Από δέκα έξι μέχρι και είκοσι ημέρες απαιτούνται, κατά μέσο όρο, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την εξαγωγή ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, όταν ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι έντεκα ημέρες.

Όπως ανέφεραν στη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), δρ. Κυριάκος Λουφάκης και ο πρόεδρος ΕΕL Βορείου Ελλάδος και πρόεδρος του τμήματος Μηχανολόγων – Μηχανικών ΑΠΘ, καθηγητής Ελευθέριος Ιακώβου, 11 με 14 ημέρες χρειάζονται για τη συμπλήρωση των απαιτούμενων εγγράφων, 1 – 2 ημέρες για εκτελωνισμό, 2 για χερσαία μεταφορά και άλλες 2 στο λιμένα εξόδου.

Η εκδήλωση, με θέμα: «Εξωστρέφεια: Η συμβολή των Τελωνειακών Διαδικασιών και των Logistics στην ανάπτυξη των ελληνικών εξαγωγών» διοργανώθηκε από το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), σε συνεργασία με τον ΣΕΒΕ. Στόχος της εκδήλωσης ήταν

η ενημέρωση και δικτύωση των στελεχών εξωστρεφών επιχειρήσεων και του επιχειρηματικού κόσμου της περιοχής σχετικά με θέματα τελωνειακών διαδικασιών και μεταφορών, αποθήκευσης και διακίνησης.

Η συγκεκριμένη Δράση Δικτύωσης εντάσσεται στο έργο «Ολοκληρωμένα Προγράμματα, Πρωτοβουλίες και Δικτυώσεις για την ανάπτυξη Δεξιοτήτων και Ικανοτήτων Εξωστρέφειας» που υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Όπως αναφέρει το ΑΜΠ, κοινή διαπίστωση από τους ομιλητές που συμμετείχαν στην εκδήλωση, ήταν ότι εκτός από την απλούστευση των διαδικασιών για τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου για τις εξαγωγές και η άμεση αναβάθμιση και εκμετάλλευση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Ο κ. Ιακώβου, προκειμένου να επισημάνει τις αρνητικές επιπτώσεις για τους εξαγωγείς και την οικονομία της χώρας γενικότερα που προκαλούνται από την καθυστέρηση στην εξαγωγή ενός προϊόντος είπε χαρακτηριστικά ότι μια πρόσθετη ημέρα που απαιτείται για την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών μειώνει τον όγκο των εξαγωγών κατά 4% περίπου, ενώ μία πρόσθετη ημέρα που το εμπόρευμα βρίσκεται σε αναμονή σε ένα λιμάνι έχει μεγαλύτερη αρνητική επίπτωση στις εξαγωγές της χώρας από μια παραπάνω ημέρα που απαιτείται για τη θαλάσσια μεταφορά. Υπογράμμισε επίσης, ότι οι μεγαλύτεροι χρόνοι για την ολοκλήρωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών που απαιτούνται για τις εξαγωγές, είναι κομβικής σημασίας εμπόδιο για την «είσοδο» του εξαγωγέα σε νέες αγορές, τόσο ημιέτοιμων, αλλά και τελικών προϊόντων, ακόμη δε περισσότερα για ευπαθή αλλά και καινοτόμα προιόντα.

Ο κ. Λουφάκης επανέλαβε ότι βασικό αίτημα του ΣΕΒΕ αποτελεί η παραχώρηση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων του ΟΛΘ σε παραχωρησιούχους (μερική παραχώρηση και όχι τύπου «master concession»), ενώ, όπως επισήμανε, ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις εμπορευματικές μεταφορές έχει η παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ σε στρατηγικό αξιόπιστο επενδυτή διεθνούς εμβέλειας ως προς τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων που θα πετύχει, όπως επισήμανε, την επαναπροσέλκυση διεθνών ναυτιλιακών γραμμών. «Σε κάθε όμως περίπτωση και ανεξάρτητα από τον τρόπο αξιοποίησης του λιμανιού που θα επιλεγεί, λαμβανομένου υπόψη και του εντεινόμενου εθνικού και περιφερειακού ανταγωνισμού στην ευρύτερη περιοχή μας, θα πρέπει η Θεσσαλονίκη και το λιμάνι να μην χάσουν άλλο χρόνο και η όποια απόφαση να υλοποιηθεί άμεσα, αλλιώς χάθηκε και η τελευταία μας ευκαιρία», υπογράμμισε, ενώ χαρακτήρισε καίριας σημασίας την ανάπτυξη συνδυασμένης μεταφοράς, κυρίως ως προς το σιδηρόδρομο, που – όπως είπε – θα ενισχύσει το στρατηγικό πλεονέκτημα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, σε περιφερειακό επίπεδο.

«Μόνον η ένταξη του ΟΛΘ σε ευρύτερα συνεργατικά δίκτυα συνδυασμένων μεταφορών μπορεί να φέρει πραγματική ανάπτυξη», τόνισε από το βήμα της εκδήλωσης και ο κ. Ιακώβου, ενώ σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε (Πηγή: McKinsey, 2011) τα λεγόμενα ανταγωνιστικά με τον ΟΛΘ λιμάνια της Βάρνας Βουλγαρίας, Αμπαρλί Τουρκίας και Κοστάντζα Ρουμανίας, προσφέρουν λειτουργική σταθερότητα και καλύτερες υπηρεσίες (50% λιγότερο χρόνο για φόρτωση – εκφόρτωση και τελωνειακό έλεγχο σε σύγκριση με τηνΕλλάδα), αλλά και καλύτερες υποδομές για μεταφορά στην Ενδοχώρα.

Ο πρόεδρος του ΟΛΘ, Στυλιανός Αγγελούδης, είπε ότι η Θεσσαλονίκη διαθέτει σήμερα το λιμάνι με την μεγαλύτερη διακίνηση συμβατικού φορτίου στην Ελλάδα, και το δεύτερο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, με δυνατότητα εξυπηρέτησης κάθε είδους φορτίου και διασύνδεση με χερσαία μεταφορικά δίκτυα. Όπως είπε από το 2010 έως το 2013 οι επενδύσεις σε νέες υποδομές-ανωδομές και στη συντήρηση των υφιστάμενων, έφθασαν σε 5.800.000 ευρώ, πραγματοποιήθηκαν από ελληνικές εταιρίες 150 έργα (κατασκευές νέου χώρου για τα κενά εμπορευματοκιβώτια, χώρου στάθμευσης φορτηγών, ανακατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου λιμένα), η επένδυση σε νέο εξοπλισμό ανήλθε σε 9.304.000 ευρώ, ενώ χαρακτήρισε σημαντική την επένδυση για την προμήθεια δύο νέων ηλεκτροκίνητων γερανών.

Όπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση η Ελλάδα, σε παγκόσμιο επίπεδο, το 2014 κατατάσσεται στην 44η θέση στον δείκτη Logistics Performance Index (LPI), σε σύνολο 160 χωρών, όταν το 2012 βρισκόταν στην 69η θέση. Ο δείκτης LPI είναι ένας ποσοτικός δείκτης που για την αξιολόγηση του συστήματος logistics μιας χώρας λαμβάνει υπόψη του τα παρακάτω χαρακτηριστικά: τελωνειακές διαδικασίες, ποιότητα υποδομών, κόστη logistics, ικανότητα εντοπισμού και παρακολούθησης εμπορευμάτων και συχνότητα με την οποία φθάνουν τα εμπορεύματα στους παραλήπτες.