Εδώ και λίγες ημέρες, πολλοί δήμοι, οι κάτοικοι των οποίων τα οχήματα υπέστησαν ζημιές λόγω πτώσης δέντρων, κλαδιών ή/και βράχων εξαιτίας της κακοκαιρίας «Ελπίδα», έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία αποζημίωσης των οδηγών. Μερικοί από τους δήμους είναι οι εξής: Αθηναίων, Ζωγράφου, Βριλησσίων, Αλίμου, Γλυφάδας, Νέας Σμύρνης κ.α Ένας από αυτούς είναι και η Ηλιούπολη όπου πραγματικά μια εβδομάδα μετά την κακοκαιρία το τοπίο σε πολλά σημεία μοιάζει ακόμα «βομβαρδισμένο» λόγω της πτώσης δέντρων και κλαδιών.
Το Newsbeast συνομίλησε με τον δήμαρχο εκεί για αυτή την πρωτοβουλία των δήμων αλλά και για το τι συμβαίνει στο κομμάτι: τοπική αυτοδιοίκηση και κακοκαιρίες, έναν χρόνο μετά την εξίσου «οδυνηρή» κακοκαιρία Μήδεια.
«Αντιμετωπίσαμε μεγάλα προβλήματα και ειδικά στο κομμάτι ψηλά στον Υμηττό» ξεκινά να μας περιγράφει ο δήμαρχος Γιώργος Χατζηδάκης και συνεχίζει: «Στις περιοχές Αγία Μαρίνα, Αστυνομικά και Αγία Μαύρα, κατά μήκος του Υμηττού το χιόνι ξεπέρασε τους 60 πόντους ύψος. Είμαστε ένας δήμος με πολύ πράσινο. Δυστυχώς, είχαμε πάρα πολλές πτώσεις δέντρων και κλαδιών. Η πρώτη καταγραφή μιλάει για πάνω από 150 δέντρα, κυρίως πεύκα, κάποια από αυτά μεγάλα. Τα δε κλαδιά, είναι χιλιάδες. Τα περισσότερα έπεσαν την επόμενη και την μεθεπόμενη μέρα της κακοκαιρίας. Και αυτή είναι η πρώτη γενική εικόνα- η καταγραφή συνεχίζεται. Υπάρχουν πεσμένα δέντρα και κλαδιά μέσα σε πάρκα, στα οποία θα επέμβουμε το Σαββατοκύριακο. Τώρα είμαστε στο κόψιμο και στην απομάκρυνση, μέσα στην πόλη».
Ο δήμαρχος εξηγεί ότι αυτή τη φορά, η συνολική ζημιά στην Ηλιούπολη είναι η διπλάσια σε σχέση με τη Μήδεια. Όπως λέει ο ίδιος: «ενώ ακούγαμε ότι στη “Μήδεια” το χιόνι ήταν πιο βαρύ, στη χιονόπτωση της περασμένης εβδομάδας έπεσε πολύ μεγαλύτερη ποσότητα χιονιού ενώ και οι χιονοθύελλες συνηγόρησαν περαιτέρω στην πτώση των δέντρων. Για να καταλάβετε, πέσανε και δέντρα για τα οποία η υπηρεσία πρασίνου μας είχε ενημερώσει ότι είναι πολύ καλά κλαδεμένα».
Πόσα είναι τα «τραυματισμένα» οχήματα στην Ηλιούπολη
Σύμφωνα με τον δήμαρχο, οι πολίτες που έχουν κάνει μέχρι στιγμής αίτηση για αποζημίωση είναι έξι αλλά η ανακοίνωση βγήκε μόλις χθες. «Στις εργασίες αποκατάστασης που κάνουμε στον δρόμο εμείς έχουμε δει με τα μάτια μας τουλάχιστον 35 οχήματα και εκτιμούμε ότι θα φτάσουμε τα 50» λέει ο ίδιος και προσθέτει: « Σε πολλές περιπτώσεις, το είδαμε και πέρυσι αυτό, η ασφαλιστική κάλυψη των πολιτών, δεν περιλαμβάνει την πτώση των δέντρων η οποία συνήθως περιγράφεται πιο αναλυτικά στις φυσικές καταστροφές. Πολλές ασφαλιστικές δεν καλύπτουν αυτές τις ζημιές. Η διαδικασία λοιπόν θα έχει ως εξής: οι πολίτες θα παίρνουν μια προσφορά από τα συνεργεία/φαναρτζίδικα όπου θα πηγαίνουν τα αυτοκίνητά τους, εμείς θα εγκρίνουμε τη δαπάνη και όταν μας φέρνουν τα τιμολόγια θα αποζημιώνουμε και εμείς τους πολίτες».
Ο δήμος Ηλιούπολης είχε αποζημιώσει και πέρυσι μετά τη «Μήδεια» τους πολίτες, τα οχήματα των οποίων υπέστησαν ζημιά αλλά τότε, όλες οι περιπτώσεις ήταν μόνο επτά.
Οι δήμαρχοι θα ζητήσουν και αυτοί με τη σειρά τους αποζημίωση
O κος Χατζηδάκης σημειώνει πως αυτή τη φορά οι δήμαρχοι θα ζητήσουν και οι ίδιοι με τη σειρά τους αποζημίωση. Όπως μας λέει ο ίδιος: «Υπάρχει μια κοινή στάση όλων των δημάρχων που συζητήθηκε σε κοινή τηλεδιάσκεψη, ότι θα ζητήσουμε αυτά τα κονδύλια που θα δαπανήσουμε, να καλυφθούν από το κράτος και ειδικότερα από το υπουργείο Εσωτερικών. Εμείς θα τα δώσουμε φυσικά στους πολίτες αλλά παράλληλα, θα εγείρουμε το αίτημά μας. Ένας δήμος σαν την Ηλιούπολη με 150.000 κατοίκους και τον Υμηττό μέσα στα πόδια μας, παίρνει για να τρέξει το κομμάτι της πολιτικής προστασίας 28.000 ευρώ τον χρόνο. Με αυτό το ποσό πρέπει να αντιμετωπίσει, πλημμύρες φωτιές, χιονοπτώσεις και ο,τιδήποτε άλλο. Πώς θα δομήσουμε εμείς πολιτική προστασία μέσα στη νέα εποχή της κλιματικής αλλαγής; Αν υπήρχε σοβαρό κομμάτι πρόληψης δεν θα αντιμετωπίζαμε τόσα προβλήματα μετά από κάθε κακοκαιρία».
Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου
Ο κος Χατζηδάκης τονίζει τέλος πως ο, τι κακό συνέβη στην περιοχή του στην τελευταία χιονόπτωση ήταν γραμμένο…στα μελλούμενα να συμβεί. Ο ίδιος δίνει την οπτική των δήμων για το ζήτημα. «Στο δήμο μας, έχουμε κάνει πάρα πολλές αιτήσεις προς τον ΔΕΔΔΗΕ για να έρθει να κόψει δέντρα που πλησιάζουν ή έχουν ήδη φτάσει σε καλώδια. Εμφανίζονται με πάρα πολύ μεγάλη καθυστέρηση και ενώ υπάρχουν και αρκετές ζημιές στο δίκτυο. Αυτό που μας συνέβη δηλαδή ένα χρόνο μετά τη “Μήδεια” είναι χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου. Και υποχρεωτικά, από το νόμο, μόνο οι ίδιοι είναι υπεύθυνοι για το κόψιμο και φροντίδα αυτών των δέντρων μιας και χρειάζεται τους εξιδεικευμένους τεχνικούς του.
Πάρα πολύ δήμαρχοι ανά την Ελλάδα έχουν βρεθεί κατηγορούμενοι για κόψιμο δέντρων, ακόμα και για κλάδεμα. Πρέπει πια η διαδικασία να απλοποιηθεί. Χρειαζόμαστε άδειες επί αδειών από πολεοδομία, δασαρχεία, γεωπόνους, κ.ο.κ για να κόψουμε ένα δέντρο. Ειδικά τα δασαρχεία είναι σε τεράστιο βαθμό υποστελεχωμένα, δεν είναι ότι θέλουν να μας βάλουν τρικλοποδιά. Τελικά αυτό που γίνεται κάθε φορά είναι να στοχοποιούν την τοπική αυτοδιοίκηση».
Σε αυτό το σημείο ρωτήσαμε τον δήμαρχο αν τελικά η λύση πριν από κάθε κακοκαιρία είναι το κράτος να κρατάει τους πολίτες στα σπίτια τους επειδή δεν μπορεί να διαχειριστεί ικανοποιητικά το θέμα. Ο ίδιος μας απάντησε: «Η Αττική δεν είναι μαθημένη στα χιόνια, αυτή είναι η αλήθεια. Να σας δώσω ένα παράδειγμα:ο κεντρικός δρόμος της Αλίμου –Κατεχάκη, που διασχίζει Ηλιούπολη, Αργυρούπολη και φτάνει μέχρι τον Άλιμο δεν “είδε” γκρέιντερ της Περιφέρειας την ημέρα της χιονόπτωσης. Η κεντρική λεωφόρος και στη συνέχεια και τα μικρότερα στενά φρακάραν γρήγορα ενώ και ο κόσμος πάρκαρε και άφηνε χύδην τα αυτοκίνητα του. Και να ερχόταν κάποια στιγμή το γκρέιντερ δεν θα μπορούσε να μπει μέσα να κάνει τη δουλειά του. Πρέπει δηλαδή πια και δήμαρχοι πια να καταστρώνουμε νέου τύπου σχέδια πρόληψης σε συνεργασία με την Περιφέρεια. Το θέμα όμως είναι να σταματήσει και αυτός ο μηχανισμός να είναι τόσο πολυδιασπασμένος και αργοκίνητος».
Τα απαραίτητά δικαιολογητικά για αποζημίωση για τους κατοίκους Ηλιούπολης
-Αίτηση του ιδιοκτήτη του οχήματος ή εξουσιοδοτημένου προς αυτό προσώπου.
-Φωτοτυπία άδειας κυκλοφορίας του οχήματος ή άλλο αντίστοιχο έγγραφο, από το οποίο προκύπτουν ο ιδιοκτήτης, ο αριθμός κυκλοφορίας και ο τύπος του οχήματος (μοντέλο-παλαιότητα-κυβισμός).
–Φωτογραφίες, ως αποδεικτικό υλικό του συμβάντος.
–Γραπτή εκτίμηση κόστους, προσφορά ή τιμολόγιο επισκευής από συνεργείο.
–Αντίγραφο καλύψεων ασφαλιστήριου συμβολαίου.
Προϋποθέσεις για την καταβολή αποζημίωσης σε όχημα:
–Η πρόκληση της ζημίας να αποδεικνύεται από δημόσιο έγγραφο, έκθεση βεβαιώσεως από το Βιβλίο Συμβάντων της Τροχαίας ή Απόσπασμα Ημερήσιου Δελτίου Οχήματος της Άμεσης Δράσης ή Βεβαίωση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας ή Βεβαίωση από την Πολιτική Προστασία του Δήμου.
–Η ζημία να μην αποζημιώνεται από ασφαλιστική εταιρεία ή από άλλη πηγή.
Κατάθεση αιτήσεων και δικαιολογητικών στο Τμήμα Πρασίνου, στο ισόγειο του Δημαρχείου και περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο 2109970143 και στο email [email protected]