Τη σταδιακή μετατροπή του λιμανιού του Πειραιά σε κόμβο του ασιατικού εμπορίου για την Ευρώπη και σε ένα από τους μεγαλύτερους σταθμούς κρουαζιέρας της Μεσογείου, φέρεται να βρίσκονται στα πρώτα σχέδια της κινεζικής Cosco, ενόψει τη ανάληψης της διαχείρισης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς στα μέσα καλοκαιριού, μετά και από τη ψήφιση στη Βουλή της σύμβασης παραχώρησης.
Το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, με αφορμή την επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην Κίνα, κάνει ένα ειδικό αφιέρωμα για τη συμφωνία με την Cosco και τα οφέλη της και φιλοξενεί δηλώσεις κυβερνητικών παραγόντων που εξηγούν γιατί αυτή είναι σημαντική.
«Η βελτίωση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών με την Κίνα είναι ένας από τους βασικούς στόχους της επίσκεψης του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και της υπουργικής και επιχειρηματικής αντιπροσωπείας στην Κίνα, δήλωσε ο υφυπουργός Εξωτερικών, Δημήτρης Μάρδας. «Μας ενδιαφέρει η Κίνα ως εθνικός εταίρος στον χώρο των εξαγωγών και της προσέλκυσης ξένων επενδύσεων», πρόσθεσε ο κ. Μάρδας, επισημαίνοντας ότι «ως υπουργείο Εξωτερικών (θέλουμε) να κινητοποιήσουμε δυνάμεις που έχει η συγκεκριμένη χώρα στον χώρο των ιδιωτικών επενδύσεων».
«Η Ελλάδα ακολουθεί μία πολύπλευρη και πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική και ένα από τα βασικά συστατικά αυτής της πολιτικής είναι οι σχέσεις Ελλάδος-Κίνας. Από την αρχή που γίναμε κυβέρνηση επιδιώκουμε και υλοποιούμε πολιτικές συνεργασίας στον πολιτισμό, στην οικονομία, όσον αφορά στα μορφωτικά και την ιστορική εμπειρία με έναν μεγάλο πολιτισμό της Κίνας. (…) Έχουμε να κάνουμε με έναν μεγάλο πολιτισμό που αναγνωρίζει τη σημασία του δικού μας. Έχουμε να κάνουμε με τη δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου που αναγνωρίζει τον ιδιαίτερο ρόλο που εχει η χώρα μας στην ΕΕ. Χάρη στη στάση που έχουμε κρατήσει στην ΕΕ η Κίνα θεωρεί την Ελλάδα ως τον πιο κοντινό και τον πιο φιλικό παράγοντα εντός της ΕΕ. Πάμε λοιπόν με τις φτερούγες μας ανοιχτές να συναντηθούν οι δύο πολιτισμοί, με διαφορετικό μέγεθος και ικανότητα σήμερα αλλά με εξίσου μεγάλη θέληση να αναπτύξουν τη σχέση τους», δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Κοτζιάς.
«Αφενός υπάρχει ένα σύνολο συμφωνιών εν εξελίξει που θα υπογράψουμε, αλλά νομίζω ότι το κύριο σημείο μιας τέτοιας επίσκεψης είναι να αναγνωρίσουμε αμοιβαία ότι ανεξάρτητα από το μέγεθος, οι δύο πολιτισμοί μας είναι οι πιο -ας το πούμε έτσι- μεγάλοι σε βάθος χρόνου, πράγμα που αναγνωρίζουν οι Κινέζοι πάρα πολύ εμφανώς, και ότι υπό μία έννοια η σύγκλιση αλληλοκατανόησης των πολιτισμών είναι το κύριο στοιχείο σε μία σχέση που μπορεί να αποφέρει μακροπρόθεσμα», ανέφερε ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αριστείδης Μπαλτάς.
Στο ελληνικό ενδιαφέρον για την προσέλκυση κινεζικών επενδύσεων, στα μεθοδικά βήματα που πρέπει να γίνουν για να ανοίξει η κινεζική αγορά για τα ελληνικά προϊόντα και στη δυναμική των διμερών σχέσεων, αναφέρθηκε και ο Γιώργος Τσίπρας, γενικός γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του υπουργείου Εξωτερικών. Ο Γ. Τσίπρας επισήμανε ότι «η οικονομική δραστηριότητα παγκοσμίως μετατοπίζεται προς την ανατολή και την περιφέρεια και τα βήματα τα οποία γίνονται είναι εξαιρετικά σημαντικά» και πρόσθεσε ότι η επένδυση της COSCO ανοίγει τον δρόμο για την διεύρυνση των διμερών οικονομικών σχέσεων.
