Τις θέσεις της Νέας Δημοκρατίας για τη συνταγματική αναθεώρηση υπογραμμίζει, με δήλωσή του, ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Αντώνης Σαμαράς, μετά τη συνεδρίαση της Επιτροπής του Κόμματος για την προετοιμασία της πρότασης Συνταγματικής Αναθεώρησης
Ο κ. Σαμαράς υπογράμμισε ότι «ήρθε η ώρα μέσα από την κρίση να ανοίξει ο δρόμος για τη Νέα Μεταπολίτευση» και υπογράμμισε ότι «τα δημοψηφίσματα δεν προσφέρονται για άλλοθι».
Ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης μίλησε για ασυμβίβαστο του αξιώματος του υπουργού με εκείνο του βουλευτή, για επανεξέταση του αριθμού των βουλευτών και των βουλευτών Επικρατείας, συνταγματική πρόβλεψη για το «πόθεν έσχες» των πολιτικών προσώπων, καθώς για εξορθολογισμό της λειτουργίας των ΜΜΕ
Αναλυτικά η δήλωσή του έχει ως εξής:
«Ήρθε η ώρα μέσα από την κρίση να ανοίξει ο δρόμος για τη Νέα Μεταπολίτευση. Γιατί μέσα από την κρίση, που βιώνουμε αυτόν τον καιρό, προβάλλει η ιστορική ανάγκη για μεγάλες και βαθιές τομές στη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματός μας.
Αυτή την ιστορική ανάγκη υπηρετεί η σημερινή υπεύθυνη πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για τη Νέα Μεταπολίτευση, που θα οδηγήσει στη Νέα Ελλάδα.
Σήμερα, θέτουμε προς δημόσια διαβούλευση και συζήτηση τις προτάσεις μας για τη Συνταγματική Αναθεώρηση, για τη νέα αρχιτεκτονική της ελληνικής πολιτείας.
Οι αλλαγές αυτές απαιτούνται από τον ελληνικό λαό και κρίνουν την ευθύνη, την ωριμότητα και τη βούληση του πολιτικού μας συστήματος, να τολμήσει ριζοσπαστικές τομές, θέτοντας τα θεμέλια μιας καινούργιας εποχής.
Μιας εποχής, με τη Δημοκρατία μας θεσμικά πιο ισχυρή, πιο λειτουργική, πιο παραγωγική. Με τον Έλληνα πολίτη να ξαναβρίσκει τη χαμένη εμπιστοσύνη του στους θεσμούς. Την ελληνική οικονομία σε ένα νέο πλαίσιο διαφάνειας και αποτελεσματικότητας. Την κοινωνία μας πιο συνεκτική.
Το εθνικό μας σύστημα πιο δίκαιο, πιο σταθερό, πιο λειτουργικό. Από σήμερα, ανοίγει ο εθνικός διάλογος για το νέο συνταγματικό χάρτη της χώρας.
Με τρόπο δημοκρατικό, υπεύθυνο και συντεταγμένο. Γιατί το Σύνταγμα και οι διαδικασίες άμεσης διαβούλευσης με το λαό, είναι σοβαρά θεσμικά και πολιτειακά ζητήματα για να γίνονται αντικείμενο κομματικών επιδιώξεων από την Κυβέρνηση.
Κινήσεις πρόσκαιρου επικοινωνιακού εντυπωσιασμού, που αποσκοπούν να συγκαλύψουν τα αδιέξοδα μιας αποτυχημένης κυβερνητικής πολιτικής, είναι δημοκρατικά απαράδεκτες και καταδικαστέες.
Τα δημοψηφίσματα δεν προσφέρονται για άλλοθι.
Απευθύνουμε πρόσκληση στις πολιτικές δυνάμεις της χώρας, στους φορείς της κοινωνίας και της οικονομίας, στην κοινωνία των πολιτών, στον πνευματικό κόσμο, στους εκπροσώπους των παραγωγικών τάξεων και τους κοινωνικούς εταίρους, να συμβάλλουν στη συλλογική προσπάθεια για τη νέα αρχιτεκτονική της ελληνικής πολιτείας.
Βασικές επιδιώξεις των προτεινόμενων κατευθύνσεων είναι:
– η εξισορρόπηση και η σταθερότητα του πολιτικού συστήματος με τη δημιουργία ουσιαστικών αντίβαρων στον πρωθυπουργοκεντρικό σημερινό χαρακτήρα του.
– η διαφάνεια στην πολιτική μας ζωή και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του ελληνικού λαού στους θεσμούς και το πολιτικό προσωπικό που τους υπηρετεί.
– η πιο αποτελεσματική προστασία των κοινωνικών αγαθών και των ατομικών δικαιωμάτων.
– η συμβολή στην ανταγωνιστικότητα της εθνικής οικονομίας.
Οι προτάσεις-κατευθύνσεις για τη δημόσια αυτή συζήτηση είναι οι εξής:
1. Εκλογή και ενίσχυση του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας.
2. Θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τη θητεία του Πρωθυπουργού.
3. Θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τις θητείες των Περιφερειαρχών, των Δημάρχων και των Συνδικαλιστών.
4. Ασυμβίβαστο του αξιώματος του υπουργού με εκείνο του βουλευτή.
