Μετά την απόφαση για επιβολή ΦΠΑ 23% στα δίδακτρα των μαθητών, η κυβέρνηση φαίνεται να στοχοποιεί για μια ακόμη φορά την ιδιωτική εκπαίδευση. Με τις διατάξεις που προωθούνται, υπό τη μορφή τροπολογιών σε διάφορα νομοσχέδια, επιχειρείται η άσκηση κρατικού ελέγχου στη δραστηριότητα του κλάδου, σε τέτοιο βαθμό ώστε να καταργείται, ουσιαστικά, κάθε στοιχείο ποιοτικής διαφοροποίησης του ιδιωτικού σχολείου, σε σχέση με το δημόσιο.

*Του Κωνσταντίνου Μίχαλου

Προωθώντας την κατάργηση των ενισχυτικών μαθημάτων και άλλων δραστηριοτήτων πέραν του σχολικού προγράμματος, το κράτος ουσιαστικά στερεί από το ιδιωτικό σχολείο, τη δυνατότητα να εμπλουτίζει το εκπαιδευτικό έργο, να συμμετέχει στην τοπική κοινωνία και να αναπτύσσει υπηρεσίες που προσθέτουν αξία στους μαθητές και στις οικογένειες. Επιπλέον, επιχειρεί να παρέμβει στην πολιτική προσωπικού των ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και να θεσπίσει, μέσω της εμπλοκής διοικητικών υπηρεσιών του υπουργείου, ένα άτυπο καθεστώς μονιμότητα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, χωρίς αξιολόγηση. Η παρέμβαση αυτή συνιστά καταφανή παραβίαση του δικαιώματος του ιδιοκτήτη να αξιολογεί την επάρκεια και την απόδοση του προσωπικού του, όπως συμβαίνει σε όλους τους ιδιωτικούς οργανισμούς, σε όλους τους κλάδους, σε όλο τον κόσμο.

Η ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουν τα ιδιωτικά σχολεία της χώρας, διασφαλίζεται από τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής των οικογενειών. Οι οικογένειες είναι αυτές που αξιολογούν, κρίνουν και αναδεικνύουν τα καλύτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα, με βάση τις εκπαιδευτικές επιδόσεις, τις υποδομές, τον πλούτο και το επίπεδο της σχολικής ζωής.

Το κράτος, ως προς τα ιδιωτικά σχολεία, οφείλει να περιοριστεί και να ασκήσει σωστά τις αρμοδιότητες που προβλέπονται ήδη από το Σύνταγμα και τους νόμους. Κυρίως, όμως, οφείλει να φροντίσει για τη βελτίωση της ποιότητας των σπουδών στα δημόσια σχολεία, για τα οποία πληρώνουν φόρους οι πολίτες – συμπεριλαμβανομένων και αυτών που στέλνουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά σχολεία. Η φροντίδα για το κοινωνικό αγαθό της εκπαίδευσης επιβάλλει την αναβάθμιση του δημοσίου σχολείου και όχι την ισοπέδωση προς τα κάτω, δια της προσαρμογής του ιδιωτικού σχολείου στις δυσλειτουργίες του δημοσίου.

* Ο Κωνσταντίνος Μίχαλος είναι πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και του ΕΒΕΑ