Δεκάδες είναι τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που έχουν προχωρήσει σε καταλήψεις. Οι μαθητές έχουν δημιουργήσει σελίδα στο Facebook για την εκδήλωση που φέρει τον τίτλο « ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΚΑΤΑΛΗΨΗ, ΟΧΙ ΣΤΟ ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ». Σε αυτήν ενημερώνουν για τις εξελίξεις των καταλήψεων ανά την Ελλάδα καταγράφοντας όλα τα σχολεία που τελούν υπό κατάληψη. Στην εκδήλωση έχουν προσκληθεί μέσω του Facebook 194.500 άτομα εκ των οποίων 45.315 δήλωσαν ηλεκτρονικά ότι θα πάνε και 6.501 απάντησαν «Ίσως».
Οι μαθητές διαμαρτύρονται για την για την Τράπεζα Θεμάτων, το σύστημα των εξετάσεων στο Λύκειο, αλλά και τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην Παιδεία.
Στην ιστοσελίδα http://lemeoxistoneosysthma.blogspot.gr/ έχει αναρτηθεί το ακόλουθο κείμενο: «Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το εκπαιδευτικό μας σύστημα και έτσι ενημερωμένοι όλοι και ενωμένοι να δώσουμε τον αγώνα μας για ότι καλύτερο μπορούμε.
Έρχεται το νέο σύστημα του Λύκειο με την τράπεζα θεμάτων. εκεί όπου παραμερίζεται και ο μαθητής και η κριτική σκέψη του αλλά και οι καθηγητές, κι όλοι απλά γίνονται εκτελεστικά όργανα προκαθορισμένων οδηγιών, εργαλεία ενός απρόσωπου αναλυτικού προγράμματος.
Ο καθηγητής χάνει το δικαίωμα να διαχειριστεί την << ύλη >> του ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της τάξης του και τρέχουν όλοι μαζί και ιδιαίτερα οι μαθητές σε σχολεία και φροντιστήρια επιβαρύνοντας τους γονείς τους οικονομικά για να καλύψουν την πολυπόθητη ύλη και να ανταποκριθούν στις εξετάσεις.
Η γνώση που μας δίνεται δεν είναι πια προσωπική και προσαρμοσμένη στις προσωπικές ανάγκες αλλά είναι μια γνώση όχι για την μάθηση αλλά για τις επιδόσεις , τυποποιημένη, που όσοι πειθαρχήσουν και την παπαγαλισουν θα είναι έτοιμοι για να καταλάβουν θέσεις στην αγορά.
Όσοι θελήσουν να κοιτάξουν και λίγο πιο πίσω από τις σελίδες του βιβλίου είναι οι απροσάρμοστοι, οι ενοχλητικοί. Όσοι δεν έχουν τα χρήματα για τα φροντιστήρια που είναι πια απαραίτητα είναι οι <<άτυχοι >> που δεν χωρούν στο εξελιγμένο μας εκπαιδευτικό σύστημα.
Μετά από όλα αυτά θεωρώ απαραίτητο να ακουστεί η φωνή μας , που δεν είναι η φωνή της τεμπελιάς και του να χάσουμε μάθημα αλλά η φοβισμένη φωνή μας γι’ όλα αυτά που θα έρθουν για εμάς χωρίς να μας ρωτήσουν και χωρίς να μας υπολογίζουν. θα πρέπει να είναι ένας αγώνας κόπος».
Μαθήματα και το Πάσχα;
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι μαθητές προχωρούν σε καταλήψεις. Θυμίζουμε ότι και το προηγούμενο σχολικό έτος σημειώθηκαν καταλήψεις σε σχολεία ανά την Ελλάδα και το Υπουργείο Παιδείας εφάρμοσε το Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθμό 170 που αναφέρει τα εξής:
Σε περίπτωση που η λειτουργία σχολικής μονάδας διακόπτεται λόγω κατάληψης για περισσότερες από τρεις εργάσιμες ημέρες, το διδακτικό έτος στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα παρατείνεται για όσες ημέρες διήρκησε η κατάληψη πέραν των τριών εργάσιμων ημερών.
Η διακοπή της διδασκαλίας των μαθημάτων ή και των εξετάσεων καθώς και η χρονική της διάρκεια διαπιστώνεται με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης.
Με την ίδια απόφαση, η οποία επικυρώνεται από τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, παρατείνεται αναλόγως και η διάρκεια του διδακτικού έτους και ορίζεται ο χρόνος λήξης του.
Οι απώλειες διδακτικών ωρών, που προκύπτουν από τη διακοπή της διδασκαλίας των μαθημάτων λόγω κατάληψης για χρονικό διάστημα έως και τρεις εργάσιμες ημέρες, αναπληρώνονται κατά το χρονικό διάστημα των διακοπών του Πάσχα.
Το πιο πάνω Προεδρικό Διάταγμα αναμένεται να εφαρμοστεί και φέτος για τους μαθητές των σχολείων που τελούν υπό κατάληψη.
Ο υπουργός Παιδείας για τις καταλήψεις
Ο υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ανδρέας Λοβέρδος στο περιθώριο απάντησής του σε επίκαιρη ερώτηση στην Βουλή, έκανε της εξής δήλωση για το θέμα των καταλήψεων σε σχολεία: «Σήμερα το πρωί άρχισε ένα κύμα καταλήψεων στα σχολεία. Ενημερώθηκα ότι ο αριθμός δεν είναι μικρός. Επίσης με ενημέρωσαν ότι αυτό συμβαίνει κάθε χρόνο τέτοια εποχή ενόψει του οροσήμου του Πολυτεχνείου. Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με τις κινητοποιήσεις. Όμως, υπάρχει ένα άλλο θέμα που έχει να κάνει με τα αναλυτικό διδακτικό πρόγραμμα μέσα στο έτος. Είναι μισός μήνας διδακτικού έτους μέχρι το Πολυτεχνείο. Αν η κατάληψη επεκταθεί τι γίνεται; Η ύλη που θα πάει; Υπάρχει νόμος που προβλέπει τι γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις. Σε μία δύσκολη χρονιά ξεκινάει μία σειρά κινητοποιήσεων που έρχεται σε αντίθεση με αυτό που πρέπει να πάρουν οι μαθητές από το σχολείο, αυτό που πρέπει να διδάξουν οι καθηγητές. Μου είπαν για περίπου 500 σχολεία. Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα και το γεγονός ότι επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο δεν με ενδιαφέρει. Πρέπει να αναλογιστούμε τι πρόβλημα δημιουργείται στα παιδιά και τη μαθητική κοινότητα. Υπάρχει προεδρικό διάταγμα που ρυθμίζει τι γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις».