Με ένταση από τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνο Σκουρλέτη, για τον τρόπο λειτουργίας της Βουλής λόγω της συνέχισης των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία, ξεκίνησε η συζήτηση και επεξεργασία του σχεδίου νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την «Παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L περιεκτικότητας σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC) άνω του 0,2%».
Κατά την οργάνωση της συζήτησης του νομοσχεδίου ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ αιτήθηκε ως ένα πρώτο βήμα τη διεξαγωγή τουλάχιστον της συζήτησης με πλήρη σύνθεση του Σώματος, όπως προβλέπεται και επιβάλλεται από τον Κανονισμό της Βουλής και πρόσθεσε:
«Όσο κύριοι συνάδελφοι και να ελπίζετε ότι θα βρεθεί κάποιο εμβόλιο για τη Δημοκρατία, δεν υπάρχει. Ο ιός της Δημοκρατίας είναι θετικό πράγμα. Τον θέλουμε. Είναι το οξυγόνο. Με αυτήν την έννοια ζητάω το Σώμα να αποφασίσει να υπάρξει μια πλήρης -όπως προβλέπεται από τον Κανονισμό- δημοκρατική λειτουργία. Δεν μπορούμε να συνεχίζουμε να βαδίζουμε σε αυτόν τον αντιδημοκρατικό κατήφορο. Θα μας βρίσκεται συνέχεια μπροστά σας. Θα υπερασπιστούμε το Κοινοβούλιο, τη Δημοκρατία, θα υπερασπιστούμε γι’ αυτό το οποίο ενδιαφέρονται οι Έλληνες πολίτες. Να έχουμε έναν ζωντανό ειλικρινή διάλογο» είπε ο Πάνος Σκουρλέτης.
Η απάντηση του Νικήτα Κακλαμάνη
Ο προεδρεύων αντιπρόεδρος της Βουλής, Νικήτας Κακλαμάνης, απάντησε εκ μέρους του προεδρείου αντιτείνοντας ότι για τον τρόπο οργάνωσης της συζήτησης του νομοσχεδίου η απόφαση ήταν ομόφωνη της Διάσκεψης των Προεδρων. Όπως ανέφερε, «πήραμε απόφαση ότι εφόσον το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης θα είχε διήμερη συζήτηση, σήμερα το νομοσχέδιο αυτό του υπουργείου Ανάπτυξης θα συζητηθεί όλη την ημέρα, γι αυτό και ματαιώθηκε η συζήτηση των επίκαιρων ερωτήσεων η οποία μεταφέρθηκε για τη Δευτέρα.
Δεύτερον, όπως γνωρίζετε σήμερα -και παρά την ομόφωνη απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων- ο ΣΥΡΙΖΑ έστειλε λίστα με δύο περισσότερους βουλευτές για φυσική ομιλία από τον αριθμό που δικαιούται. Το προεδρείο τις έκανε αποδεκτές. Δεν μπορούμε, όμως, να κάνουμε από εδώ και πέρα πλέον άλλες αποδεκτές.
Τρίτον, όπως ήδη είναι γνωστό, ο τρόπος λειτουργίας της Βουλής (τα μέτρα), δεν είναι απόφαση με βάση μίας εισήγησης του προέδρου της Βουλής, αλλά με βάση της υγειονομικής υπηρεσίας της Βουλής, η οποία επί σειρά ετών είναι τα ίδια πρόσωπα. Δεν έκανε η παρούσα κυβέρνηση ή η παρούσα προεδρεία κάποιες αλλαγές σε αυτήν.
Τέταρτον, επειδή λέτε ότι φιμώνεται η Βουλή, να υπενθυμίσω κάτι που φαντάζομαι το ξέρουμε όλοι μας, ότι από τον Ιανουάριο μέχρι τώρα έχουν ψηφιστεί 24 νομοσχέδια και έχουν μιλήσει 1.230 βουλευτές είτε με φυσική παρουσία είτε με τηλεδιάσκεψη. Δηλαδή, 51 συνάδελφοι ανά σχέδιο νόμου. Και μη μου πείτε ότι χωρίς πανδημία ενθυμείστε σε “κοινά” νομοσχέδια να παρίστανται περισσότεροι από 50 βουλευτές.
Πέμπτον, για τις ονομαστικές ψηφοφορίες, φαντάζομαι λησμονήθηκε να αναφερθεί χθες από τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης πως με ομόφωνη απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων η ονομαστική ψηφοφορία δεν γίνεται μόνο με επιστολική ψήφο αλλά και με φυσική παρουσία για όσους βουλευτές το επιθυμούν. Αυτό που έχει αλλάξει στη φυσικής παρουσίας ψήφιση είναι ότι θα γίνεται ανά 50 συναδέλφων κάθε μία ώρα. Συνεπώς επιτρέπεται η φυσική παρουσία για όσους βουλευτές το επιθυμούν».
«Επομένως, πού είναι η εργαλειοποίηση και φίμωση δεν το αντιλαμβάνομαι. Και σας λέω, πάντα, ότι αυτά έχουν αποφασιστεί στη Διάσκεψη των Προέδρων. Δεν σας μεταφέρω κάποια προσωπική μου άποψη», τόνισε ο κ. Κακλαμάνης, επισημαίνοντας, για να μη δημιουργηθεί καμία παρανόηση, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και άλλα κόμματα έχουν διατυπώσει τις ενστάσεις τους στη Διάσκεψη των Προέδρων.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Χαρίτσης, ανακοίνωσε ότι το κόμμα του θα καταθέσει αίτημα διεξαγωγής ονομαστικής ψηφοφορίας στο σχέδιο νόμου σημειώνοντας ότι «δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο αυτή η αντιδημοκρατική λειτουργία της Βουλής». Η συζήτηση του νομοσχεδίου ξεκίνησε με τις τοποθετήσεις των εισηγητών και ειδικώών αγορητών των κομμάτων.
