πλέον αποτελεί τη νέα καθημερινότητα. Μία καθημερινότητα που πήρε μπουστ και από την πανδημία του κορονοϊού και ότι αυτή έφερε μαζί της τα τελευταία χρόνια.
Τα συνεχόμενα και εξουθενωτικά lockdowns υποχρέωσαν πολλούς ανθρώπους να μείνουν για μεγάλα διαστήματα εντός των τειχών αξιοποιώντας (από ανάγκη η επιλογή) κάθε νέα τεχνολογική δυνατότητα που βρέθηκε στο διάβα τους. Από την αγορά βασικών ειδών μέχρι την εργασία εξ αποστάσεως.
Αυτή η τεράστια άνθιση της τεχνολογίας ανέδειξε, μεταξύ άλλων, και το πώς η καθημερινότητα μπορεί να γίνει πιο απλή (ή πιο σύνθετη ανάλογα από ποια σκοπιά το εξετάζει κανείς) με το πάτημα μερικών κουμπιών. Δεν θα είναι άστοχο αν πούμε ότι το 2022 θα είναι η χρονιά που πράγματα για τα οποία διαβάζαμε για χρόνια και τα θεωρούσαμε «επιστημονική φαντασία» θα γίνουν μέρος της ρουτίνας μας. Από την εικονική πραγματικότητα και το μετασύμπαν που υπόσχεται ο ιδρυτής του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ, μέχρι τα έξυπνα σπίτια τα ηλεκτρικά οχήματα και την ηλεκτρονική παρακολούθηση της υγείας μας.
Τα τεχνολογικά trends έρχονται και ξανάρχονται στην επικαιρότητα μιας και καλώς ή κακώς μία ιδέα πρέπει να ωριμάσει και να δοκιμαστεί για να μπορεί να γίνει κτήμα των πολλών. Ας δούμε λοιπόν τέσσερις τεχνολογικές τάσεις που αναμένεται να εισβάλουν στη ζωή μας το 2022 και αναμένεται να επεκταθούν πλήρως τα επόμενα χρόνια.
1.Έξυπνα σπίτια – Η συμμαχία του Matter
Πρώτα ήταν τα έξυπνα κινητά, μετά τα έξυπνα ρολόγια. Ήταν θέμα χρόνου ο όρος smart να επεκταθεί και σε κάτι πιο μεγάλο όπως το σπίτι μας. Το smart home αφορά την τεχνολογία για τον έλεγχο των οικιακών συσκευών με φωνητικές εντολές σε ένα ηχείο ή πατώντας ένα κουμπί σε ένα smartphone ή σε μία οθόνη-κεντρικό πάνελ που θα ελέγχει κάθε λειτουργία του σπιτιού μας.
Η τεχνολογική βιομηχανία προσπαθεί να προωθήσει τα έξυπνα σπίτια εδώ και χρόνια χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία μιας και για να λειτουργήσει μια τέτοιου είδους τεχνολογία σε μεγάλη κλίμακα χρειάζεται έναν συνδυασμό συνθηκών. Όπως το κόστος και την παλαιότητα του σπιτιού. Όπως πιστεύουν οι αναλυτές μάλλον θα είναι η χρονιά που τέτοια προϊόντα θα κάνουν το breakthrough.
Τα τελευταία χρόνια, τα έξυπνα προϊόντα για το σπίτι, όπως οι θερμοστάτες που συνδέονται με το διαδίκτυο, οι κλειδαριές και οι ρομποτικές ηλεκτρικές σκούπες, σημείωσαν σημαντική πρόοδο. Οι συσκευές έγιναν προσιτές και συνεργάστηκαν αξιόπιστα με ψηφιακούς βοηθούς όπως η Alexa της Amazon, το Google Assistant και η Siri της Apple.
To 2022 οι άσπονδοι εχθροί της τεχνολογικής βιομηχανίας, (Apple, Samsung, Google και Amazon) αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να κάνουν το έξυπνο σπίτι πιο πρακτικό. Σχεδιάζουν να κυκλοφορήσουν και να ενημερώσουν την οικιακή τεχνολογία ώστε να λειτουργεί με το Matter, ένα νέο πρότυπο που επιτρέπει στις έξυπνες οικιακές συσκευές να συνδέονται μεταξύ τους, ανεξάρτητα από τον εικονικό βοηθό ή τη μάρκα του τηλεφώνου. πάνω από 100 προϊόντα θα εναρμονιστούν με το νέο πρότυπο
Καθεμία από τις συσκευές που λαμβάνουν αυτό το πιστοποιητικό για χρήση με τα διαφορετικά συστήματα οικιακού αυτοματισμού θα έχει τυπωμένο λογότυπο (τρία βέλη που δείχνουν προς το κέντρο). Αυτός θα είναι ο τρόπος αναγνώρισης των προϊόντων που συνεργάζονται με τους βοηθούς της Apple, της Amazon και της Google.
