«H κυβέρνηση δεν πρόκειται να κάνει πίσω στην προστασία του αιγιαλού, της παραλίας και της κοινοχρησίας τους», ανέφερε, μιλώντας απόψε στην Ολομέλεια, η υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών που περιλαμβάνει και τις διατάξεις για τον αιγιαλό.
«Θα μπορούσαμε να μην φέρουμε νομοσχέδιο για τον αιγιαλό και την παραλία και να τον αφήσουμε στην τύχη του. Θα μπορούσαμε να αφήσουμε να συνεχίζονται πράξεις και παραλείψεις δεκαετιών. Οι πολίτες ξέρουν ότι προσπαθούμε να βρούμε λύσεις, ίσως όχι πάντα έγκαιρα, ίσως όχι αρεστές σε όλους, ίσως όχι πάντα χωρίς σφάλματα, αλλά με ευήκοα ώτα για διορθώσεις. Οι πολίτες που ξέρουν τι έχει συμβεί στο παρελθόν, γι΄αυτό προστρέχουν στον ΣΥΡΙΖΑ. Γιατί ξέρουν ότι η όποια λύση θα είναι δίκαιη, χωρίς δωράκια και ανταλλάγματα», είπε η υφυπουργός Οικονομικών.
«Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αντιμετωπίζουν την πρόκληση της περιβαλλοντικής και ιδιοκτησιακής προστασίας των δικαιωμάτων του Δημοσίου στον αιγιαλό και τους λοιπούς κοινόχρηστους χώρους» είπε ειδικότερα η Κατερίνα Παπανάτσιου και υπογράμμισε ότι οι διατάξεις κινούνται στην κατεύθυνση μεγέθυνσης της κοινοχρησίας και της αποφυγής νέων αυθαιρεσιών. Ταυτόχρονα όμως, όπως είπε, συνεκτιμώνται οι ανάγκες που έχουν προκύψει και που έχουν κοινωνικές, αναπτυξιακές και οικονομικές παραμέτρους. Η Κατερίνα Παπανάτσιου αναφέρθηκε σε «τομές» αλλά και σε «παρεμβάσεις» που επιδιώκουν να διορθώσουν «έστω και οριακά αστοχίες του παρελθόντος». «Ιδίως επιχειρείται ενιαίος, διαφανής τρόπος προστασίας του ευαίσθητου περιβάλλοντος του αιγιαλού και των λοιπών κοινόχρηστων χώρων με τη διασφάλιση των απολύτως αναγκαίων δραστηριότητων. Αυτά τα επιχειρούμε σε ένα ναρκοθετημένο έδαφος από δουλείες, αβλεψίες, αυθαιρεσίες και πιέσεις κάθε είδους», είπε η υφυπουργός Οικονομικών.
Η υφυπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά σε συγκεκριμένες διατάξεις σύμφωνα με τις οποίες:
– για πρώτη φορά προσδιορίζεται ότι το ελάχιστο πλάτος της παραλίας δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 30 μέτρα, εκτός από τις περιπτώσεις που τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά, το καθιστούν αναγκαίο (ειδικές περιπτώσεις όπως για παράδειγμα τα Δωδεκάνησα, θα αντιμετωπιστούν με επόμενη νομοθετική πρωτοβουλία).
– Για πρώτη φορά απαγορεύεται ρητά η κατασκευή κτισμάτων και η γενικά η τοποθέτηση κατασκευών στον αιγιαλό, την παραλία, το υδάτινο στοιχείο κλπ.
– Κάθε δήμος είναι υποχρεωμένος να διασφαλίζει πρόσβαση σε άτομα με αναπηρία, τουλάχιστον σε μια παραλία, στα διοικητικά του όρια (μέχρι σήμερα δεν υπήρχε παρόμοια πρόβλεψη στο νόμο του αιγιαλού).
