Το υπουργείο Παιδείας συμπληρώνει το παζλ των φιλόδοξων αλλαγών και στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Μετά τις αλλαγές για την υποχρεωτική εκπαίδευση και το λύκειο, η υπουργός κ. Αννα Διαμαντοπούλου παρουσίασε στη σύνοδο των πρυτάνεων των πανεπιστημίων πλαίσιο μεταρρυθμίσεων με κύριο άξονα την ενίσχυση της αυτοτέλειας των ΑΕΙ, την αξιολόγησή τους και τη διεθνοποίηση της λειτουργίας τους καθώς θα τους δοθεί η δυνατότητα να μετακαλούν ξένους πανεπιστημιακούς, ενώ θα μπορούν να ιδρύουν παραρτήματα στο εξωτερικό.
Οι αλλαγές περιλαμβάνουν και νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ, βάσει του οποίου οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολή και μετά το πρώτο έτος φοίτησης θα επιλέγουν το τμήμα ή την κατεύθυνση που θα ακολουθήσουν. Σύμφωνα με την υπουργό, ο διάλογος θα αρχίσει τέλη Αυγούστου και ο νέος νόμος-πλαίσιο θα παρουσιασθεί στις αρχές του 2011. Ειδικότερα, οι αλλαγές που προτείνει η ηγεσία του υπ. Παιδείας είναι οι εξής:
– Καθιερώνεται Συμβούλιο Διοίκησης κάθε ιδρύματος, κατά τα διεθνή πρότυπα. Σε αυτό θα συμμετέχουν εξέχουσες προσωπικότητες και αρμοδιότητά του θα είναι η χάραξη στρατηγικής για το ίδρυμα. Ομως, η σύνθεσή του, οι αρμοδιότητές του και η σχέση του με τον πρύτανη και τον γενικό γραμματέα του ιδρύματος θα καθοριστούν στο πλαίσιο του διαλόγου.
– Η κρατική χρηματοδότηση θα γίνεται επί τη βάσει προγραμματικών συμφωνιών.
– Θα εφαρμοσθεί αξιολόγηση στα ΑΕΙ.
– Θα υπάρχει κάρτα φοιτητή που θα του διασφαλίζει πρόσβαση σε όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
– Διεύρυνση του συστήματος των φοιτητικών υποτροφιών και δανείων με βάση κοινωνικοοικονομικά κριτήρια και την επίδοση των φοιτητών.
Σύστημα πρόσβασης – Οργάνωση Σπουδών
– Οι επιτυχόντες θα εισάγονται σε σχολή, και όχι σε τμήμα όπως σήμερα. Η κατανομή τους στα τμήματα θα γίνεται μετά το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με την επίδοση και τις προτιμήσεις των φοιτητών, χωρίς να αποκλείεται και η αλλαγή σε επόμενα έτη.
– Το σημερινό σύστημα εξεταστικών περιόδων θα αλλάξει.
– Υιοθέτηση του ψηφιακού συγγράμματος που θα είναι ελεύθερα διαθέσιμο στο Διαδίκτυο.
– Θα οργανωθούν Κέντρα Αριστείας.
– Θα ισχύσει ο θεσμός της πρακτικής άσκησης και των ευκαιριών απόκτησης εμπειρίας των φοιτητών.
– Σε κάθε περιοχή, θα υπάρχει συντονισμός και συνεργασία των ερευνητικών δραστηριοτήτων μεταξύ των ΑΕΙ και των ερευνητικών κέντρων.
– Θα χρηματοδοτούνται οι επιχειρήσεις που θα βασίζονται σε πατέντες και προγράμματα πανεπιστημιακών εργαστηρίων.
– Χρηματοδότηση της έρευνας με βάση τις εθνικές στρατηγικές (π.χ πράσινη ανάπτυξη) και την αριστεία.
– Η αξιολόγηση των ερευνητικών προτάσεων θα γίνεται αποκλειστικά από ξένους κριτές.
Λειτουργική ενοποίηση
– Θα ξεκινήσει από εξορθολογισμό στη διασπορά τμημάτων. Στόχος είναι όλα τα τμήματα κάθε σχολής (αποτελείται από τουλάχιστον τρία τμήματα) να συγκεντρωθούν σε μία πόλη.
– Ο σχεδιασμός προβλέπει ακόμη και συνενώσεις – συνεργασίες πανεπιστημίων και ΤΕΙ.
Παραρτήματα
– Θα ενισχυθούν τα προπτυχιακά και τα μεταπτυχιακά προγράμματα, που θα προσελκύουν και ξένους φοιτητές.
– Στα εκλεκτορικά σώματα για την εκλογή και εξέλιξη των πανεπιστημιακών θα συμμετέχουν ξένοι πανεπιστημιακοί.
– Θα δίνεται η δυνατότητα να εκλεγούν μέλη ΔΕΠ και ξένοι επιστήμονες, όπως επίσης θα δίνεται η δυνατότητα ταυτόχρονης κατοχής θέσης ΔΕΠ σε ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια. Στόχος είναι διακεκριμένοι επιστήμονες να προσφέρουν την εμπειρία τους στα ελληνικά ΑΕΙ χωρίς να εγκαταλείπουν τη θέση τους.
– Τα ΑΕΙ θα μπορούν να ιδρύουν παραρτήματα σε άλλες χώρες.
– Θα παρέχεται η δυνατότητα -με βάση τις προδιαγραφές που θέτει κάθε πανεπιστήμιο- ίδρυσης ακαδημαϊκών εδρών ΔΕΠ με χορηγία.
Πηγή: Καθημερινή του Απόστολου Λακασά