2.Τα applications που θα ελέγχουν τους ζωτικούς δείκτες και την υγεία μας
Health apps και fitness apps. Δύο εφαρμογές που έχουν ξεσηκώσει πλήθος συζητήσεων (αρκετές φορές όχι άδικα) για τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες που ελέγχουν τα δεδομένα που παρέχουμε τα επεξεργάζονται και για ποιους σκοπούς χρησιμοποιούνται.
Συσκευές γυμναστικής, όπως το Apple Watch και το Fitbit, που μας βοηθούν να παρακολουθούμε τις κινήσεις και τον καρδιακό μας ρυθμό, αποκτούν όλο και περισσότερους fans ενώ τα έξυπνα ρολόγια ζουν μέρες δόξας. Έτσι, οι εταιρείες τεχνολογίας πειραματίζονται φέτος με μικρότερες φορητές συσκευές που συλλέγουν πιο εξειδικευμένα δεδομένα για την υγεία μας.
Η Oura, μια εταιρεία τεχνολογίας υγείας, παρουσίασε πρόσφατα ένα νέο μοντέλο του δαχτυλιδιού Oura Ring. Το δαχτυλίδι έχει ενσωματωμένους αισθητήρες που παρακολουθούν μετρήσεις όπως η θερμοκρασία του σώματος ώστε να γίνεται ακριβής πρόβλεψη του κύκλου της έμμηνου ρύσης. Μια άλλη start-up τεχνολογίας υγείας, παρουσίασε ένα παρόμοιο δαχτυλίδι που συγκεντρώνει δεδομένα σχετικά με τον καρδιακό ρυθμό, τη θερμοκρασία και άλλα μέτρα για να ενημερώσει τον χρήστη για πιθανές χρόνιες ασθένειες.
Βέβαια, οι ιατρικοί εμπειρογνώμονες έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό για τις πιθανές συνέπειες της τεχνολογίας υγείας. Χωρίς το κατάλληλο πλαίσιο, τα δεδομένα θα μπορούσαν ενδεχομένως να χρησιμοποιηθούν για την εσφαλμένη διάγνωση ασθενειών και να κάνουν τους ανθρώπους υποχόνδριους. Από πολλούς επίσης έχουν εκφραστεί φόβοι για μία κοινωνία που θα θυμίζει Πανοπτικόν όπου τα πάντα θα ελέγχονται μέσω των εφαρμογών και των συσκευών ενώ τα δεδομένα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και κατά των ίδιων των χρηστών. Για παράδειγμα αν ένας εργαζόμενος έχει αρνητικούς δείκτες υγείας θα μπορούσε να δυσκολευτεί ακόμα περισσότερο ώστε να βρει δουλειά αν οι επίδοξοι εργοδότες έχουν πρόσβαση σε αντίστοιχα δεδομένα.
3.Metaverse και εικονική πραγματικότητα
Είναι το μετασύμπαν που οραματίστηκε ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και υλοποιεί άμεσα, το μέλλον του ίντερνετ και η αρχή του τέλους της ζωής μας όπως την ξέραμε. Μένει μόνο να αποδειχθεί.
Το metaverse είναι ένας ψηφιακός κόσμος, που θα φέρει «κοντά» τον πραγματικό κόσμο με τον ψηφιακό. Διαμεσολαβημένο από την εικονική πραγματικότητα. Σε αυτόν τον κόσμο λαμβάνουν χώρα virtual εμπειρίες και χτίζονται εικονικά περιβάλλοντα για να φιλοξενούν τους ανθρώπους εκπροσωπημένους από τα άβατάρ τους, που επεκτείνουν τη φυσική τους παρουσία από τον αναλογικό στον ψηφιακό κόσμο.
Οι συγκεκριμένοι όροι ίσως να κάνουν τους παίκτες video games να γελούν καθώς τους χρησιμοποιούν εδώ και πολλά χρόνια, όμως με το metaverse σε πλήρη ισχύ πλέον εκατομμύρια ανθρώπων θα ζουν σε δύο κόσμους ταυτόχρονα.
Η εικονική πραγματικότητα είναι η τεχνολογία που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και τη χρήση εξοπλισμού (headset) που καλύπτει τα μάτια και που δίνει τη δυνατότητα για τρισδιάστατα ρεαλιστικά παιχνίδια.