– Για πρώτη φορά προβλέπεται υποχρεωτική ύπαρξη ελεύθερης διόδου από τον δημόσιο δρόμο προς τον αιγιαλό, όταν παρεμβάλλεται ιδιωτικό ακίνητο.
– Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, ο παλαιός αιγιαλός παύει να ανήκει στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και ανήκει στη δημόσια κτήση. Είναι ανεπίδεκτος κτήσης ιδιωτικών δικαιωμάτων και καταγράφεται πλέον ως κοινόχρηστος χώρος που ανήκει στο Δημόσιο.
– Υπάρχει ενιαία οικοσυστημική διαχείριση αιγιαλού, παραλίας και παλαιού αιγιαλού.
– Διατηρούνται κάποια έργα με αυστηρότερες όμως προϋποθέσεις. Σε κάθε περίπτωση απαιτείται η εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και η σύμφωνη γνώμη και του υπουργείου περιβάλλοντος και των καθ΄ύλην αρμόδιων υπουργείων. Η δε διατήρηση και περαιτέρω παραχώρηση γίνεται μόνο έναντι ανταλλάγματος.
– Το πλαίσιο παραχώρησης απλής χρήσης παλαιού αιγιαλού, τροποποιείται υπέρ της κοινοχρησίας και η πιο συνηθισμένη χρήση γίνεται πλέον η απλή χρήση (ομπρέλες, ξαπλώστρες ρυμουλκούμενες καντίνες κλπ).
– Η κυβέρνηση έχει στόχο να επεκτείνει ιδίως την απλή χρήση με ηλεκτρονικές δημοπρασίες. Στόχος είναι επίσης οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες να γίνονται και για τις παραχωρήσεις από τους δήμους.
– Το αντάλλαγμα καθορίζεται πλέον με αντικειμενικό και άρα “αμερόληπτο” τρόπο.
– Εξαιρούνται ρητά από την αδειοδότηση χρήσης αιγιαλού κατοικίες και καταστήματα κάθε είδους και ξενοδοχειακές μονάδες. Αυτό σημαίνει πως αν είναι παράνομες κατασκευές, αυτές θα κατεδαφιστούν. Οι μόνες ξενοδοχειακές μονάδες που μπορούν να έχουν την παραχώρηση χρήσης στον αιγιαλό, είναι αυτές που κατασκευάστηκαν από το Δημόσιο ή τον ΕΟΤ ή για λογαριασμό τους, όπως συμβαίνει με τα ιστορικά «Ξενία».
ΣΥΡΙΖΑ: αποτροπή αυθαιρεσιών, επίλυση παθογενειών
«Η διαχείριση του αιγιαλού αντιμετωπίζεται ως μέγιστο κεφάλαιο φυσικής ομορφιάς, πάντα με την αρμόζουσα συνταγματική προστασία, κατοχυρώνοντας και διευρύνοντας τα δικαιώματα του Δημοσίου, την αποτροπή των αυθαιρεσιών από εδώ και πέρα, αλλά και ταυτόχρονα την επίλυση χρόνιων παθογενειών του παρελθόντος που λειτούργησαν τόσο αντιπεριβαλλοντικά όσο και αντιαναπτυξιακά», ανέφερε νωρίτερα ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Παυλίδης. «Η κοινοχρησία του αιγιαλού λειτουργεί πλέον με πιο αυστηροποιημένο πλαίσιο, στην κατεύθυνση της διεύρυνσης της κοινοχρησίας και της αποφυγής νέων αυθαιρεσιών», είπε ο βουλευτής και υπογράμμισε ότι για την παραχώρηση της χρήσης αιγιαλού προϋποθέσεις είναι να έχουν τηρηθεί όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις και να υπάρχουν εγκεκριμένες περιβαλλοντικές μελέτες.
