Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ανακοίνωσε την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς η υλοποίηση του συστήματος Τηλεματικής για λεωφορεία και τρόλεϊ, μέσω της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Ψηφιακού Σχεδιασμού του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και ήδη δόθηκε το «πράσινο φως» για την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Υποδομών, το έργο αφορά την εγκατάσταση ενός δικτύου 1.000 «έξυπνων στάσεων» σε όλη την περιοχή αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ και οι επιβάτες θα πληροφορούνται τον ακριβή χρόνο διέλευσης των οχημάτων, από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις, καθώς και από το κινητό τους τηλέφωνο ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους.
Προβλέπεται, επίσης, η δημιουργία κέντρου ελέγχου απ’ όπου θα παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο η λειτουργική κατάσταση του συστήματος συγκοινωνιών και θα γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις για τον καλύτερο συντονισμό και βελτιστοποίηση του συγκοινωνιακού έργου.
Με την ολοκλήρωση του έργου θα υπάρξει βελτίωση του επιπέδου συντονισμού του συστήματος αστικών συγκοινωνιών, βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, διευκόλυνση στη χρήση των αστικών συγκοινωνιών, μείωση του χρόνου αναμονής στις στάσεις με ταυτόχρονη μείωση του συνολικού χρόνου των μετακινήσεων, περιορισμό στη χρήση των ΙΧ αυτοκινήτων με μείωση της κυκλοφοριακής κίνησης, αλλά και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Το υπουργείο εκτιμά ότι το έργο θα συμβάλει σημαντικά στην ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, γεγονός που θα οδηγήσει σε αύξηση της επιβατικής κίνησης και κατ΄ επέκταση των εσόδων των αστικών συγκοινωνιών.
Σε ό,τι αφορά την υλοποίηση του έργου, από το υπουργείο ανακοινώθηκε ότι ο ανάδοχος θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και τεχνική διαχείριση του έργου για 2 έτη, ενώ θα αποπληρώνεται βάσει μηχανισμού πληρωμών κατά την περίοδο λειτουργίας του, που θα αξιολογεί την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών. Το ελληνικό δημόσιο δεν «αγοράζει μια προμήθεια αλλά μια υπηρεσία», ενώ στο τέλος της δωδεκαετούς διάρκειας της σύμβασης το σύστημα θα μείνει στην κυριότητα του ΟΑΣΑ.
Αναφορικά με τη χρηματοδότηση του έργου, το 40% του κόστους της αρχικής επένδυσης θα καταβληθεί ως επιχορήγηση, μέσω κοινοτικών πόρων και το 60% από ιδιωτικά ή δανειακά κεφάλαια του αναδόχου, ο οποίος παράλληλα αναλαμβάνει το σύνολο των δαπανών συντήρησης, τεχνικής υποστήριξης, αναβάθμισης και λειτουργίας του συστήματος.
Όπως δήλωσε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, το σύστημα της τηλεματικής θα αναβαθμίσει σημαντικά το επίπεδο ενημέρωσης των πολιτών και θα βοηθήσει στην καλύτερη αξιοποίηση του χρόνου τους, διατηρώντας τον καθαρά δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών.
Ο κ. Ρέππας ανακοίνωσε επίσης ότι προωθείται προς δημοπράτηση το έργο υλοποίησης αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου που θα εισαγάγει το «ηλεκτρονικό εισιτήριο» σε όλα τα μέσα τα οποία δραστηριοποιούνται στην περιοχή ευθύνης του ΟΑΣΑ και θα δώσει λύση στο πρόβλημα της λαθρεπιβίβασης και της πλαστογράφησης εισιτηρίων.