Αποδεκτές από τον Άδωνι Γεωργιάδη δύο τροπολογίες
Δεκτές προς συζήτηση και ψήφιση έκανε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, όλες τις υπουργικές αλλά και δύο βουλευτικές τροπολογίες που έχουν κατατεθεί στο σχέδιο νόμου για τη φαρμακευτική κάνναβη.
Ειδικότερα, ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε πως από τις βουλευτικές τροπολογίες που έχουν κατατεθεί κάνει αποδεκτές την τροπολογία του βουλευτή της ΝΔ Ιάσονα Φωτήλα, η οποία αφορά τη χορήγηση παράτασης για ολοκλήρωση τυπικών διαδικασιών σύσταση Ενεργειακών Κοινοτήτων και του βουλευτή της ΝΔ Σίμου Κεδίκογλου για να παραταθεί έως 31/8/2021 η ισχύς των αδειών του ν. 3054/2002 (Α 230) που έχουν λήξη ή λήγουν από 1/1/2021 έως 31/7/2021, λόγω των προβλημάτων που υπήρξαν στην προσκόμιση φορολογικής ή ασφαλιστικής ενημερότητας εξαιτίας της πανδημίας και αφορούν κυρίως επιχειρήσεις του νομού Εύβοιας, οι οποίες επλήγησαν από τις προηγούμενες φυσικές καταστροφές.
Ο υπουργός δεν έκανε δεκτές τις δύο τροπολογίες που έχουν κατατεθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ και αφορούν την άδεια παραγωγής τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης με τη μορφή ξηρού ανθού για εξαγωγή και εγχώρια διάθεση, καθώς και την τροπολογία για την προσθήκη περιοχών καλλιέργειας φαρμακευτικής κάνναβης και σε ζώνες υψηλής παραγωγικότητας, οι οποίες έχουν διατεθεί για παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς.
Επίσης, δεν ανέφερε ότι θα κάνει δεκτή την τροπολογία που ανακοίνωσε ότι καταθέτει το ΜέΡΑ25, να απαγορεύεται για 30 έτη η οποιαδήποτε δόμηση, εξόρυξη ή εκμετάλλευση σε καμένη δασική γη, ώστε να εκλείψει το οποιοδήποτε κίνητρο. Ο κ. Γεωργιάδης είπε στον ειδικό αγορητή του ΜέΡΑ24, Κρίτωνα Αρσένη, ο οποίος ανέπτυξε, νωρίτερα, την τροπολογία του, πως «η μεγάλη πυρκαγιά που προέκυψε αυτές τις ημέρες δεν προήλθε από κανένα οικονομικό κινητό -έχουν γίνει και επίσημες ανακοινώσεις- αλλά προήλθε από κάποιον ο οποίος έκρινε καλή στιγμή, προχθές το βράδυ με 8 μποφόρ, να κάψει κάποια κλαδιά από ελαιόδεντρα που είχε κλαδέψει. Και εάν θυμάμαι καλά και η εθνική καταστροφή στο Μάτι πάλι έτσι ξεκίνησε από ένα αντίστοιχο περιστατικό. Δεν υπήρξε, δηλαδή, καμία από αυτές τις πυρκαγιές που αναφερθήκατε, για λόγους συμφέροντος αλλά από αμέλεια.
Για την τροπολογία του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι θα αναπτυχθεί σε λίγο από τον αρμόδιο υπουργό, Κώστα Σκρέκα.
Σχετικά με τις δύο υπουργικές τροπολογίες του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (889/70 και 888/69) εξήγησε ότι η δεύτερη -ουσιαστικά- αφορά μεταμνημονιακές υποχρεώσεις για τη ρύθμιση όλων των κυρωτικών ζητημάτων που αφορούν βιομηχανικά προϊόντα και τρόφιμα. Κι αυτό γιατί υπήρχαν πολλές διάσπαρτές διατάξεις, με διαφορετικές προβλεπόμενες ποινές και μας είχε επισημανθεί ότι δεν θα πρέπει να υπάρξει αναλογικότητα και δικαιολόγηση κάθε ποινής με βάση τη βαρύτητά της. Σε αυτό το πλαίσιο, εργάστηκαν από κοινού νομοθετικές επιτροπές των δύο υπουργείων αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Για την τροπολογία 889/70 ο υπουργός τόνισε ότι είναι σημαντικό το άρθρο 2 που παρέχει τη δυνατότητα του ΓΕΜΗ να έχει διαλειτουργικότητα και με τα άλλα ηλεκτρονικά συστήματα στη μεταφορά πληροφοριών που δεν εμπίπτουν στα προσωπικά δεδομένα, ώστε να προχωρούν ταχύτερα οι διαδικασίες. Τα άρθρα 3 και 4 της τροπολογίας αφορούν το αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο για τις ενισχύσεις που δίνονται για την προμήθεια θερμαντικών σωμάτων εξωτερικού χώρου στα καταστήματα εστιάσεως, καθώς και το αφορολόγητο, ακατάσχετο και ανεκχώρητο των επιδοτήσεων και ενισχύσεων που δίνονται από το ΕΣΠΑ λόγω covid.
Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, ανέπτυξε στο Σώμα και την υπουργική τροπολογία με αριθμό 895/71.