«Προετοιμάζουμε και σχεδιάζουμε ένα ολιστικό στρατηγικό σχέδιο μετάβασης σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία και σε μια αειφόρο και κοινωνικά δίκαιη ανάπτυξη» ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας Κωνσταντίνος Σκρέκας ενημερώνοντας παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη τις πέντε κοινοβουλευτικές επιτροπές της Βουλής για το κλιματικό νομοσχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση.
Ο υπουργός ανέλυσε τους οκτώ άξονες της στρατηγικής που δρομολογεί η κυβέρνηση για την κλιματική πολιτική, και αποτελεί ένα ολιστικό ενεργειακό σχέδιο, με βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς η πλειοψηφία των πόρων του θα κατευθυνθούν σε πράσινες δράσεις και βασίζεται στο πλαίσιο των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που έχει θέσει αρκετά πιο υψηλούς στόχους για το 2030 σε ό,τι αφορά τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και τους οποίους θα πρέπει να ακολουθήσει και η χώρα μας.
Ο υπουργός είπε πως «η κρίση της πανδημίας δεν θα πρέπει μας κάνει να κλείσουμε τα μάτια στην επόμενη μεγάλη κρίση του πλανήτη που είναι η κλιματική αλλαγή και οι επιπτώσεις της έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται αισθητές στην καθημερινότητά μας» και τόνισε: «Οφείλουμε να κινηθούμε όλοι μαζί και να την μετατρέψουμε σε μια μεγάλη ευκαιρία».
Απολιγνητοποίηση, αύξηση των μονάδων ΑΠΕ, ανάδειξη των «πράσινων» νησιών, ανάπτυξη των ηλεκτρονικών διασυνδέσεων των νησιών, η επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου, η ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων και ιδιωτικών κτηρίων, επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες καθώς και η αύξηση της ηλεκτροκίνησης είναι οι 8 άξονες της πράσινης πολιτικής.
Ειδικότερα, για την απολιγνιτοποίηση, ο υπουργός Ενέργειας & Περιβάλλοντος ανέφερε ότι όπως έχει εξαγγείλει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και έχει δρομολογήσει η κυβέρνηση, το σύνολο των λιγνιτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ θα αποσυρθούν ως το 2023. Η μονάδα “Πτολεμαΐδα 5” θα μετατραπεί σε μονάδα φυσικού αερίου το 2025, νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό. Παράλληλα εφαρμόζεται το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, με πόρους άνω των 5 δισ. ευρώ για τις τοπικές κοινωνίες που πλήττονται από τη διακοπή τής λιγνιτικής δραστηριότητας. Η απολιγνιτοποίηση είπε ο υπουργός είναι «κλειδί για την αειφόρο βιώσιμη ανάπτυξη που οδηγεί σε μια ισχυρή οικονομία», εξηγώντας ότι για κάθε μεγαβατώρα που παράγεται από λιγνίτη, εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα από τα λιγνιτικά εργοστάσια της ΔΕΗ 1,2 έως 1,4 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα, ενώ ο κάθε τόνος διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπεται στην ατμόσφαιρα κοστίζει 35 έως 40 ευρώ.
Για την διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην ηλεκτροπαραγωγή, ο στόχος -ανέφερε ο κ. Σκρέκας- είναι τουλάχιστον αυτή να ξεπεράσει το 61% έως το 2030. Αυτό σημαίνει αύξηση των δυνατοτήτων αποθήκευσης. Κεντρικό στοιχείο αποτελεί η ολοκλήρωση του Υδροηλεκτρικού της Μεσοχώρας στον Αχελώο μετά την απεμπλοκή του. Ένα έργο που έχει κοστίσει πολύ ακριβά και είχε μείνει ημιτελές εδώ και χρόνια. Ένα έργο που θα μειώσει κατά 400.000 τόνους το διοξείδιο του άνθρακα.
«Φιλόδοξο σχέδιο η ανάδειξη των νέων πράσινων νησιών»
«Προχωρούμε ένα φιλόδοξο σχέδιο για την ανάδειξη των νέων “πράσινων” νησιών, όπου οι ντιζελομηχανές θα αντικατασταθούν από υβριδικά συστήματα και ήδη έχει συσταθεί μια επιτροπή. Υπολογίζουμε ότι 1 δισ. ευρώ δημόσιας δαπάνης θα επενδυθεί σε αυτή την πολιτική επιλογή» είπε ο υπουργός. Περαιτέρω ανέφερε πως σχεδιάζεται η ανάπτυξη των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών. Και μετά τις Κυκλάδες και την Κρήτη, παίρνουν σειρά τα Δωδεκάνησα (Κάρπαθος, Ρόδος, Σύμη, Κως-Κάλυμνος, Πάτμος και Αρκιοί) και το Βορειοανατολικό Αιγαίο (Λήμνος, Άγιος Ευστράτιος, Σκύρος, Λέσβος, Χίος -Ψαρά, Σάμος – Φούρνοι – Θύμαινα, Ικαρία και Αγαθονήσι).