ΝΔ: διατήρηση αυθαιρέτων
«Είναι απορίας άξιο γιατί η κυβέρνηση περίμενε να περάσουν τέσσερα και πλέον χρόνια και φέρνει τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις τις τελευταίες ημέρες της θητείας της», ανέφερε ο εισηγητής της ΝΔ Απόστολος Βεσυρόπουλος και αναγνώρισε ότι υπάρχουν και εύλογες ρυθμίσεις όπως για παράδειγμα, η διάταξη που προβλέπει υποχρεωτική δίοδο, σε περίπτωση που μεταξύ του αιγιαλού και της δημοσίας οδού περιλαμβάνεται ιδιωτικό ακίνητο. Ο βουλευτής της ΝΔ είπε ωστόσο ότι υπάρχει ζήτημα με διάταξη του νομοσχεδίου που δίνει τη δυνατότητα διατήρησης έργων και εγκαταστάσεων με βάση αναπτυξιακούς νόμους ή συμβάσεις που έληξαν, τα οποία στερούνται της αναγκαίας άδειας, εφόσον αυτά έχουν κατασκευαστεί έως 28.07.2011 και έχει υποβληθεί αίτηση αδειοδότησης ή εξαίρεσης από κατεδάφιση. Ο βουλευτής δήλωσε αντίθετος με τη διάταξη που, όπως είπε, «μειώνει το επιτόκιο οφειλών του δημοσίου σε ιδιώτες, από το 6% στο 3%».
«Από τη μια πλευρά θεσπίζετε διατάξεις αυστηρότατες κατ’ αρχάς, όπως η αύξηση του πλάτους της ζώνης παραλίας, οι περιορισμοί στην απλή χρήση. Από την άλλη, φέρνετε από πίσω εξαιρετικές δυνατότητες διατήρησης αυθαιρέτων που υπονομεύουν τον κανόνα», σημείωσε για τις ρυθμίσεις που αναφέρονται στον αιγιαλό ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Νίκος Δένδιας.
ΚΙΝΑΛ: νομιμοποίηση αυθαιρεσιών
«Το νομοσχέδιο νομιμοποιεί αυθαιρεσίες και ταυτόχρονα παρεμβαίνει αυθαίρετα σε νόμιμες δραστηριότητες», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Γιάννης Κουτσούκος. Ο κ. Κουτσούκος κατήγγειλε ότι νομιμοποιείται μια γενιά αυθαιρεσιών από το 2001 έως το 2011. Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ επέκρινε τη διάταξη για το επιτόκιο όταν πρόκειται για οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες, την ίδια ώρα που ο πολίτης ο οποίος οφείλει στο Δημόσιο, βρίσκεται υπό τη δαμόκλειο σπάθη της ΑΑΔΕ και των κατασχέσεων. Ο κ. Κουτσούκος τάχθηκε υπέρ της κύρωσης του συνυποσχετικού μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας, τη θεσμοθέτηση, δηλαδή, ως μόνιμης της καταβολής του 10% των εισαγόμενων μερισμάτων από τα πλοία που τελούν υπό ελληνική ή ξένη σημαία.
ΚΚΕ: ωμή κοροϊδία το συνυποσχετικό με τους εφοπλιστές
«Ο ΣΥΡΙΖΑ προωθεί σειρά αντιδραστικών ρυθμίσεων για τον αιγιαλό που δεν είχαν επιχειρήσει να φέρουν οι προηγούμενοι», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Θανάσης Βαρδαλής. «Νομιμοποιούνται αυθαίρετα, ανοίγονται περισσότεροι δρόμοι παρέμβασης και δίνονται μια σειρά διευκολύνσεων στο κεφάλαιο σε σχέση με το τι προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία. Προωθείτε παραπέρα την εμπορευματοποίηση στο όνομα της καπιταλιστικής ανάπτυξης», είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ και επέκρινε με δριμύτητα την κύρωση του Συνυποσχετικού μεταξύ του Δημοσίου και των εφοπλιστών. «Αποτελεί πραγματικά πρόκληση και ωμή κοροϊδία για τον λαό το Συνυποσχετικό Σύμφωνο οικειοθελούς προσφοράς κυβέρνησης και εφοπλιστών. Αυτή η εθελοντική εισφορά έρχεται να καλύψει τα ληστρικά προνόμια που απολαμβάνει από όλες διαχρονικά τις κυβερνήσεις το εφοπλιστικό κεφάλαιο και τα οποία φορτώνονται τριπλά και τρίδιπλα στις πλάτες του λαού με τη φορολογία και με ένταση της εκμετάλλευσης των ναυτεργατών», κατήγγειλε ο Θανάσης Βαρδαλής.
Στο Συνυποσχετικό αναφέρθηκε λίγο αργότερα ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Νίκος Δένδιας. «Μόνο το Συνυποσχετικό με τη Ναυτιλιακή Κοινότητα υπήρχε λόγος να εισαχθεί εδώ, ακριβώς επειδή έπρεπε να κρυφθεί: ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ εξήγγελλε πως θα εισέπραττε από την ελληνική πλοιοκτησία περί τα 2 δισ. ευρώ ετησίως, θα εισπράξει τελικά 40 εκατ. ευρώ», σχολίασε ο Νίκος Δένδιας.
Ένωση Κεντρώων: Δύο μέτρα και σταθμά για τις οφειλές του Δημοσίου
Τη θέση ότι το νομοσχέδιο καλύπτει αυθαιρεσίες, διατύπωσε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων Δημήτρης Καβαδέλλας. Ταυτόχρονα όμως επισήμανε ότι «αποχαρακτηρίζεται ο αιγιαλός από ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και μετατρέπεται σε δημόσια περιουσία, και πλέον ο κοινόχρηστος χαρακτήρας θα καταστρέψει χιλιάδες επιχειρήσεις και επιχειρηματίες οι οποίοι στεγάζονταν επί του αιγιαλού». Ο κ. Καβαδέλλας κατήγγειλε και τη διάταξη για το επιτόκιο όταν πρόκειται για οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες. «Κατά τη διάταξη αυτή, το Δημόσιο για τις οφειλές του προς τρίτους αποδίδει κατά το μέγιστο 3% επιτόκιο. Απαιτεί όμως από τον πολίτη, από τον αγωνιζόμενο συμπολίτη μας, τον επιχειρηματία, περίπου το τριπλάσιο. Ισχύουν δύο μέτρα και δύο σταθμά. Αυτό, εκτός του ότι δεν είναι λογικό, φαντάζομαι ότι δεν είναι και νόμιμο», είπε ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων.
Συνυποσχετικό Δημοσίου και ναυτιλιακής κοινότητας
«Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, μέσω της εθελοντικής πρωτοβουλίας της, αποδεικνύει έμπρακτα την πρόθεσή της να συμβάλει περαιτέρω στην εθνική οικονομία της χώρας μας» ανέφερε για το Συνυποσχετικό μεταξύ του Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης. Ο υπουργός ανέφερε ότι η αρχική διαδικασία Οικειοθελούς Παροχής είχε εφαρμογή από το 2014 έως το 2018, για τα φορολογικά έτη 2013 έως 2017. Το 2014 συμμετείχαν 478 εταιρείες και στα επόμενα έτη 65 επιπλέον εταιρείες, οι οποίες αντιπροσώπευαν συνολικά το 95% της χωρητικότητας του υπό διαχείριση, από την Ελλάδα, στόλου. «Η κύρωση του νέου Συνυποσχετικού του Ελληνικού Δημοσίου με τη Ναυτιλιακή Κοινότητα αποτελεί ένα νέο συμβόλαιο που ανταποκρίνεται στην επιδίωξη της κυβέρνησης για κοινωνικά ανταποδοτική επιχειρηματικότητα», είπε ο Φώτης Κουβέλης και υπογράμμισε ότι βασική διαφοροποίηση του νέου Συνυποσχετικού σε σχέση με το προγενέστερο του 2014, είναι ότι η καταβολή της οικειοθελούς παροχής, μετατοπίζεται από το εταιρικό φορολογικό επίπεδο των πλοιοκτητριών εταιρειών