Να καταστεί η Αττική πολυσήμαντος κόμβος μεταξύ Κίνας και Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ο στόχος της Περιφερειάρχη Αττικής Ρένας Δούρου διότι, όπως δήλωσε, με αφορμή την επίσκεψη στην Ασιατική υπερδύναμη, «η Αττική διαθέτει όλες τις προϋποθέσεις για να αποτελέσει έναν αξιόπιστο εταίρο, σε όλα τα επίπεδα». Η κ. Δούρου σημείωσε ότι με την επίσκεψή της θα διευρυνθεί αλλά και θα επικυρωθεί η συνεργασία που ξεκίνησε το περασμένο καλοκαίρι η Περιφέρεια Αττικής με κυβερνητικούς και αυτοδιοικητικούς αξιωματούχους, αλλά και μεγάλης κυκλοφορίας περιοδικά για την τουριστική προβολή της. Σημείωσε δε ότι το άνοιγμα του Πεκίνου σε νέες αγορές, ευνοεί τη συνεργασία με την χώρα, μια συνεργασία η οποία «θρέφεται από το κοινό πολιτιστικό υπόβαθρο» και προάγει τη δημιουργία ανάπτυξης και απασχόλησης.
Τα οφέλη της συμφωνίας
Υπενθυμίζεται ότι η πώληση του 67% του ΟΛΠ στην COSCO θα γίνει έναντι του ποσού των 368,5 εκατ. ευρώ. ωστόσο η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ καθώς προβλέπονται σημαντικές επενδύσεις στους τομείς της κρουαζιέρας και της ναυπηγοεπισκευής ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ την επόμενη δεκαετία. Τα αναμενόμενα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ) θα φθάσουν τα 410 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2052 που ανέρχονται περίπου σε άλλα 400 εκατομμύρια ευρώ. Η συναλλαγή της κινεζικής εταιρείας με το ΤΑΙΠΕΔ θα γίνει σε δύο στάδια: Στο πρώτο η COSCO Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει ποσό ύψους 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ μετά την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή που αναμένεται εντός της εβδομάδας.
Εντός διαστήματος πέντε ετών, εφόσον έχει εκπληρώσει ορισμένους όρους που περιγράφονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών (SPA), συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 300 εκατ. ευρώ, η COSCO Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στην ΟΛΠ από 51% σε 67%.
Οι συμφωνημένες υποχρεωτικές επενδύσεις, ύψους 300 εκατ. ευρώ αφορούν μεταξύ άλλων, κατά προτεραιότητα την κρουαζιέρα και την ναυπηγοεπισκευή. Επιπλέον επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ θα πρέπει να πραγματοποιηθούν τη δεύτερη πενταετία.
Η COSCO σε αριθμούς
Σχετικά με την China COSCO Shipping Corporation Limited Η China COSCO Shipping Corporation Limited (China Cosco Shipping), που δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση των COSCO Group και Chins Shipping Group και ανακοίνωσε επίσημα την ίδρυσή της στις 18 Φεβρουαρίου 2015 στη Σαγκάη. Ο νέος όμιλος είναι εγγεγραμμένος στην Ελεύθερη Ζώνη Εμπορίου Lujiazui της Σαγκάη, με εγγεγραμμένο κεφάλαιο ύψους 11 δισ. RMB.
Το ενεργητικό του Ομίλου ξεπερνά τα 610 δισ. RMB , και απασχολεί πάνω από 118.000 εργαζόμενους. Ο συνολικός στόλος της China COSCO Shipping απαρτίζεται από 1.114 πλοία χωρητικότητας 85.32 εκατ. DWT, κατατάσσοντάς την ως τον μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως.
Ο ιδιόκτητος στόλος ξηρού φορτίου της COSCO (365 πλοία / 33,52 εκατ. DWT),ο στόλος tanker (120 πλοία / 17,85 εκατ. DWT), καθώς και ο στόλος γενικών και εξειδικευμένων φορτίων (3 εκατ. DWT), κατέχουν την πρώτη θέση στον κόσμο από άποψη χωρητικότητας.
Η Εταιρεία έχει στην ιδιοκτησία της πάνω από 46 τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων σε όλο τον κόσμο, με πάνω από 109 θέσεις ελλιμενισμού.
Η παγκόσμια δυναμικότητα των τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων ανέρχεται σε 95 εκατ. TEU, η δεύτερη μεγαλύτερη παγκοσμίως.
Ο παγκόσμιος όγκος πωλήσεων των καυσίμων των πλωτών δεξαμενών της ξεπερνά τα 25 εκατ. τόνους, κατατάσσοντάς τη στη δεύτερη θέση παγκοσμίως.
Ο κλάδος της μίσθωσης εμπορευματοκιβωτίων ξεπερνά τα 2,7 εκατ. TEU, κάτι που τον καθιστά τον τρίτο μεγαλύτερο στον κόσμο.
Η χωρητικότητα του στόλου εμπορευματοκιβωτίων είναι 1,58 εκατ. TEU, ήτοι ο τέταρτος μεγαλύτερος στον κόσμο.
Η υπεράκτια επάρκεια μηχανολογικής κατασκευής και το vessel agency της China COSCO Shipping είναι επίσης από τα κορυφαία παγκοσμίως.