Μια ακόμη αρμοδιότητα που μέχρι σήμερα ανήκει στους εκπαιδευτικούς, δεν αποκλείεται να περάσει στο μέλλον στα «χέρια» των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Ο λόγος για τη διόρθωση γραπτών, μια διαδικασία που μέχρι σήμερα τουλάχιστον είχαν υπό την ευθύνη τους αποκλειστικά οι εκπαιδευτικοί.
Ένα νέο λογισμικό που ανέπτυξαν αμερικανικά φημισμένα πανεπιστήμια των ΗΠΑ έχει τη δυνατότητα της διόρθωσης και της βαθμολόγησης γραπτών. Το πρόγραμμα αναπτύχθηκε για τη πλατφόρμα δωρεάν παράδοσης μαθημάτων EdX, από τα πανεπιστήμια Χάρβαρντ, ΜΙΤ και Μπέρκλεϊ. Η λειτουργία του ξεκίνησε στο EdX και σύντομα θα διατίθεται δωρεάν σε οποιοδήποτε αντίστοιχο εκπαιδευτικό φορέα θέλει να το χρησιμοποιήσει.
Το εντυπωσιακό στοιχείο του νέου λογισμικού είναι πως θα μπορεί να βαθμολογεί όχι μόνο σύντομες απαντήσεις, αλλά και δοκίμια και εκθέσεις! Βασίζεται σε τεχνητή νοημοσύνη, καθώς «αυτο-εκπαιδεύεται» προκειμένου να μπορεί να πραγματοποιήσει την αξιολόγηση. Πηγές εκπαίδευσής του αποτελούν γραπτά και δοκίμια που έχουν ήδη βαθμολογηθεί από αρμόδιους εκπαιδευτικούς.
Τέλος, μιας και πρόκειται για ηλεκτρονικό πρόγραμμα, η διόρθωση πραγματοποιείται άμεσα και ο σπουδαστής μπορεί να γνωρίσει τη βαθμολογία του χωρίς καμία χρονοτριβή.
Όπως είναι αναμενόμενο, το νέο λογισμικό δίχασε την εκπαιδευτική κοινότητα, σε αντίθεση με τα τεστ πολλαπλών επιλογών, για τα οποία η ηλεκτρονική διόρθωση είναι αποδεκτή.
Ο ηλεκτρολόγος – μηχανολόγος Άναντ Αγκαρβάλ, πρόεδρος της πλατφόρμας EdX, υποστηρίζει ότι το λογισμικό αυτόματης διόρθωσης είναι ένα χρήσιμο παιδαγωγικό εργαλείο που θα βοηθήσει τους σπουδαστές να γράφουν καλύτερες εκθέσεις – δοκίμια, επειδή θα μπορούν να ξαναγράφουν πολλές φορές το κείμενο για να το βελτιώσουν και να βλέπουν αμέσως αν κατάφεραν να πάρουν καλύτερο βαθμό.
Αντίθετα, με το σύστημα της παραδοσιακής τάξης, όπως είπε, το νέο ηλεκτρονικό σύστημα «επιτρέπει στους σπουδαστές να μαθαίνουν πολύ καλύτερα χάρη στην άμεση ανάδραση που έχουν από τον υπολογιστή».
Στον αντίποδα, οι σκεπτικιστές καθηγητές επιμένουν ότι ένα αυτόματο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης ποτέ δεν θα μπορέσει να υποκαταστήσει πραγματικά έναν ζωντανό δάσκαλο.
Ενδεικτικά, ο ερευνητής του ΜΙΤ Λες Πέρελμαν αναφέρει το χαρακτηριστικό παράδειγμα της συγγραφής σκόπιμα ανόητων δοκιμίων – εκθέσεων, που έχουν καταφέρει επί τούτου να ξεγελάσουν το λογισμικό και να πάρουν πολύ καλούς βαθμούς.
Ήδη μια ομάδα εκπαιδευτικών με την ονομασία «Επαγγελματίες Εναντίον της Μηχανικής Βαθμολόγησης των Φοιτητικών Δοκιμίων» άρχισε να κυκλοφορεί στο διαδίκτυο μια έκκληση κατά του λογισμικού αυτόματης διόρθωσης. Έχει ήδη συγκεντρώσει πάνω από 2.000 υπογραφές, μεταξύ των οποίων του Νόαμ Τσόμσκι.