Για την επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου σε νέες περιοχές της χώρας, ο υπουργός Περιβάλλοντος & Ενεργειας ανέφερε ότι το καύσιμο αυτό είναι η “γέφυρα” της μετάβασης- για αυτό και θα δαπανηθεί 1 δισ. ευρώ στα δίκτυα μεταφοράς και διανομής, που θα είναι συμβατά να μεταφέρουν αργότερα και υδρογόνο. «Και προωθούμε την διασύνδεση με τις γειτονικές χώρες αλλά και μεταξύ του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδος για την μεταφορά φυσικού αερίου και κατά 20% υδρογόνου» προσέθεσε.
«Αναγκαία η ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων»
Ο κ. Σκρέκας , τόνισε πως για να επιτευχθεί η πράσινη πολιτική είναι αναγκαία η ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων, το 80% των οποίων είναι παλαιά και αυτά ευθύνονται για το 10% εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Στο πλαίσιο αυτό, εντός του καλοκαιριού θα ανακοινωθούν προγράμματα για κατοικίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με ειδική πρόβλεψη για τον τουριστικό κλάδο και με αλλαγή των κριτηρίων υπαγωγής προκειμένου οι πόροι να διοχετεύονται κατά προτεραιότητα στα κτίρια με μεγαλύτερη ανάγκη ενεργειακής αναβάθμισης. Ως το 2030 εκτιμάται ότι θα αναβαθμιστούν 600.000 κτίρια. Ο υπουργός ανέφερε ότι θα αλλάξουν τα μέχρι σήμερα κριτήρια ένταξης στα προγράμματα αναβάθμισης που θα είναι πολύ πιο δίκαια, αντικειμενικά και κοινωνικά όπως: η ηλικία του κτιρίου, η ενεργειακή του απόδοσης, ο αριθμός των μελών της οικογένειας ή εάν διαβιώνει άτομο με αναπηρία κ.λπ.
Σημείωσε πως για αυτή την πράσινη μετάβαση απαιτείται επένδυση σε νέες τεχνολογίες όπως είναι η αποθήκευση ενέργειας, τα υπεράκτια αιολικά πάρκα, το υδρογόνο. «Οι επενδύσεις αυτές θα υποστηριχθούν και με νομοθετικές παρεμβάσεις αλλά και με πόρους» είπε και ανέφερε πως ήδη έχει κατατεθεί στην ΕΕ η σχετική πρόταση.
Για την ηλεκτροκίνητη μετακίνηση, ανέφερε πως πέντε μήνες μετά την ψήφιση του νόμου της κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση έχουν ταξινομηθεί πάνω από 2.500 οχήματα και σήμερα ένα στα δέκα αυτοκίνητα που ταξινομούνται είναι ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα. Υπάρχουν 13.000 αιτήσεις για το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά”. «Η κοινωνία ήταν και είναι έτοιμη εδώ και καιρό. Τώρα, όμως, πλέον υπάρχει ένα πλέγμα κινήτρων προκειμένου οι πολίτες να υλοποιήσουν το όραμά τους και να προστατεύσουμε το περιβάλλον» είπε ο κ. Σκρέκας.
«Προχωράμε το σχέδιο των πολεοδομικών σχεδίων και των αστικών αναπλάσεων»
Ο υπουργός, επίσης, ανέφερε ότι γίνεται τεράστια δουλειά και για τους δασικούς χάρτες όπου διορθώνονται προβλήματα. Προχωράμε το σχέδιο των πολεοδομικών σχεδίων και των αστικών αναπλάσεων. Την προστασία της βιοποικιλότητας που είναι μια από τις προτεραιότητες της κυβέρνησης με μια εκτεταμένη δεντροφύτευση πάνω από 30 εκατομμύρια δέντρων. Αύριο δίνεται στη διαβούλευση το νομοσχέδιο για την ανακύκλωση και την ορθή διαχείριση των αποβλήτων
«Το πλέγμα αυτό σκιαγραφεί με αδρές γραμμές τη φιλοσοφία, τη δομή και τους άξονες της κυβερνητικής πρότασης για το νέο εθνικό κλιματικό νόμο. Τον πρώτο κλιματικό νόμο της σύγχρονης ιστορίας του ελληνικού κράτους», υπογράμμισε ο υπουργός και συμπλήρωσε: «Στόχος μας είναι να εκπονήσουμε ένα σύγχρονο και αξιόπιστο θεσμικό πλαίσιο που να επισφραγίζει με τον πλέον επίσημο τρόπο την προτεραιότητα που δίνουμε ως κυβέρνηση στην προστασία του μοναδικού φυσικού μας περιβάλλοντος. Υπό την κατεύθυνση του πρωθυπουργού προετοιμάζουμε και σχεδιάζουμε ένα κλιματικό νόμο με ειδικές προβλέψεις και τομεακούς ενδιάμεσους και μεσοπρόθεσμους στόχους και προσβλέπουμε να έχουμε μια ευρεία διακομματική συναίνεση ώστε όλοι μαζί να δρομολογήσουμε, με στέρεα βήματα, σε μια κλιματική ουδέτερη οικονομία και σε μια αειφόρο και κοινωνικά δίκαιη ανάπτυξη».