Το πρώτο αποτεφρωτήριο νεκρών στην Ελλάδα είναι γεγονός εδώ και περίπου έναν μήνα. Η Εκκλησία της Ελλάδος, αντιδρώντας στην επίσημη έναρξη της λειτουργίας του αποτεφρωτηρίου στη Ριτσώνα, ξεκινά εκστρατεία ενημέρωσης των πιστών με τη διανομή φυλλαδίων.
Το ζήτημα απασχόλησε τη συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (ΔΙΣ) στη Μονή Πετράκη και, στις αποφάσεις που έλαβε, αναφέρεται πως «απεφάσισε την σύνταξη και την αποστολή φυλλαδίου ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ προς ενημέρωση όλων περί της καύσεως και της αποτεφρώσεως των νεκρών, επί του θέματος δε αυτού εμμένει ως οφείλει στην δογματική διδασκαλία της Αγίας Γραφής και της Ιεράς Παραδόσεως της Αγίας μας Εκκλησίας που τελεί υπό το φως της Αναστάσεως του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού».
Η θέση της Εκκλησίας για το ζήτημα της καύσης των νεκρών έχει καταγραφεί και πριν από χρόνια. Συγκεκριμένα, το 2014, με εγκύκλιό της, η Εκκλησία υπενθύμιζε πως «η αποτέφρωση του σώματος δεν είναι σύμφωνη προς την πράξη και την παράδοση της Εκκλησίας για θεολογικούς, κανονικούς και ανθρωπολογικού λόγους».
Στην εγκύκλιο του 2014, σύμφωνα με το orthodoxia.info, η Εκκλησία είχε θέσει και αυστηρές ποινές για όσους επιλέξουν την καύση αντί της ταφής. Στο τότε έγγραφο η Ιερά Σύνοδος έγραφε ότι σέβεται τις θρησκευτικές πεποιθήσεις ανθρώπων διαφορετικής θρησκείας, όπου η καύση των νεκρών σωμάτων είναι οργανικό κομμάτι της κοσμοθεωρίας τους, ωστόσο για όσους χριστιανούς ορθόδοξους αποδεδειγμένα και οικειοθελώς δηλώσουν την επιθυμία τους να καούν μετά θάνατο αντί να ταφούν, τότε δηλώνουν την αυτονόμησή τους και ως εκ τούτου για αυτούς δεν τελείται νεκρώσιμη Ακολουθία και Μνημόσυνο.
Τη θέση τους για την καύση των νεκρών και τα αποτεφρωτήρια εξέφρασαν πρόσφατα και οι κληρικοί της Ιεράς Μητρόπολης Θηβών και Λεβαδείας, τονίζοντας την αντίθεσή τους με κείμενο που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της Μητρόπολης.
Στο ψήφισμα ανέφεραν ότι η καύση και η αποτέφρωση «υποδηλώνει έλλειψη πίστης και ελπίδας, καθώς σημαίνει τον πλήρη αφανισμό και εκμηδενισμό του ανθρώπου».
«Η άρνηση στην καύση των νεκρών και η εμμονή στην ταφή δεν οφείλεται σε σκοταδισμό, φανατισμό ή άλλες σκοπιμότητες από μέρους της Εκκλησίας, αλλά βασίζεται στη μακραίωνη ορθόδοξη παράδοση και αποτελεί κατάφαση στην καταξίωση του όλου ανθρώπου, άρα και του σώματος» υποστηρίζουν οι κληρικοί, προσθέτοντας ότι το ζήτημα είναι ιδιαιτέρως σοβαρό για την Εκκλησία γιατί άπτεται του δόγματος.