5. Επανεξέταση του αριθμού των βουλευτών και των Βουλευτών Επικρατείας.
6. Αναθεώρηση της διάταξης για την αποσβεστική προθεσμία ως προς την ποινική ευθύνη των Υπουργών και ιδίως την κατάργησή της όπως ισχύει σήμερα.
7. Αναθεώρηση της διάταξης για την ασυλία των Βουλευτών, ώστε να περιορισθεί αποκλειστικά στα όρια της άσκησης των κοινοβουλευτικών καθηκόντων τους.
8. Συνταγματική πρόβλεψη για το «πόθεν έσχες» των πολιτικών προσώπων και για την ανάθεση του ελέγχου του σε ειδικό σώμα, αποτελούμενο αποκλειστικά από ανώτατους λειτουργούς των τριών Ανώτατων Δικαστηρίων της Χώρας (πρόταση ΝΔ).
9. Ουσιαστικός εκδημοκρατισμός των Πολιτικών Κομμάτων και εγγυήσεις διαφάνειας στα οικονομικά τους.
10. Κατάργηση των βουλευτικών προνομίων που δεν έχουν σχέση με τα καθήκοντα του Βουλευτή.
11. Καθιέρωση σταθερού εκλογικού συστήματος με την πρόβλεψη ότι η αλλαγή του απαιτεί πλειοψηφία των 3/5 της Βουλής.
12. Ισχυροποίηση των εγγυήσεων για εξάντληση της διάρκειας της κοινοβουλευτικής περιόδου.
13. Ενίσχυση του ρόλου των βουλευτών τόσο σε νομοθετικό όσο και σε ελεγκτικό επίπεδο.
14. Συνταγματική κατοχύρωση της ακρόασης κοινωνικών φορέων κατά την εξέλιξη της νομοθετικής διαδικασίας.
15. Θεσμοθέτηση συγκεκριμένου κυβερνητικού σχήματος και αντίστοιχου οργανογράμματος με απόφαση των 3/5 της Βουλής.
Επίσης θεσμοθέτηση δύο Μόνιμων Υπηρεσιακών Υφυπουργών, Εξωτερικών και επί του Προϋπολογισμού, με 5ετή θητεία και εκλογή τους από τα 3/5 της Βουλής.
16. Παροχή εγγυήσεων του Δημοσίου μόνον με τυπικό νόμο.
17. Υποχρέωση σύνταξης μελέτης σκοπιμότητας για τα μεγάλα δημόσια έργα και προμήθειες του Δημοσίου, εκτός εκείνων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
18. Κατάργηση του θεσμού των Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων και της αντίστοιχης αναβάθμισης του ρόλου των Γενικών Διευθυντών.
19. Ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου.
20. Ίδρυση ειδικού τμήματος στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την γρήγορη εκδίκαση υποθέσεων μεγάλων δημόσιων συμβάσεων και ιδιωτικών επενδύσεων.
21. Οριοθέτηση της εν γένει δικαιοδοσίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί των δημόσιων συμβάσεων, ώστε να μη συγκρούεται με εκείνη του Συμβουλίου της Επικρατείας.
22. Αναθεώρηση του άρθρου 90, προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης και του περιορισμού της διακριτικής ευχέρειας της Εκτελεστικής Εξουσίας ως προς την επιλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης.
23. Αναθεώρηση του άρθρου 16, για την ίδρυση και λειτουργία μη κρατικών και μη κερδοσκοπικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.
24. Εξορθολογισμός των διατάξεων για τα Μ.Μ.Ε. προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της διαφάνειας και της αντικειμενικότητάς τους.
25. Αναθεώρηση των περί δημοψηφισμάτων διατάξεων, για την πρόβλεψη διενέργειας δημοψηφίσματος και με λαϊκή πρωτοβουλία.
26. Αναμόρφωση της οικονομικής θεματικής του Συντάγματος και σύνδεσης της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας με την οικονομική ανάπτυξη και την εξασφάλιση ανάλογης ωφέλειας για το κοινωνικό σύνολο.
27. Πρόβλεψη για την υποχρέωση κατάθεσης ετήσιου αναλυτικού απολογισμού από όλους τους φορείς που χρηματοδοτούνται από το κρατικό προϋπολογισμό.
28. Αναθεώρηση του άρθρου 17, προς την κατεύθυνση της πιο αποτελεσματικής προστασίας του πυρήνα του ατομικού δικαιώματος της ιδιοκτησίας.
29. Αναθεώρηση του άρθρου 24 ( και του άρθρου 117 παρ. 3 και 4) προς την κατεύθυνση της πληρέστερης προστασίας του περιβάλλοντος αλλά και της αντιμετώπισης ακραίων καταστάσεων σε βάρος όχι μόνο της ατομικής ιδιοκτησίας αλλά και της περιουσίας του Δημοσίου.
30. Ρητή πρόβλεψη για την προστασία της εθνικής ταυτότητας και της ελληνικής γλώσσας.
31. Εξορθολογισμός της οργάνωσης και λειτουργίας των ανεξάρτητων αρχών.
Αυτός είναι ο δρόμος για τη Νέα Μεταπολίτευση».