στο επίπεδο των φυσικών προσώπων, υπό την ιδιότητα των τελικών μετόχων ή εταίρων ή πραγματικών δικαιούχων πλοιοκτητριών εταιρειών πλοίων υπό ελληνική ή ξένη σημαία, ανερχόμενη σε σταθερό ποσοστό 10% επί των εισαγόμενων ποσών σε οιοδήποτε νόμισμα, προερχομένων από εισοδήματα εκ μερισμάτων. Σύμφωνα με στοιχεία της Διεύθυνσης Ποντοπόρου Ναυτιλίας που παρουσίασε ο υπουργός στη Βουλή, στη νέα διαδικασία οικειοθελούς παροχής μετείχαν περισσότερες από 530 ναυτιλιακές εταιρείες, η πλειοψηφία των οποίων αφορούσε διαχειρίστριες εταιρείες του άρθρου 25 του Ν. 27/75 καθώς επίσης και ναυτικών εταιρειών του Ν. 959/1097. Ο συνολικός αριθμός των δηλωθέντων πλοίων ξεπέρασε τα 4.016 πλοία και η δηλωθείσα χωρητικότητα ξεπερνά το 95% της συνολικής διαχειριζόμενης χωρητικότητας της ποντοπόρου ναυτιλίας.
«Η σχεδόν καθολική συμμετοχή της ναυτιλιακής κοινότητας στη νέα οικειοθελή παροχή επιβεβαιώνει ότι η δημιουργική Ελλάδα είναι παρούσα στην προσπάθεια κεφαλαιοποίησης της αναπτυξιακής πορείας της χώρας», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και παρουσίασε στοιχεία που δείχνουν αύξηση του διαχειριζόμενου στόλου για το έτος 2018 κατά 2,37% και χωρητικότητας κατά 3,42% έναντι του έτους 2017.
Νομοσχέδιο για την πολιτική προστασία
Τη δυνατότητα κατανομής πιστώσεων από τους ΚΑΠ των Δήμων σε Συνδέσμους ΟΤΑ για την κάλυψη δράσεων πυροπροστασίας, εισηγήθηκε με τροπολογία ο υπουργός Εσωτερικών Αλέξης Xαρίτσης. «Παρέχουμε και για τη φετινή χρονιά τη δυνατότητα η κατανομή των πόρων για την κάλυψη δράσεων πυροπροστασίας να γίνεται απευθείας προς τους συνδέσμους ΟΤΑ και να μην χρειάζεται, δηλαδή, να περάσει μέσω των δήμων, αλλά απευθείας στους συνδέσμους, έτσι ώστε να μην παρατηρηθούν φαινόμενα καθυστερήσεων λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών», είπε ο Αλέξης Χαρίτσης και πρόσθεσε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση ήταν αίτημα της Συντονιστικής Επιτροπής των Συνδέσμων της Αττικής ώστε να προχωρήσει απρόσκοπτα η διαδικασία καταβολής των πιστώσεων και να υπάρξει η κατάλληλη προετοιμασία για την περίοδο της πυροπροστασίας που βεβαίως ξεκινάει πάρα πολύ σύντομα. Ο Αλέξης Χαρίτσης ενημέρωσε την εθνική αντιπροσωπεία ότι προετοιμάζεται και σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο για την πολιτική προστασία. «Με το νομοσχέδιο αυτό θα προχωρήσουμε και σε έναν γενικό ανασχεδιασμό και εξορθολογισμό όλων των πιστώσεων που αφορούν τα ζητήματα της πυροπροστασίας, αλλά και τα ζητήματα αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών εν γένει», ανέφερε ο υπουργός Εσωτερικών.