Η αύξηση των συντελεστών φορολόγησης στους Έλληνες ναυτικούς, οι αλλαγές που προωθούνται στις εργασιακές σχέσεις των ναυτικών, βάσει του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας που δόθηκε στη δημοσιότητα για διαβούλευση, η υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας στην ακτοπλοΐα που εξακολουθεί να εκκρεμεί, αλλά και η ανεργία των ναυτικών, αναμένεται να απασχολήσουν την αυριανή συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) που αρχίζει στις 11 το πρωί.
Η αύξηση συντελεστών φορολόγησης στους ναυτικούς
Σύμφωνα με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, που κατατέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή, από 1ης Ιανουαρίου του 2013 ο φόρος στις αμοιβές των αξιωματικών και του κατώτερου πληρώματος του εμπορικού ναυτικού από την παροχή υπηρεσιών σε εμπορικά πλοία, θα υπολογίζεται με αναλογικό συντελεστή 15% για τους αξιωματικούς και 10% για το κατώτερο πλήρωμα.
Έως σήμερα, ο συντελεστής φορολόγησης για τους αξιωματικούς ήταν 6% και για τα πληρώματα, 3%. Ο πρόεδρος των Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού Γιώργος Βλάχος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το θέμα της φορολόγησης των Ελλήνων ναυτικών, είπε ότι αυτό θα σημάνει αυτόματα την αποχώρηση καπετάνιων από πλοία με ελληνική σημαία, ενώ αναφερόμενος στη σχέση εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας που έχουν πλοιοκτήτριες εταιρείες με τα ελληνικά πληρώματα, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να επιλέξουν, σύντομα, σημαία άλλης χώρας πολλά πλοία με ελληνική σημαία. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, η φορολόγηση των ναυτικών είναι μηδενική, προκειμένου να υπάρξει κίνητρο για εισροή ναυτιλιακού συναλλάγματος, ανέφερε ο Γ. Βλάχος και πρόσθεσε ότι «η ελληνική ναυτιλία, που για χιλιάδες χρόνια είχε την πρωτοκαθεδρία, με τις αποφάσεις αυτές για πρώτη φορά θα συρρικνωθεί και τα περισσότερα πλοία θα φύγουν από την ελληνική σημαία».
Συνδικαλιστικά στελέχη της ΠΝΟ είχαν προειδοποιήσει, στο συνέδριο της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας που έγινε πριν από δύο εβδομάδες, ότι στην περίπτωση που η κυβέρνηση προχωρήσει σε αύξηση της φορολογικής κλίμακας στους Έλληνες ναυτικούς, δεν αποκλείεται να υπάρξουν άμεσα δυναμικές κινητοποιήσεις.
Το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας
Την αντίδραση ναυτεργατικών σωματείων προκαλεί και το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας με τίτλο «Ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις», στο οποίο, για πρώτη φορά, δίνεται η δυνατότητα υπογραφής ατομικών συμβάσεων εργασίας στα κατώτερα πληρώματα της ποντοπόρου ναυτιλίας για πλοία άνω των 3.000 ΚΟΧ (Κόροι Ολικής Χωρητικότητας) και τα σκάφη αναψυχής.
Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ (Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού), «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» (Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Εμπορικού Ναυτικού) και ΠΕΕΜΑΓΕΝ (Πανελλήνια Ένωση Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού) καλούν σε αγωνιστική ετοιμότητα τους ναυτεργάτες. Σε ανακοίνωσή τους, αναφέρουν ότι στο σχέδιο νόμου για την «Ανασυγκρότηση του ΥΝΑ», για πρώτη φορά μετά το 1944 της Κυβέρνησης του Καΐρου, στο άρθρο 17, καταργούνται οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας για τα κατώτερα πληρώματα στα ποντοπόρα και τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής, ενώ ανοίγει ο δρόμος και για τις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων, συνθλίβοντας εργασιακά και κοινωνικοασφαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών.
Σύμφωνα, επίσης, με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) Αντώνη Νταλακογιώργο, «το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με το σχετικό άρθρο του νομοσχεδίου αποσκοπεί στην πλήρη κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας (ποντοπόρου ναυτιλίας- ΠΝΟ) στις συγκεκριμένες κατηγορίες πληρωμάτων», ενώ «δίνεται πλέον η δυνατότητα νομιμοποίησης των ατομικών συμβάσεων και διευκόλυνσης στις εφοπλιστικές εταιρείες να προσλαμβάνουν Έλληνες ναυτικούς ως κατώτερα πληρώματα με μισθούς πολύ χαμηλότερους από τις υπάρχουσες συλλογικές συμβάσεις εργασίας».
Οι συμβάσεις εργασίας στην ακτοπλοΐα
Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία ζητά την υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας, καθώς η τελευταία, για τα πλοία της Αδριατικής, υπογράφτηκε το 2010 και για τις εσωτερικές γραμμές του Αιγαίου, το 2011.
Η τελευταία συνάντηση που είχε η ΠΝΟ με τα μέλη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας για την υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας απέβη άκαρπη.
Το προεδρείο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) έθεσε θέμα μείωσης των αποδοχών κατά 15% στο ξενοδοχειακό προσωπικό των πλοίων, κάτι που απορρίφθηκε άμεσα από την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία.
Οι ακτοπλόοι επικαλέστηκαν τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που βιώνει ο κλάδος, ενώ από την πλευρά της, η ΠΝΟ εμφανίστηκε αρνητική να συζητήσει την πρόταση να υπάρξουν αλλαγές στις συνθέσεις των πληρωμάτων στα πλοία, κατά τη χειμερινή περίοδο. Η ΠΝΟ θέτει, επίσης, το πρόβλημα με την αποπληρωμή των οφειλόμενων δεδουλευμένων που χρωστούν κάποιες εταιρείες στα πληρώματα, ενώ κατήγγειλε ότι υπάρχουν εταιρείες που δεν έχουν δώσει ακόμα τις αυξήσεις προηγούμενων συμβάσεων.
Η ανεργία των ναυτικών
Μέτρα προστασίας των άνεργων ναυτικών, ζητούν τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ (Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού), «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» (Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Εμπορικού Ναυτικού), ΠΕΕΜΑΓΕΝ (Πανελλήνια Ένωση Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού), ΠΕΠΡΝ (Πανελλήνια Ένωση Πληρωμάτων Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών) και ΠΕΣ/ΝΑΤ (Πανελλήνια Ένωση Συνταξιούχων ΝΑΤ), τα οποία συνεδριάζουν σήμερα, ενώ το μεσημέρι διοργανώνουν παρέμβαση και συγκέντρωση έξω από τον Οίκο Ναύτου.
Τα ναυτεργατικά σωματεία ζητούν να δοθεί σε όλους τους ανέργους έκτακτη οικονομική ενίσχυση 1.500 ευρώ, να εξασφαλιστεί άμεσα η δωρεάν σίτιση από την Εστία Ναυτικών και να ληφθούν μέτρα για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
Σύμφωνα με στοιχεία ναυτεργατικών σωματείων, οι άνεργοι ναυτεργάτες ξεπερνούν τα 7.000 άτομα. Το επίδομα ανεργίας ανέρχεται σε 294 ευρώ, για τους έγγαμους και 235 ευρώ, για τους άγαμους.