Το μετασύμπαν ωστόσο πάει πέρα από τους δημιουργούς του. Θα είναι μία νέα και παρθένα αγορά. Πολλές μάρκες, για παράδειγμα, όπως οι Burberry, Dolce & Gabbana, Gucci και Balenciaga αλλά και η Nike έχουν εισέλθει στον κόσμο των ψηφιακών πωλήσεων είτε με εικονικά καταστήματα είτε με συνεργασίες με πλατφόρμες, όπως το Roblox.
Οι καταναλωτές από την πλευρά τους επίσης φαίνονται πρόθυμοι να ξοδέψουν χρήματα για τον ψηφιακό εαυτό τους. Πλήθος επενδυτών αγόρασαν NFTs, τα οποία είναι μοναδικά ψηφιακά αντικείμενα που αγοράζονται με κρυπτονόμισμα. Πολλές μάρκες πολυτελείας δημιούργησαν ψηφιακά κομμάτια και συλλογές, τα οποία οι καταναλωτές έσπευσαν να αγοράσουν για τα avatars τους.
Φέτος η Apple σχεδιάζει να παρουσιάσει τη δική της εκδοχή ενός headset εικονικής πραγματικότητας, το οποίο θα μοιάζει με γυαλιά του σκι και θα βασίζεται σε μια ξεχωριστή συσκευή υπολογιστών που θα φοριέται σε άλλο σημείο του σώματος. Η Google αναπτύσσει επίσης εδώ και χρόνια προϊόντα εικονικής πραγματικότητας και η Microsoft έχει προσφέρει ένα headset εικονικής πραγματικότητας για επιχειρήσεις και κυβερνητικές υπηρεσίες.
4.Ηλεκτρικά οχήματα και το μεγάλο στοίχημα
Οι ΗΠΑ το 2021 ανακοίνωσαν το υπερφιλόδοξο πλάνο τους ώστε τα μισά από τα αυτοκίνητα που πωλούνται να είναι ηλεκτροκίνητα μέχρι το 2030. Στην Ευρώπη ο στόχος είναι όλα τα νέα οχήματα έως το 2035 να είναι ηλεκτρικά, ενώ πολλές ευρωπαϊκές χώρες είναι αρκετά δραστήριες όσον αφορά την προώθηση της χρήσης τους, και ιδίως η Νορβηγία, η οποία έχει εφαρμόσει φιλόδοξες πολιτικές για την επίτευξη υψηλότερου ποσοστού ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς και για τη δημιουργία καλών υποδομών φόρτισης.
Η χώρα μας βρίσκεται και αυτή σε τροχιά ηλεκτροκίνησης με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργο Αμυρά να εξαγγέλλει το Νοέμβριο του 2021 ότι μέσα στο 2022 θα έχουμε 10.291 καινούρια σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα. Ωστόσο το μεγάλο στοίχημα είναι αφενός να βρεθούν λύσεις για το σύνολο των πολιτών, ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα, με τα σημεία φόρτισης των οχημάτων, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι είναι λίγα τα σπίτια που διαθέτουν υποδομές σταθμού φόρτισης. Επίσης ένα άλλο ζήτημα που πρέπει να σταθμιστεί είναι το κόστος της ενέργειας που θα επιβαρύνει τον κάτοχο ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προωθούνται τόσο έντονα στο πλαίσιο της προσπάθειας για την προστασία του περιβάλλοντος, καθώς από την άποψη της κλιματικής αλλαγής και της ποιότητας του αέρα, είναι σαφώς προτιμότερα σε σχέση με τα βενζινοκίνητα ή τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Μάλιστα, μέχρι το 2030, τα ηλεκτροκίνητα θα είναι 4 φορές πιο καθαρά από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ποντάρουν πολλά στην ηλεκτροκίνηση και διαφημίζουν τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα. Η Ford Motor ανακοίνωσε σχέδια για την αύξηση της παραγωγής του ηλεκτρικού φορτηγού F-150 Lightning, ενώ και η General Motors σχεδιάζει να παρουσιάσει μια έκδοση του φορτηγού Chevrolet Silverado pickup με μπαταρία. Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Mercedes-Benz, η Nissan, η Hyundai, η Volkswagen, η Sony και πολλές άλλες έχουν ήδη κυκλοφορήσει κάποια μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων ενώ έχουν μοιραστεί και περαιτέρω σχέδια για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα κυκλοφορήσουν τα επόμενα χρόνια.