Ζοφερή είναι η οικονομική κατάσταση και στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη παρά το γεγονός ότι κρατεί προνομιακά τα σκήπτρα στις προσλήψεις προσωπικού, που αναλόγως της ροής των δανειακών κεφαλαίων προς τη χώρα μπορεί και να ξεπεράσουν τις οκτώ χιλιάδες τους προσεχείς μήνες.

Οι βασικές κρατικές επενδύσεις σε ανθρώπινους πόρους είναι πλέον προσανατολισμένες στην ανανέωση του προσωπικού των σωμάτων ασφαλείας. Ξεπέρασαν τις τέσσερις χιλιάδες οι συνταξιοδοτήσεις αστυνομικών το 2010 και οι περισσότεροι είναι ηλικίας κάτω των 50 ετών.

Περίπου τρεις χιλιάδες θα καταταχθούν στην αστυνομία, οι μισοί με τις Πανελλαδικές και οι υπόλοιποι τετράμηνης εκπαίδευσης με προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού. Περίπου 4.000 θα είναι οι προσλήψεις στην Πυροσβεστική με τη μονιμοποίηση των εποχικών και περίπου 600 οι προσλήψεις στο Λιμενικό.

Σύμφωνα με αναφορές, ο προϋπολογισμός του υπουργείου το 2015 θα είναι μειωμένος κατά περίπου 700 εκατ. σε σχέση με το 2009. Ο στόχος αυτός είναι φιλόδοξος, εάν συνεκτιμηθεί ότι η περικοπή των 700 εκατ. αφορά συνολικό ετήσιο προϋπολογισμό 2 δισ. εκ των οποίων το 87% αφορά μισθολογικού χαρακτήρα δαπάνες, οι οποίες θα περισταλούν με την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου αλλά θα διογκωθούν με τις χιλιάδες νέες προσλήψεις.

Ο τακτικός προϋπολογισμός του ΥΠτΠ έχει μειωθεί σε πραγματικούς όρους κατά 18% ή 310 εκατ. μεταξύ των ετών 2010-2011 λαμβάνοντας υπόψη εκκρεμείς δεσμεύσεις παρελθόντων ετών ύψους 53 εκατ. που επιβαρύνουν το τρέχον οικονομικό έτος. Επιπρόσθετα, υπάρχει η πρόβλεψη μείωσης των πιστώσεων κατά 15,6% ή 315 εκατ. μέχρι το 2015 μέσω του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου 2012-2015.

Στην Κατεχάκη, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», προσπαθούν να αξιοποιήσουν τα προβλεπόμενα 112 εκατ. ευρώ του ΕΣΠΑ σε συγχρηματοδοτούμενα έργα καθώς και άλλα 74 εκατ. που βρίσκονται σε προγραμματισμό. Ομως προκύπτουν σοβαρές δυσκολίες καθώς οι τράπεζες δεν δανειοδοτούν μεγάλες εργολαβικές εταιρείες, κρίνοντας πιθανώς ασύμφορες επενδύσεις σε κτιριακές υποδομές των σωμάτων ασφαλείας. Οι αποσβέσεις σ’ αυτές τις περιπτώσεις γίνονται με τη μακροχρόνια καταβολή μισθωμάτων από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ανάλογες δυσκολίες συναντούν οι ιθύνοντες του υπουργείου για τη σταδιακή αντικατάσταση του στόλου των 13 χιλιάδων οχημάτων της αστυνομίας με τη λύση της χρονομίσθωσης αντί της αγοράς τους. Με τη συγκεκριμένη μέθοδο μπορεί να υπάρξει μεσοπρόθεσμα σημαντική εξοικονόμηση δαπανών που σχετίζονται με συντηρήσεις, ανταλλακτικά, ελαστικά αλλά η κρατική οικονομική δυσπραγία αποθαρρύνει τους επιχειρηματίες. Το ίδιο συμβαίνει και με τις εταιρείες καυσίμων, στις οποίες το υπουργείο πληρώνει περίπου 20 εκατ. ευρώ το χρόνο για τα οχήματά του.

Κατά πληροφορίες έγιναν προσπάθειες για σταδιακή αντικατάσταση των συμβάσεων προμήθειας καυσίμων από το ελεύθερο εμπόριο μέσω διαγωνισμών και των κατά τόπους αστυνομικών διευθύνσεων. Διαπιστώθηκαν υπερκαταναλώσεις καυσίμων στην περιφέρεια λόγω του αδιαφανούς και ανεξέλεγκτου στις διαδικασίες τροφοδοσίας και υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι ιδιωτικά οχήματα αστυνομικών ή μελών των οικογενειών τους εφοδιάζονταν με δημόσια δαπάνη. Επιχειρήθηκε έκδοση ενιαίας κάρτας καυσίμων για να υπάρξει διαφάνεια και έλεγχος στον εφοδιασμό, όμως οι προμηθεύτριες εταιρείες μετά τις αρχικές διαβουλεύσεις δεν θέλησαν να προχωρήσουν σε συναλλαγές, εκφράζοντας προφανώς επιφυλάξεις για την φερεγγυότητα των πληρωμών.

Είναι εύλογο σε τέτοιο περιβάλλον αβεβαιότητας να πέφτει στο κενό κάθε απόπειρα διαχειριστικής καινοτομίας. Πόσω μάλλον όταν υπάρχει πλήρης αδυναμία συντήρησης και χρήσης των δέκα ελικοπτέρων της αστυνομίας και της Πυροσβεστικής που πλήρωσαν οι φορολογούμενοι με δανεικά, προς δόξαν των προμηθευτών, και τώρα σαπίζουν αποσυναρμολογημένα σε αποθήκες.